Sv: Kolik

Köp loppfrön!det kan du ge i små doser (halv tesked) varje dag under hela vinterhalvåret.Blanda det med kraftfoder.OBS det ska inte blötläggas.Då förebygger Du ett kolikanfall.Tydligen så använder en del större stall det har jag hört.

Försök att ha ljummet vatten till hästarna på vintern så att dom dricker mycket och motionera dom regelbundet. Min förra häst dog i tarmvred och vi tror att det berodde på att han drack för lite vatten det var vinter nu har vi en uppvärmd vatten tunna som hästarna tycker om att dricka ur.

Om det är riktigt illa i det akuta läget och ingen annan hjälp finns.....:idea: Lös upp 4 pkt jäst i ljummet vatten +olja....Försök få i hästen detta o ut o gå....Gärna uppförsbackar så hästen får ta i ordentligt...Brukar sätta fart på den lilla förstoppningen:angel:

Tack för tips:)
Han är avmaskad för några veckor sen. Har tidigare tagit träckprov på honom, vilket visade på väldigt lite mask.
Han äter inget kraftfoder, endast hö och i princip fri tillgång. Men tänkte börja med att ge betfor och linfrö. Hur stora mängder?

Nu på morgonen mår han fortfarande bra:)

Det är inte bara att vattnet är kallt utan att de dricker för lite vatten.
Vanlig orsak till kolik vid kyla.
Ge väl uppblött betfor också.
Loppfrön kör jag till en häst som är i riskzonen.
Förresten så kollar vi att hon dricker tillräckligt. Ibland slarvar hon ochdå får hon extra betfor, riktigt blött.

våran häst har problem med magen och får lätt kolik...vi köper mag och tarm kost som vi ger henne...

lycka till med hästen:p

Kan man kolla bandmask mha blodprov när som helst på året? eller har den nån slags vintervila? Om hästen har bandmask och man avmaskar på vintern --kan det ge några problem?

Jag tänkte på blodmask - har hört att det är försent att ta träckprov när vintern kommit (minusgrader) och att det kan skadligt att avmaska då (orsakar "uppvak" av larver)

*nyfiken*

Absolut! Provet visar om hästen har haft bandmasken dom senaste 4 månader. Om du har avmaskat mot bandmask dom senaste 4 månader måste du vänta tills 4 månader har gått. Bandmaskens antikroppar sitter kvar i blodet 4 månader efter att hästen har blivit smittad.

Min häst hade kolik förra hösten/vintern.
Jag provade linfrön, loppfrön, parafinolja...

Ingenting hjälpte...

Jag åkte med honom till klinik och gjorde en gastroskopi. Det visade sig att han hade början till magsår :eek:

Vet. trodde att det berodde på ett dåligt hösilage med mycket varierande torrsubstans (från bal till bal), att hösilaget frös där det förvarades och att han bara fick mat tre gånger om dagen. För många timmar mellan målen.

Efter två hinkar pronutrin och övergång till vanligt hö blev han ganska snabbt återställd.

Hoppas att din häst slipper kolik i fortsättningen:)
Att ge linfrökaka håller ju magen i trim, likaså att ge morötter regelbundet.
Har man en häst med känslig mage kan man även ge filmjölk i fodret,det brukar oxå hålla bakteriefloran igång i tarmarna.
Lycka till :)

Min pålla har haft kolik flera gånger, inte så farligt stora anfall förutom ett men hon får fri tillgång på hö, + att hon fick fibergi som det också är mycket "strån" i, linfröolja och proviva blåbär. Funkar kanon på henne!! Nu är det svårt att få tag på fibergi där jag bor så hon äter musli för tillfället. Äpplen är jag VÄLDIGT försiktig med, hon kan få ont i magen bara efter ett par tre stycken...

Håller med dig! :bow:
Vatten är så oerhört viktigt även under dom kalla årstiderna.
(Märkligt att inte fler med erfarenhet av kolikhästar nämner detta.)

TS: Hur ser vattentillgången till din häst ut nu under vintern?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar