Gnarpis

Trådstartare
Är det någon här som har haft kolikbarn?

Min lilla blir två veckor idag och han har i princip från födseln haft långa vakenperioder. Ca 2 st/dag som håller i sig i flera timmar.
Han har sen vi kom hem från BB verkat tjorvig imagen. Vrider och vänder sig och när han vaknar kan han vara vaken i 5-6 timmar. Idag har han skrikit nästan konstant hela tiden. Häromdagen sov han jättebra ända till kvällen!

Svårt att beskriva, men jag skulle gärna få veta era erfarenheter!

Skriv och berätta så jag kan jämföra! Jag känner mig helt utmattad, hur ska jag kunna sova på dan när han sover om han inte sover? Han vill ju oxå helst blir buren! Jag är livrädd för hur det ska bli när maken börjar jobba på måndag och jag blir ensam :eek:

Sv: Kolikbarn

Nu har Ella inte haft kolikproblem så du får ursäktas om mina frågor är stötande/irriterande :)

Har ni sjal och masserar ni ( kolikmassage) ?

Jepp, Lovis har ju varit sådan.
Det har ju äntligen börjat ge sig,
men vi har verkligen fått ta det lungt med tex smakportioner.
Det som hjälpte en smula var Semperdroppar och miniform.
Tyckte inte att det hjälpte så vi slutade,
då insåg vi att det trots allt hjälpt hehe.

Annars var det bärsele/sjal och långa prommenader som gjorde att vi tog oss igenom det.
Bil på skumpiga vägar hjälpte tyvärr inte,
inte heller vagn och ojämt underlag som verkar hjälpa en del.
Massage hjälpte tyvärr inte på henne men det verkar ju hjälpa för andra
och allt är ju värt att testa :)

Hoppas för er alla i amiljen att det ine håller i sig så länge!

Senast ändrad:

Emilia hade inte magont (mer än ngn nätter första veckorna) men har aldrig sovit mycket på dagarna. Som tur är har hon sovit bra på nätterna annars vet jag inte hur jag skulle orkat.

Har ni provat minifom och sempers magdroppar?

Min pojk hade kolik... Det var tufft och min man var alltid borta i jobb. Varannan natt fick jag ingen sömn och varannan ca 4 timmar, fast inte sammanhängande. Konstigt, men det var verkligen ett mönster. Jag levde på de där 4 timmarna jag visste jag skulle få när det varit en jobbig natt.
En enda gång blev det så övermäktigt att jag lät honom skrika. Och fy vad illa jag mår bara jag tänker på det nu att jag lämnade mitt barn, men jag behövde de där 45 minuterna jag sov då rent desperat. Det är ett tips... hur sjukt det än låter. Blir det verkligen FÖR mycket kan du ändå inte hjälpa ditt barn, utan det är en bättre hjälp kanske för er båda att du får en powernap och sen orkar bära bebben många timmar igen.

Har du annan avlastning? Isf rekommenderar jag verkligen att kanske någon kommer och bär en timme eller två så du får sova.

Andra tips som hjälpte min son där droppar gick bet:
En aromaterapeut blandade till en olja för spädisar som jag sen använde och gav honom tactil magmassage med. Fantastiskt bra i stunden även om det inte gör under.

Om du surfar på Windi på nätet så kan du beställa "fisventiler", de kan hjälpa din bäbis att bli av med alla gaser hen har i magen. Hjälper inte flera timmar men en stund blir de av med eländet och det kanske kan vara mycket värt! De är inte jättedyra och i din situation misstänker jag att du är beredd att prova det mesta, det var iaf jag även om vår lill bara skrek en timma på kvällen... Sen är det viktigt att vara ihärdig med Minifomen oxå, man tror inte de hjälper men slutar man så märker man att de gör nytta... o sen tar det ett par dagar innan Minifomen börjar verka igen:crazy:

Kram på er!

PS. FÖRSÖK få lite avlastning, eller kanske kan bäbis sova en stund på din mage på dan? Det funkade här... Man kan verkligen bli galen om man inte får sova...

Min ena kotte hade det. Jag ammade inte han. Han blev bättre då vi tog bort semper och bytte till Findus. Annars så fungerar några droppar citron väldigt bra. Visst det är ett helsike men det går. Vet att vissa BB tar emot kolikbarn så man får sova en natt.

Hua vad jobbigt! Stackars dej och stackars liten som inte mår bra!

