Koliksymtom som inte ger sig!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lenaloo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 455
L

lenaloo

Min foderhäst fick på nyårsdagen ett kolikanfall, efter många timmars promenader utan att det släppte ringde vi vet som kom ut. Jag hade en känsla av att det var ngt med munnen eftersom det luktade otäckt där. Vet hittade ingenting (kom först inte ens ihåg hur man satt på munstegen...), sen fick hon slangat vatten och olja samt fick kramlösande. Sagt och gjort, nästa dag oförändrat i stort sett. Ngt piggare dock. Försöker peta i henne små äppelbitar, hon tuggar mycket konstigt och grejar med tungan hela tiden. Tar kontakt med vet igen, denne tycker jag skulle åka till strömsholm eftersom det är ett "skumt fall". Näe, tänkte jag, det sitter i munnen... åkte till lokala ATG och där hittade de felet direkt. Skarpbett på ena sidan vid kindtänderna, raspade och fick antiinflammatoriskt. Hon åt direkt när hon kom hem igen!
Nu till saken: Hon dricker inte! Äter små portioner men dricker inget. Jag har försökt med äppeljuice i vattnet, det gick inte hem. Vill inte ha betfor heller direkt. Nu skrapar hon med frambenen, tittar på magen och är orolig igen, vad gör jag? Hur får jag i henne vatten?

Sv: Koliksymtom som inte ger sig!

Tja nu får nog Vet komma ut igen.

När den blir bättre ge varmt vatten med betfor linfrö o havre- allt för att den ska dricka. blötlägg höt så den får i sig ngn vätska.

hoppas att det ger sig...

*kl*
Nu drack hon en klunk, ljummet vatten med liiite äppeljuice i. Jag väntar till imorgon och ser, hon är pigg ändå nu.

Axel: Hur menar du, ska man blanda allt det i en hink vatten?? Linfrö brukar ju göra vattnet slemmigt?

*kl*
Nu drack hon en klunk, ljummet vatten med liiite äppeljuice i. Jag väntar till imorgon och ser, hon är pigg ändå nu.

Axel: Hur menar du, ska man blanda allt det i en hink vatten?? Linfrö brukar ju göra vattnet slemmigt?

Ja o det älskar hästarna samt att jag inbillar mig att det är bra för magen.

Mina dricker en stor hink med varmt linfrövatten varje morgon. De tjivas t o m om hinken.
Det är tydligen t o m godare än betfor.

Då vet jag att de har druckit.
De ogillar iskallt vatten.

Om de inte dricker får fantasin flöda.
Havre brukar ingen häst rata om den inte redan är dålig.

Spånar lite ,men det kan inte vara så att man missat en tand fraktur eller nåt som gör ont när hon dricker kallt vatten ?

Mia

Vet på ATG gjorde en mycket grundlig undersökning av tänder och mun, det var just skarpbettet som gjort att det blivit ärrvävnad på kinden och irriterat.

Axel: Då ska jag se om jag kan göra lite linfrövatten :)

Jag har ganska varmt vatten- mer än ljummet.
Linfrökakan löser upp sig lättare.

Lycka till med henne nu.

Åk med hästen låter som den har kolik. Hade inte avvaktat. Om det är sand så kan de vara konstiga till och från

Skarpbett luktar inte illa, jag tror du har en förstoppning som inte är löst vid överfylld magsäck luktar hästen rent ut sagt as i munnen, hästen fick lugnande (vilket även fungerar smärtstillande) och dessutom antiinflammatoriskt som även det fungerar smärtstillande = den kände inte att den hade ont i magen och åt därför och när det effektivaste smärtstillande släppte så fick den ont i magen igen, jag hade definitivt inte väntat till imorgon jag hade kört hästen raka spåret till strömsholm.

Tillägg ännu mer nu när jag även såg att det inte är din häst, jag hoppas verkligen att hästägaren är informerad och är den som fattade beslutet att den inte skulle köras in till strömsholm när veterinären rekommenderade det.

