Sv: kolik!!

Jag funderar på om min häst kan ha mask. Kollade i höstas men då va värdena så låga så jag inte skulle avmaska. Tänkte skicka in träckprov så fort jag kan, tyvärr är det ju helger nu så jag får vänta tills efter det.
Visst är det bandmask som kan ge koliksymtom?? Och spolmask kan ge torrhosta??

Annars har hon fri till gång på grovfoder och vatten. Visst hon nopprar det lilla gräs som kommer upp också så det skulle kunna va sandkolik också, men jag vill verkligen utesluta mask.

I alla fall är hon pigg nu och jag har precis börjat återinföra kraftfodret.

skitsamma de är som de är
och eftersom vi har kontakt med veterinär varje vinter och dom säger att de inte finns något mer vi kan göra så är de ju som de är

behövs ingen disskution för de

skitsamma de är som de är
och eftersom vi har kontakt med veterinär varje vinter och dom säger att de inte finns något mer vi kan göra så är de ju som de är

behövs ingen disskution för de

Men om du nu struntar i att fundera ett varv till och pröva nåt nytt, varför skriver du här då? :crazy:

Veterinärer är inga gudar. Med nätets hjälp hinner ibland den vanliga befolkningen uppdatera sig snabbare än både läkare och veterinärer.

Konstigt att tycka att man inte ska diskutera djursjukdomar, och vilja ta del av varandras erfarenheter och idéer.

Men om du nu struntar i att fundera ett varv till och pröva nåt nytt, varför skriver du här då? :crazy:

Veterinärer är inga gudar. Med nätets hjälp hinner ibland den vanliga befolkningen uppdatera sig snabbare än både läkare och veterinärer.

Konstigt att tycka att man inte ska diskutera djursjukdomar, och vilja ta del av varandras erfarenheter och idéer.

haha jag har inte sagt att jag inte vill ta del av andras erfarenheter
men folk säger hela tiden att jag ska göra ditt å datt
och jag har redan förklarat att jag typ redan har gjort allt för att dom inte ska få kolik..
jeg vet lixom hur de är att ha kolik hästar..

hon/han som skapade tråden ville veta om vi hade några erfarenheter av kolikhästar och jag sa att mina hästar har kolik varje vinter och att jag därför har erfarenhet av de

ber om ursäkt om jag verkar otrevlig:angel: :angel:

de är verkligen inte meningen:crazy:

regelbundet och med dom där avmaskningsmedlen (kommer inte ihåg alla möjliga namn på dom)

Då säger det inte så mycket..."Dom där avmaskningsmedlen" säger absolut ingenting. Det finns två preparat som tar bandmask. Det ena måste man ge dubbel dos av och det andra är på recept.

Har man så dålig koll tror jag faktiskt inte att de är avmaskade "som de ska". Och regelbundet säger ingenting. Om jag avmaskar varje år 1 april så är det regelbundet. Avmaskar jag varannan månad året runt är det också regelbundet. Grejen är att man ska veta VAD man ska avmaska mot NÄR och varför... Att avmaska vid fel tidpunkt mot en speciell mask gör ju liksom ingen större nytta.

Mask är en inte alltför ovanlig anledning till kolik, så om din häst har kolikbesvär är det verkligen läge att sätta sig in i maskar och avmaskningsmedel å det snaraste.

Man kan röntga magsäcken också, för att utesluta magsår eller magkatarr. på.

Ja vill inte alls vara ofin eller så men man kan inte se på en røntgen om de har magsår eller mag katarr, dær emot om de har sand i tarmarna så syns de på en røntgen.

Vill man se om de har magsår eller magkatarr måste man ner i magsæcken med en kamera. tror de heter endoskopi men inte sæker.

magsår e ju idag mkt vanligare æn vi tror så om de e återkommande koliker så skulle ja kolla med vetrinær om de.

mvh bea:bump:

Då säger det inte så mycket..."Dom där avmaskningsmedlen" säger absolut ingenting. Det finns två preparat som tar bandmask. Det ena måste man ge dubbel dos av och det andra är på recept.

Har man så dålig koll tror jag faktiskt inte att de är avmaskade "som de ska". Och regelbundet säger ingenting. Om jag avmaskar varje år 1 april så är det regelbundet. Avmaskar jag varannan månad året runt är det också regelbundet. Grejen är att man ska veta VAD man ska avmaska mot NÄR och varför... Att avmaska vid fel tidpunkt mot en speciell mask gör ju liksom ingen större nytta.