Fick tips av mammas nya gubbe som haft ett kolikbarn för många år sedan. Ett preparat som heter Dicykloverinklorid. Läste lite om det och det verkar hjälpa men ska tydligen tas med försiktighet. Länk till en rapport på Läkemedelsverket Kan ju vara skönt att ha i bakfickan om det blir ohållbart tänkte jag. Framförallt kan det vara skönt att vara lite påläst inför BVC-besök och faktiskt kunna stå på sig och faktiskt få hjälp. Jag skulle nog läsa på om kolik på sidor som verkar ha medicinsk karaktär och ta reda på så mycket som möjligt för att ha mer kött på benen och kanske få tips på metoder och behandlingar. Det verkar även finnas en klassificeringsskala på om det är kolik barnet har eller inte och hur allvarlig det är. Google is your friend

Hoppas verkligen att ni får det bättre snart!

Kram
Miks

Nej, kolikbarn har jag inte haft, men sonen hade det rätt kämpigt med magen när han var bebis. Det som funkade för att få honom lugn var att bära honom i bärsjal. Jag tyckte det funkade superbra, jag kunde till och med slumra till själv med honom i sjalen när jag var helt slut på grund av sömnbrist. Tyckte också att det var skönt att kunna göra annat samtidigt som man var tvungen att kånka runt på honom, och det var inga problem när han var i sjalen.

Efter att sonen växt ifrån sin jobbiga period har flera av mina väninnor lånat bärsjalen till sina små skrikbebisar och alla säger att den har funkat bra. Kanske kan det vara värt att prova en bärsjal? Bärsele har inte alls samma effekt tyvärr.

Sen vill jag även passa på att säga att även om det kanske inte är någon tröst just nu så är detta en ganska kort period i ert barns liv som går ganska snabbt över. Alltså, försök stå ut och snart har du en sprudlande glad liten bebis som inte gör annat är skrattar och gurglar dagarna i ända (och sover, i alla fall nästan, hela nätterna)...

Hua vad jobbigt! Stackars dej och stackars liten som inte mår bra!

Fick tips av mammas nya gubbe som haft ett kolikbarn för många år sedan. Ett preparat som heter Dicykloverinklorid. Läste lite om det och det verkar hjälpa men ska tydligen tas med försiktighet. Länk till en rapport på Läkemedelsverket Kan ju vara skönt att ha i bakfickan om det blir ohållbart tänkte jag. Framförallt kan det vara skönt att vara lite påläst inför BVC-besök och faktiskt kunna stå på sig och faktiskt få hjälp. Jag skulle nog läsa på om kolik på sidor som verkar ha medicinsk karaktär och ta reda på så mycket som möjligt för att ha mer kött på benen och kanske få tips på metoder och behandlingar. Det verkar även finnas en klassificeringsskala på om det är kolik barnet har eller inte och hur allvarlig det är. Google is your friend

Hoppas verkligen att ni får det bättre snart!

Kram
Miks

Dom dropparna är borttagna sen 1 juli 2008. Isak hade en våldsam kolik av värsta sorten, han skrek mellan 18.00-06.00 på morgonen när det var som värst.

Bebisars magont tro man beror på tre orsaker: (det går oftast över vid 3 månader)

Mjölkallergi (ca 1/3-del av de barn som gråter har det och inte kolik)

Luft i magen (här kan magdroppar och minifom hjälpa, kolikmassage)

Tarmar som vrider sig och försöker komma på rätt plats (här använde man för Dicykloverinklorid som är muskelavslappnande och gör att tarmarna inte vrider sig man kan likna smärtan vid tarmvred)

De tips vi fick att prova var:

Inget mjölkprotein (dvs ingen mjölk alls till mamma om han ammades/ nutramigen om han får ersättning)

Minifom/semper magdroppar

Kolikmassage

Gunga ro vagga

ingen lök, jordgubbar, choklad et c till mig som ammade

Ge ersättning för att se om han var mätt.

INGET fungerade.

Isak fick komma upp på barn på NUS i Umeå vi ultraljudade magen (inget konstigt där), han skrek så han gick ner i vikt och såg ut som en liten fågelunge.

Jag blev sjukskriven så Andreas fick komma hem på föräldrapenning även han då det inte gick att vara själv då han när det var som värst knappt sov. Vi gick i skift och läste allt vi kom över på internet.

Fick när Isak var fyra veckor träffa en bra barnläkare på barn, han insåg då att detta var inte hållbart utan lovade oss det som ersatt Dicykloverinklorid dvs Merbentyl som bara skrivs ut via barnläkarna på Barn (på sjukhus ej via bvc) under sträng koll samt att det tillverkas på beställning dvs det finns inte på apoteket. Det är ett sk licenspreparat.

detta hjälpte - EN dos hjälpte Isaks stackars tarmar att slappna av och det var en ny bebis vi fick vid sju veckor (det tog så lång tid innan vi fick igenom det den första barnläkarens ordinerat då det bråkades från överläkaren om vi verkligen skulle få medicinen). Vi var först i Umeå med den nya varianten av Dicykloverinklorid så det var noggranna uppföljningar men Isak fick INGA biverkningar men slapp de MKT smärtsamma plågor hans mage gett honom.

