koliksymtom 150 dagars dräktighet

Shibalina

Trådstartare
Vad kan det betyda att en häst har koliksymtom i 150 dagars dräktighet? Stoet har haft normala och normalt många avföringar idag. Har tydliga tarmljud. Ingen feber. Men hon blir grinig då man tar henne på magen, vill lägga sig och är allmänpåverkad. Slö, hängig. Man tänker ju om det hänt något med dräktigheten.. Kan fölet vända sig (som i sen dräktighet) och ge koliksymtom? Livmoderomvridning? Distr.vet är på väg, men det tar någon timme. det är min väninnas häst.
Någon som har nån idé om detta?

Sv: koliksymtom 150 dagars dräktighet

Livmodern verkar, enl vet, inte omvriden. Är nu sondad men ännu utan utbyte. Stoet har hela tiden haft tarmljud och bajat normalt. Vet får inte ut mycket ur rectum heller.. Men stoet mår inte bra.

Inga blodprover tagna.. Stoet har blivit bättre under natten. Efter sondningen gjordes inget mer än att ägaren samt en väninnna var hos hästen under natten. Distr.vet kommer ut idag igen.. Tack för ditt svar!

Stoet är mycket bättre, tack och lov. Vet har varit tillbaka idag och kontrollerat henne. Hon bedömer det ändå som ett kolikanfall och hon har fått stå inne idag förutom att hon fått vara ute på regelbundna promenader. Hon har också fastat. Tror aldrig att några blodprover togs, dock. Hoppas att det går bra även då hon börjar äta igen- och att fostret är okej..

Gud så skönt, vilken obehaglig upplevelse, hoppas verkligen att det går bra och att det blir ett fint föl:bow:

Nä men usch vad obehagligt.
Hoppas hon blir bra.
Kan verkligen känna vilken oro det måste vara.

Vill bara tala om att allt är väl med hästen, hon har börjat äta lite försiktigt. Jag tillsammans med ägaren vakade hela natten och var ute och gick. Kom att tänka på en sak nu och dét var det att när hon ficlk dropp så hade veterinären i B-vitamin för att det var bra för magen. Då reflekterade jag inte så mycket över det, men om det är så att B-vitamin är bra för magen, skulle man kanske ge det året runt. Själv ger jag bara vid päslsättning/fällning. Någon som vet ??

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästvård Tre hästar, varav två är mina egna har visat konstiga symtom senaste två dagarna, två av dem i helgen och den tredje idag. De två som...
Svar
6
· Visningar
3 352
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2