Mask är en inte alltför ovanlig anledning till kolik, så om din häst har kolikbesvär är det verkligen läge att sätta sig in i maskar och avmaskningsmedel å det snaraste.

hehe okey ursäkta om man förklarar så att du inte förstår
ska jag säga exakt datum och klockslag oxå eller

du verkar ju väldigt duktig på de här med avmaskning (eller kanske inte)

Min häst har haft en del kolikproblem den här vintern och våren. Bland annat fick han förstoppningskolik i vecka 14 så vi fick ge honom kramplösande och 25 liter dropp!!!! FIck av veterinären tipset att fodra min häst med sk loppfrön, som får igång tarmarna och drar med sig smuts. Efter att jag började fodra med det har min häst inte haft några problem alls.:)

Min häst har haft en del kolikproblem den här vintern och våren. Bland annat fick han förstoppningskolik i vecka 14 så vi fick ge honom kramplösande och 25 liter dropp!!!! FIck av veterinären tipset att fodra min häst med sk loppfrön, som får igång tarmarna och drar med sig smuts. Efter att jag började fodra med det har min häst inte haft några problem alls.:)

hehe så veterinären sa inget om maskar då ;) ;)

hehe okey ursäkta om man förklarar så att du inte förstår
ska jag säga exakt datum och klockslag oxå eller

du verkar ju väldigt duktig på de här med avmaskning (eller kanske inte)

Du har inte förklarat ett skit, det finns inget att förstå. Kan inte ens säga vilka medel som använts.

Återkom med vilka medel som faktiskt använts, och ungefärlig tidpunkt på året iaf. Det kan väl inte vara så svårt.

Har man en vettig veterinär så har det här tagits upp och du borde inse varför detta är viktigt.

Det är lätt att överdriva avmaskningen och ge dem för mycket, då blir maskarna recistenta mot medlet till slut.

kommer inte ihåg märket på avmaskningsmedlet och när det var men jag avmaskar när man ska avmaska iaf..

jag är väl inte dum i huvet heller de fattar väl jag oxå att man ska avmaska m.m:rofl:

kommer inte ihåg märket på avmaskningsmedlet och när det var men jag avmaskar när man ska avmaska iaf..

jag är väl inte dum i huvet heller de fattar väl jag oxå att man ska avmaska m.m:rofl:
Du skulle bara veta hur många som haft häst i massor av år och tror de avmaskar helt korrekt, men inte ens är i närheten.

Det är inte märket på medlet jag är ute efter, utan vilken verksam substans du använt. Och NÄR avmaskar du då, det måste du ju komma ihåg iaf. Vilken mask är det du bekämpar när? Vad ber du om på apoteket?

Jag är absolut inte ute efter att dumförklara dig, bara hjälpa.

Du skulle bara veta hur många som haft häst i massor av år och tror de avmaskar helt korrekt, men inte ens är i närheten.

Det är inte märket på medlet jag är ute efter, utan vilken verksam substans du använt. Och NÄR avmaskar du då, det måste du ju komma ihåg iaf. Vilken mask är det du bekämpar när? Vad ber du om på apoteket?

Jag är absolut inte ute efter att dumförklara dig, bara hjälpa.

okey men du kan ju berätta när du avmaskar :)

jag brukar typ avmaska innan sommarbete, efter sommarbete och unghästen nångång på vintern

okey men du kan ju berätta när du avmaskar :)

jag brukar typ avmaska innan sommarbete, efter sommarbete och unghästen nångång på vintern

Jag börjar med träckprov på våren. De som behöver avmaskas med den substans vi bestämt och som passar mängden mask (och sort...). Intervallet hålls hela betessäsongen för att bryta smittcirkeln. Efter två år har jag 90% av hästarna "äggfria", dvs de behöver inte avmaskas alls... Finns bandmask så avmaskas mot det på våren, första avmaskningen.

På föl/åringar tas träckprov i januari för att kolla om de har spolmask, i så fall avmaskas de med Axilur. Äldre hästar än åringar ska inte ha spolmask och behöver alltså inte avmaskas på vintern.

Som du avmaskar före och efter bete så kan det vara så att antingen avmaskar du i onödan, dina hästar sprider ingen smitta. Eller så har de smitta, och då har du nya ägg som sprids på betet 4, 8 eller 12v efter första avmaskningen (beroende på vilket medel du använde). Den smittan tuggar hästen i sig och parasitbördan ökar.

Vilket medel använder du före betet? Vilket efter betet? Vilket till unghästen på vintern och hur gammal är den?

Titta, nu börjar vi ju komma nånstans :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka