Kolikhäst

Sv: Kolikhäst

Jag ska kolla med ägaren på vilket sätt hästen mår dåligt av hösilage, det var HorseHage hon fick när hon blev dålig, så kanske ditt Hösilag vore bättre...

KL.
Jag håller med många av de andra som svarat, vatten är jätteviktigt att hästen har tillgång till dygnet runt..
Massage är jätte bra till kolikhästar i förebyggande syfte, det hjälper tarmarna att hålla igång.
Så det är verkligen att rekomendera.
Massage får aldrig ges när, hästen har kolik, då kan det vara farligt, men i förebyggande är det super.

Det får hästen också till avslappning och hela kroppen, kommer igång, med cirkulationen, och mage och tarmar hålls igång..
Lycka till, hoppas det löser sig för din väninna.:)

Även min herre fick förstoppningskolik för ett år sedan (svår, höll på att förlora honom då :() Var inlagd på Ultuna då en vecka.
Ultuna rek. mig att ge honom betfor och vetekli, lusern, inget hösilage utan torrhö.
De hittade aldrig orsaken till koliken, bara att det var en rejäl förstoppning. Så den kan komma igen...:(
Är "maghäst" sedan länge. Tål EJ hösilage - får diarré och kolik direkt då, av minsta lilla hösilage. Spelar ingen roll om det är torrt eller blött, eller om han får mkt.
Får nu fri tillgång på torr hö, fri tillgång på lusernhack. Betfor och vetekli. Bryggerijäst, Profeed och Krafft B-vitaminpellets året runt, även på betet. Extra Profeed vid foderbyten (stall-bete, bete-stall, hö-hö mm), ev medicering mm.
Dricker dåligt sedan koliken...:(

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Hästmänniskan Hej! Har några frågor jag skulle vilja få hjälp med. 1. Jag ska köpa ny häst (har en sedan förut men ska införskaffa ny) och det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 126
Senast: nyholm
·
L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Krummi
·
Foder & Strö vårt dräktiga sto har fått kolik 2 ggr under en veckas period! hon har inte fått det tidigare, dock sa hennes förra ägare att hon kunde...
Svar
13
· Visningar
5 289
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka