S

_smirnofff_

Något man behöver oroa sig för inför köp av häst att den haft gaskolik tidigare?

Sv: Kolik..

Vid ett tillfälle eller vid upprepade tillfällen?
Har man någon rimlig teori till varför koliken uppstod? (T.ex. överkonsumtion av kraftfoder, plötsligt foderbyte el. dyl.)

Rör det sig om ett enstaka koliktillfälle som inte gett upphov till några större komplikationer skulle jag inte vara särskilt oroad. Vid kraftig och/eller återkommande kolik skulle jag vara tveksam.

Han har haft kolik en gång. Sägs att det var för att han åt snö/frost..

Nej, det tror jag inte... har själv en ponny som får kolik lite då och då utan problem. Inga anfall så utan mindre kolik :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: Ray
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka