Kolikhäst

Sv: Kolikhäst

Förstoppningskolik eller gaskolik?
Och är koliken konstaterad eller tror de att det är kolik?

Jag har ett exempel där veterinärer trott det har varit kolik på en kompis häst och t.o.m ville buköppna hästen. Jag och ngr andra (inte veterinärerna...)tyckte att det är ngt som inte stämde om man såg till symptomen och sjukdomsbilden och med lite efterforskningar visade sig att magnesiumbrist kan ge kolikliknande symptom hos hästen och kan därför misstas för kolik! Kompisen läste även ngn vetenskaplig artikel som påvisade att många hästar som kom in till klinik med kolik även hade magnesiumbrist. Sagt och gjort - hästen togs hem och gavs extra magnesium, och symptomen försvann. Det är ju lite skrämmande om hästen hade buköppnats men det egentligen berodde på ett bristsymptom...

Jag hade själv mkt gaskoliker på mitt fullblod i början. Veterinärerna hade ingen som helst förklaring till detta (kollades för magsår etc..). Stressade hästar förbrukar mer magnesium så det kanske var det som var orsaken, då han var rätt stressad pga miljöombyta etc?

Mkt utevistelse i gräshagar, ej grus eller sandhagar.
Just nu är det ju snö och is, och därunder är det väl mest lera... men till våren blir det gräshage

Hö som enda grovfoder ( ej hösilage,lucern,eller ensilage )
Ja, hon får bara hö

Betfor i kraftfoderstaten som annars består av ett helfoder i müsliform
Hon får betfor och havre

Linfrökaka i liten dos dagligen ( 1-2 dl/dag )
Osäker på om hon får det, ska kolla

Undvika all sorts foder i hackform eller i pelleterad form.
Sådant får hon inte

Regelbunden avmaskning
Det får hon

En så stressfri miljö som möjligt
Här kan jag tänka mig en förändring...

Vara mkt noga med vattenkvaliteten i hagen, byta ofta
Nu på vintern får de ju inget vatten ute - är det negativt? Ska man investera i en elvärmd vattentunna?

De har inte kunnat utesluta det, men de har inte hittat något än.

Tog lång tid innan vi hittade orsaken till varför min ponny fick kolik.

Tog bort havre och betfor och helt plötsligt var hon kolikfri! Började sedan efter någon månad med lite betfor igen. Och det har hon tålt. Havre har vi aldrig gett henne igen. Hon fick även Musli, fri tillgång på hö och Olja ist för linfrökakor (hon ratade dem). Fri tillgång på vatten är enligt mig ett måste för kolikhäst. Är de snö så kan de ju äta den och få kolik av snön.

Kan överskott på magnesium ge problem, eller kan man ge tillskott "för säkerhets skull"?

Hö enl rek från klinik, min häst reagerar direkt på lucern och hösilage=ej lämpligt. Ger råd utifrån mina egna erfarenheter av kolikhäst.

Hö enl rek från klinik, min häst reagerar direkt på lucern och hösilage=ej lämpligt. Ger råd utifrån mina egna erfarenheter av kolikhäst.

Det där varierar mellan hästar.
Vid gaskolik så är inte lucern eller ensilage lämpligt.
Då det innehåller sådant som ger gaser.
I det läget kan även betfor vara dåligt.

Vid förstoppningskolik så gäller det att få genomströmning på det hela.
Och då är ensilage, lusern och betfor bra.

Svarar mej själv då det blev lite fel.... menade att hästar med magnsesiumbrist kan uppfattas som mer stressade än andra (inte att de gör av med mer)

Men om Ultuna rekommenderat betfor och kli så borde det väl vara förstoppningskolik!?

Min häst hade inte gaskolik utan förstoppningskolik så det stämmer inte i vårt fall i a f. Som jag förstod det så kan ensilage och hösilage orsaka obalans i tarmfloran och bör undvikas om hästen har känslig mage.

Jag har hört flera som haft hästar med dåliga magar och som def blivit bättre då de slutat med hösilage, ensilage, lucern. Olika erfarenheter helt enkelt.

Till TS; som så många här redan har sagt så; VATTEN är det absolut viktigaste, en "kolikhäst" ska inte gå utan vatten i hagen, ja ingen annan häst heller för den delen. Konstigt att man inte sagt åt henne det på kliniken.

Visst kan det vara knepigt att få ihop det när det fryser hela tiden men då gäller det att arrangera på ngt sätt att hästen kan vattnas flera gånger per dag istället.

*kl*

Uppdatering:

Jag hade fel, hästen har tillgång till vatten i hagen, ägaren åker till stallet och byter vatten i hagen både morgon och lunch! :bow: Hon har tidigare ätit hösilage, men blev då dålig i magen. Och när hon åt linfrö så blev hon så dålig att hon låg ned. Ägaren har slutat ge havre och kraftfoder, men det var först förra veckan som hon fick veta att det var dåligt så fram tills dess åt hon det. Nu får hon bara betfor, kli och paraffinolja.