Jag skulle inte tveka att ge honom medicinen igen, det var det värsta jag varit med om, 12 timmar av ren panik i bebisögon och illvrål så ont gjorde det. Biverkningar som man är rädda för att överdosering kan ge andningsstillestånd (det är trots allt muskelavslappnande) men de doser man ger nu är betydligt mindre än de doser som gett detta.

Vi gav Isak 1ml morgon kväll - i sex veckor sen en gång på kvällen i fyra veckor. Vid fyra månader så klarade han sig utan merbentylet.

Fy sjutton för kolik.

Skriver mera sen måste jobba nu.

Senast ändrad:

Oj vad bra att du skrev som verkligen vet vad du pratar om. Sånt är ju ovärderligt!

Stackars er lilla bebis! Skönt att det hjälpte!

Mvh Miks

Två veckor är ingen ålder. :) Det dröjer längre än så innan bebisar/nyfödda får in dygnsrytmen eller någon rytm över huvud taget. Det är bara att hänga med och hänga på!

Såna småttingar skriker oftast för att: * de är hungriga * de behöver byta blöja * de vill ha närhet * de är överstimulerade. Det är lätt att bli överstimulerad när man bara är några veckor gammal. Och nyfödingar blir hungriga ofta i och med att de har så små magar, de behöver äta ofta ofta. Viktigt att rapa mellan varven, för det gör ont att ha luftbubblor i magen! Och då kan man inte heller äta mer, eftersom det spänner och tar plats.

Det är inte alls säkert att din bebis har kolik. Jag skulle inte börja laborera med minifom redan nu, magen och tarmarna har bara precis nyligen börjat vänja sig vid riktig mat, det tar ett tag innan allt faller på plats, på alla sätt och vis. Både mjölkallergi och laktosintolerans är mycket ovanligt hos bebisar.

Nu har Ella inte haft kolikproblem så du får ursäktas om mina frågor är stötande/irriterande :)

Har ni sjal och masserar ni ( kolikmassage) ?

Självklart är det inte stötande :)

Nej, ingen sjal, men sele som han inte verkar gilla! Jag gör magknipsmassage efter BVC:s tips, men den är ju förebyggande och det ska ta 10-12 dar innan den hjälper. Men det är svårt att massera när han är spänd som en fjäder i hela kroppen :(

Två veckor är ingen ålder. :) Det dröjer längre än så innan bebisar/nyfödda får in dygnsrytmen eller någon rytm över huvud taget. Det är bara att hänga med och hänga på!

Såna småttingar skriker oftast för att: * de är hungriga * de behöver byta blöja * de vill ha närhet * de är överstimulerade. Det är lätt att bli överstimulerad när man bara är några veckor gammal. Och nyfödingar blir hungriga ofta i och med att de har så små magar, de behöver äta ofta ofta. Viktigt att rapa mellan varven, för det gör ont att ha luftbubblor i magen! Och då kan man inte heller äta mer, eftersom det spänner och tar plats.

Det är inte alls säkert att din bebis har kolik. Jag skulle inte börja laborera med minifom redan nu, magen och tarmarna har bara precis nyligen börjat vänja sig vid riktig mat, det tar ett tag innan allt faller på plats, på alla sätt och vis. Både mjölkallergi och laktosintolerans är mycket ovanligt hos bebisar.

Jag tror att han är mest bubblig imagen och att han behöver rapas ordentligt, men när han är vaken 5:e timmen i sträck och har gjort allt ovanstående hur många ggr som helst så är iaf jag redo att ge upp.

Det är inte heller så att han skriker konstant och han sover jättebra på nätterna, det är dagarna som är problem. Han somnar gärna vid bröstet men ibland lägger jag nog ner honom för tidigt, innan han kommit ner i djup sömn. På nätterna somnar han alltid på mitt bröst och nån timme senare när jag vaknar till "välter" jag ner honom i sängen bredvid mig. Visst kan jag göra så på dagarna också problemet är väl att jag behöver äta och gå på toa ibland :grin:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag måste bara få gnälla. Tror inte jag kan få några bra råd ändå om jag ska vara ärlig. Min kropp är världens skitstövel. Den har...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 217
Gravid - 1år Man ska vara så lycklig när man fått barn. Jag fixar inte det. Funderade på att skriva anonymt men orkar inte. Sebastian har skrikit...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 803
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar