L
lenaloo
Min foderhäst fick på nyårsdagen ett kolikanfall, efter många timmars promenader utan att det släppte ringde vi vet som kom ut. Jag hade en känsla av att det var ngt med munnen eftersom det luktade otäckt där. Vet hittade ingenting (kom först inte ens ihåg hur man satt på munstegen...), sen fick hon slangat vatten och olja samt fick kramlösande. Sagt och gjort, nästa dag oförändrat i stort sett. Ngt piggare dock. Försöker peta i henne små äppelbitar, hon tuggar mycket konstigt och grejar med tungan hela tiden. Tar kontakt med vet igen, denne tycker jag skulle åka till strömsholm eftersom det är ett "skumt fall". Näe, tänkte jag, det sitter i munnen... åkte till lokala ATG och där hittade de felet direkt. Skarpbett på ena sidan vid kindtänderna, raspade och fick antiinflammatoriskt. Hon åt direkt när hon kom hem igen!
Nu till saken: Hon dricker inte! Äter små portioner men dricker inget. Jag har försökt med äppeljuice i vattnet, det gick inte hem. Vill inte ha betfor heller direkt. Nu skrapar hon med frambenen, tittar på magen och är orolig igen, vad gör jag? Hur får jag i henne vatten?
Nu till saken: Hon dricker inte! Äter små portioner men dricker inget. Jag har försökt med äppeljuice i vattnet, det gick inte hem. Vill inte ha betfor heller direkt. Nu skrapar hon med frambenen, tittar på magen och är orolig igen, vad gör jag? Hur får jag i henne vatten?