Hon fick ett föl 2004, och nästan precis ett år efteråt kom första koliken, ganska snart efter stallflytt från fölis tillbaka till det stall hon bodde i innan dräktigheten.

Hon är överkänslig mot sol - det är inte soleem utan en typ av "-sensibilitet", men jag kommer inte på ordet...

Senast ändrad av en moderator:

Om om Ultuna rekommenderat betfor och kli så är det nog förstoppningskolik.

På vilket vis blev hästen dålig i magen av ensilage?
Om det blev diarré av det så kan ju litet ensilage hålla igång det hela.
Men man måste vänja in på silage lika noga som på sommarbete.
Och silaget måste vara bra - typ Horse Hage.

Horse Hage är så dyrt bl.a. för att de har tillsatt ensileringsmedel.
Och det är jättedyrt men ger en säker kvalité.
Dock kan det påverka vissa hästmagar negativt.

Jag ger ett silage utan ensileringsmedel men med lika hög kvalité.
Det kräver en oändligt nogrann odlare.

Hon fick ett föl 2004, och nästan precis ett år efteråt kom första koliken, ganska snart efter stallflytt från fölis tillbaka till det stall hon bodde i innan dräktigheten.
Då så skulle jag noga gå igenom vad som kan vara annorlunda.
Grässammansättningen i höt t.ex.
Går det att få tag på samma hö som hon åt tillsammans med fölet?
Var det annat strö?
Hage?
O.s.v.

Fotosensibilitet?
Då så kan hon vara känslig mot klöver också.
Är det klöver i höt?

Ett rent gräshö kan då vara att rekommendera.

Har stallet egen brunn??? I så fall kolla vattnet, jag hade ett sto som hade kolik i tid och otid när vi väl kollade vattnat så var det okänligt att drika. (6hästar i stallet endast en reagerade)

Fotosensibilitet, ja så hette det och du har rätt i att hon är jättekänslig mot klöver. Men detta har ju ägaren vetet hela tiden så hon är noga med att allt hö är fritt från klöver.

Nu har jag pratat med ägaren, och hon hälsar att kolikerna kommer i november-december och sedan lättar det igen till februari-mars. Hästen har foderstoppningskolik och konstaterad störning i tarmmotoriken men man har inte hittat något fysiskt fel som kan vara orsaken till detta.

Vi har disskuterat elvärmda vattenkar med tanke på att hästen ogillar kallt vatten. Kanske kan det vara så att hon dricker för lite på vintern pga vattnets temperatur, trots att hon har tillgång.

Det är en tanke. Men det bor 24 hästar på gården, och alla andra verkar må bra...
Jag ska kolla om det är eget vatten (men det kan lika gärna vara kommunalt).

*KL*

Pappa hade pratat med en som jobbar i samma hus som honom. Hon håller på med akupunktur (stava?). Han nämnde för henne att min ena häst haft en del kolik nu på slutet och vi har prövat lite olika foder och så.

Nu får han fri tillgång på hö, 2dl betfor/dag (mätt torrt), 1dl linfrö/dag, 4 msk loppfrö/dag och det funkade jättebra ända tills vi bytte ut linfrö mot linfrökaka. Min teori är att han inte tål pellets, det blir för svårsmält eller något, kokade linfrö var bättre.

Men hon på pappas jobb trodde att det är för att han är kall om njurarna (när pappa berättade allt började när det blev minusgrader) äter snö, dricker kallt vatten osv. Hon sa att man kan ge dom en akupunktur behandling på ett visst sätt för att få igång cirkulationen bättre eller något sånt. Kan inte säga exakt vad hon sa eftersom jag inte prata med henne själv.

Men iallafall, vad tror ni om detta? Någon som hört om det här förr?

.... kolikerna kommer i november-december ...

Installningskolik.

Det är det som mitt sto också får.
För snabb övergång till torrhö från bete.
Och så missar hästen att dricka ordentligt.

Ljummet vatten.
Vattnat hö.
Melassvatten.
Ensilage i övergången.

Det är alltså en vatten- och socker-fråga.

Bete innhåller 80% vatten och hö 16% vatten.
Skillnaden mellan dessa måste ersättas genom att hästen dricker.
Bete har dessutom högre sockerhalt än hö vilket kan kompenceras med betfor och melass.

För mig så har problemet upphört med ensilage.
Hästen måste få i sig vatten på något vis.
Ensilage håller också igång tarmarna bättre än hö.

Extra B-vitaminer förebyggande är också bra.
En höstspruta kan hjälpa.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Hästmänniskan Hej! Har några frågor jag skulle vilja få hjälp med. 1. Jag ska köpa ny häst (har en sedan förut men ska införskaffa ny) och det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 126
Senast: nyholm
·
L
Hästmänniskan Fick ett samtal nyss från en av mina hästköpare, köpte hästen i juni - ett helt fantastiskt litet sto med hjärtat på rätta stället...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Krummi
·
Foder & Strö vårt dräktiga sto har fått kolik 2 ggr under en veckas period! hon har inte fått det tidigare, dock sa hennes förra ägare att hon kunde...
Svar
13
· Visningar
5 289
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka