N
Nicke
Sv: kolik!!
Jag uttryckte mig nog fel.
Vad jag var ute efter var, när man kollar ner i magsäcken med en kamera efter tex magsår, det borde rimligen vara gastroskopi.
I vilket fall som helst, har jag för mig att ha läst, att i en undersökning av ett antal hästar, hade 80% magsår.
Minns dessvärre inte i vilket sammanhang eller var nånstans undersökningen gjordes.
Varför hästar får magsår är också en intressant fråga.
Egna tankar:
För lite grovfoder säger sig självt, då det är betesdjur, som är gjorda att beta upp till 70% av dygnets timmar.
Misstänker själv hög förbrukning av kraftfoder, ensilage, hösilage, som har ett annat ph-värde än vanligt hö.
Stress.
Eller vad tror ni?
Ja vill inte alls vara ofin eller så men man kan inte se på en røntgen om de har magsår eller mag katarr, dær emot om de har sand i tarmarna så syns de på en røntgen.
Vill man se om de har magsår eller magkatarr måste man ner i magsæcken med en kamera. tror de heter endoskopi men inte sæker.
magsår e ju idag mkt vanligare æn vi tror så om de e återkommande koliker så skulle ja kolla med vetrinær om de.
mvh bea
Jag uttryckte mig nog fel.
Vad jag var ute efter var, när man kollar ner i magsäcken med en kamera efter tex magsår, det borde rimligen vara gastroskopi.
I vilket fall som helst, har jag för mig att ha läst, att i en undersökning av ett antal hästar, hade 80% magsår.
Minns dessvärre inte i vilket sammanhang eller var nånstans undersökningen gjordes.
Varför hästar får magsår är också en intressant fråga.
Egna tankar:
För lite grovfoder säger sig självt, då det är betesdjur, som är gjorda att beta upp till 70% av dygnets timmar.
Misstänker själv hög förbrukning av kraftfoder, ensilage, hösilage, som har ett annat ph-värde än vanligt hö.
Stress.
Eller vad tror ni?