Senast ändrad:

Oops.
jag läste slarvigt i vanlig ordning:o

Håller med Gylle till fullo.

Vet hästägaren om vad som hänt????

En häst får inte koliksymtpom av skarpbett - däremot kan den förstås ha svårt att tugga och vara besvärad i munnen. Skrapa med frambenet och titta mot magen är däremot tydliga koliksymptom och ska inte negligeras.

Du skriver att hästen hade ärrvävnad i kinden pga skarpbettet - då har alltså problemet pågått en längre tid. Ärrvävnad uppkommer inte från en dag till en annan. Hade hästen en foderinpackning? Det skulle möjligen kunna förklara den dåliga lukten från munhålan, annars är det precis som andra skrivit före mig vanligt med dålig lukt i samband med kolik.

Den första veterinären gav en adekvat behandling mot kolik. I det akuta läget är det prio 1 och tänderna får vänta.

Risken finns att hästen har en partiell förstoppning och jag råder dig också att få den under behandling om minsta symptom kvarstår/återkommer.

Linfrökakevatten en super-drink. Tror jag har hållit min kolikhäst frisk i vinter (peppar, peppar) tack vare det!

Åk in direkt å få hästen riktigt kollad!!
Min häst visade kolik symptom den 18 december och jag hade ute veterinär som behandlade henne för detta. Men på måndag va hon inte bättre utan jag fick ringa vet igen. Hon kom och rektal undersökte henne och allt kändes bra så hon blev bara behandlad för kolik igen... På tisdag var det något bättre men hon va fortfarande hängig och varken åt lr drack så jag ringde vet igen som kom ut å satte dropp och sondade med parafinolja och vatten och rektal undersökte igen, men kände inget. Var det inte bättre tills onsdag sa hon att jag skulle äka till klinik. Sagt å gjort det gjorde jag på onsdagen och där fann dom forstoppning!! Hästen blev sondad igen och vet där sa att nu ska det släppa inom några dagar men det gjorde det inte!! Utan jag fick köra henne till Skara på juldagen...
Och där fick hon stå i 3 dygn innan det släppte. Men nu är hon helt bra igen, äter, dricker och bajsar som hon ska:love:
Allt som allt gick det på drygt 40 tusen med all veterinärvård under den veckan hon va dålig, tur det finns försäkring!! Så hoppas "din" häst är försäkrad.

Hur går det med hästen?

Du har inte skrivit något på nästan 1 1/2 dygn nu så jag undrar hur det har gått för er.

Linfrökakevatten en super-drink. Tror jag har hållit min kolikhäst frisk i vinter (peppar, peppar) tack vare det!

Vad skönt.

Hmm. mina har inte fått sitt ännu... måste gå ut.......
Min 20-åring har aldrig haft kolik, medan den andra fått ett lättare anfall varje år. Har dragit ner på höt till kolikhästen i år från fri tillgång.

*KL*
Uppdatering, inte suttit vid datorn så mycket senaste tiden!
Jo, nu är hästen bra igen! Hon äter och bajsar och dricker som hon ska! Efter betfor och allt annat så började hon äta igen. Förstoppning var det inte, för det kollade de upp när vet var här. Skarpbettet har gjort så hon inte kunnat äta och dricka som vanligt, vilket nog gjorde att hon fick koliksymptom. De hade ätit på gran innan och det kan ju haft med saken och göra, vad vet jag. Vet hade ju spolat recinolija till henne, samt vatten. Vet på klinik lyssnade på mage och kollade tarmen också. Nu är ju saken uppklarad iallafall.
SJÄLVKLART hade jag kontakt med ägaren hela tiden! Så fort hon visade de första symptomen ringde jag!

Såg nu att nån fick sin häst kollade flera ggr, för förstoppning, det är ju tråkigt när det inte hittar orsaken!
Skara är väldigt kompetenta, där har jag också lämnat häst :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 762
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka