Sv: kolik!!

Ja vill inte alls vara ofin eller så men man kan inte se på en røntgen om de har magsår eller mag katarr, dær emot om de har sand i tarmarna så syns de på en røntgen.

Vill man se om de har magsår eller magkatarr måste man ner i magsæcken med en kamera. tror de heter endoskopi men inte sæker.

magsår e ju idag mkt vanligare æn vi tror så om de e återkommande koliker så skulle ja kolla med vetrinær om de.

mvh bea:bump:

Jag uttryckte mig nog fel.
Vad jag var ute efter var, när man kollar ner i magsäcken med en kamera efter tex magsår, det borde rimligen vara gastroskopi.

I vilket fall som helst, har jag för mig att ha läst, att i en undersökning av ett antal hästar, hade 80% magsår.
Minns dessvärre inte i vilket sammanhang eller var nånstans undersökningen gjordes.

Varför hästar får magsår är också en intressant fråga.
Egna tankar:
För lite grovfoder säger sig självt, då det är betesdjur, som är gjorda att beta upp till 70% av dygnets timmar.
Misstänker själv hög förbrukning av kraftfoder, ensilage, hösilage, som har ett annat ph-värde än vanligt hö.

Stress.

Eller vad tror ni?

Det kan mycket väl vara känningar av det färska gräset som kommer upp. Är det lite obalans i magen/druckit för lite vatten tror jag påverkar nu när det är varmt. Har det kommit upp mkt i hagen eller har hon fått gå och beta något? I så fall skulle jag börja vänja in vid gräset väldigt försiktgt när hon är friskt igen, börja med bara ett par minuter åt gången följt av ocrdentligt med vätska. knakse grunda med lite hö i magen.

Jag börjar med träckprov på våren. De som behöver avmaskas med den substans vi bestämt och som passar mängden mask (och sort...). Intervallet hålls hela betessäsongen för att bryta smittcirkeln. Efter två år har jag 90% av hästarna "äggfria", dvs de behöver inte avmaskas alls... Finns bandmask så avmaskas mot det på våren, första avmaskningen.

På föl/åringar tas träckprov i januari för att kolla om de har spolmask, i så fall avmaskas de med Axilur. Äldre hästar än åringar ska inte ha spolmask och behöver alltså inte avmaskas på vintern.

Som du avmaskar före och efter bete så kan det vara så att antingen avmaskar du i onödan, dina hästar sprider ingen smitta. Eller så har de smitta, och då har du nya ägg som sprids på betet 4, 8 eller 12v efter första avmaskningen (beroende på vilket medel du använde). Den smittan tuggar hästen i sig och parasitbördan ökar.

Vilket medel använder du före betet? Vilket efter betet? Vilket till unghästen på vintern och hur gammal är den?

Titta, nu börjar vi ju komma nånstans :)
¨
¨
är så dålig på att komma på vad saker heter:rofl:

kan någon va bussig att säga vilka avmaskningsmedel som finns
(jag blandar ihop katt/hund avmaskningsmedlen med häst avmaskningsmedlen):crazy: man har många djur att hålla reda på:bump:

Tack, heltklart gastroskopi juhe:bump:

jag håller med dig om att de kan vara fodret med just som du sæger om ph værden o så.

har hørt i vet. disskutioner att de har sett mkt magsår på unghæstar som varit på bete hela sitt unga liv o kommer in i stall o ska ridas in. ja tror att de beror på mkt stress på en gång o som vi sa innan pløtsligt ska de inte bara in på stall de ska ridas o så nu nær de jobbar ska de ju ha kraft foder o de e de heller inte vana med.
detta kan ju faktist vara ts problem, de va om ja inte minns helt fel så vart de en unghæst..... men som ja pmat TS om att om de bara e engångsføreteelse så e de nog inget att oroa sig før.

ja tror att de kan vara många olika fenomen, kommer ihåg ett avsnitt av djusjukhuset på tv dær de hade en liiite søøøt shettis som hade MASSA magsår
men den hade ju kommit ut ur hagen o druckit massa vatten ur familjens pool. o de kan ju inte va bra ph værde i de ;)

¨
¨
är så dålig på att komma på vad saker heter:rofl:

kan någon va bussig att säga vilka avmaskningsmedel som finns
(jag blandar ihop katt/hund avmaskningsmedlen med häst avmaskningsmedlen):crazy: man har många djur att hålla reda på:bump:

pyrantelpreparat: Fyrantel, Banminth
ivermectinpreparat: Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin, Ivomec comp, Equimax
moxidectinpreparat: Cydectin, Cydectin comp
prazikvantelpreparat: Droncit, Ivomec comp, Cydectin comp

pyrantelpreparat: Fyrantel, Banminth
ivermectinpreparat: Ivomec, Eraquell, Bimectin, Noromectin, Ivomec comp, Equimax
moxidectinpreparat: Cydectin, Cydectin comp
prazikvantelpreparat: Droncit, Ivomec comp, Cydectin comp

tackar:bow:

Baminth, Ivomec och Noromectin

Har väl avmaskat lite rutinmässigt förr om åren men ska nu göra träckprov först, hade jag tänkt! ;)
Undrar då hur man bär sig åt och vart man skickar det?
Tar ett prov i en plastpåse, försluter, stoppar i ett vadderat kuvert och skickar till något lab?
Och vad kostar det på ett ungefär?
Ett prov från varje häst eller man kan samla någon boll från varje häst i samma prov?
Vill ju inte avmaska i onödan men har varit så "omodern" att jag lyssnat på dem som gör "som man ska" och avmaskat enligt schema oavsett om jag behövt eller ej... :confused:

Har väl avmaskat lite rutinmässigt förr om åren men ska nu göra träckprov först, hade jag tänkt! ;)
Undrar då hur man bär sig åt och vart man skickar det?
Tar ett prov i en plastpåse, försluter, stoppar i ett vadderat kuvert och skickar till något lab?
Och vad kostar det på ett ungefär?
Ett prov från varje häst eller man kan samla någon boll från varje häst i samma prov?
Vill ju inte avmaska i onödan men har varit så "omodern" att jag lyssnat på dem som gör "som man ska" och avmaskat enligt schema oavsett om jag behövt eller ej... :confused:

Billigast och smidigast är att köpa KollaMasken på Granngården eller Apoteket. Där står det också instruktioner.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka