Skulla

Trådstartare
Jag har idag/natt haft en häst med kolik. Har vandrat runt med honom i några timmar i underbar snöstorm:smirk: Som tur va så släppte det och han mår nu bra.

Någon som har några tips på vad man ska göra när dom får kolik samt vad man kan göra för att förebygga?

//Caroline

Sv: Kolik

fri tillgång på grovfoder är väl de bästa, betfor ska också vara bra för känsliga magar...

Jag har idag/natt haft en häst med kolik. Har vandrat runt med honom i några timmar i underbar snöstorm:smirk: Som tur va så släppte det och han mår nu bra.

Någon som har några tips på vad man ska göra när dom får kolik samt vad man kan göra för att förebygga?

//Caroline

Hu vale, inte kul. Några idéer har jag. Man kan förebygga genom att ge loppfrön (psylliumfrön), som tar med sig foderrester i tarmen så det inte lika lätt blir förstoppning.
Fri tillgång på grovfoder som Ämelie sa.
Frostfritt vatten. (de dricker mer om vattnet inte är iskallt och framför allt om det är ur balja istället för vattenkopp)
Blanda foder ett par veckor vid foderbyte (tex nytt hö eller halm)
Sköta avmaskningarna ordentligt
Ge en tuss hö innan man ger kraftfoder, så de inte kastar i sig det
Se till att betforen är rena soppan (en del hästar tål inte betfor alls)
Ge huvudsakligen grovfoder, och inte satsa för mycket på kraft
Om det är återkommande kolikanfall (och hästen inte har en massa mask) kan man prova Dynavenas specialfoder Mash

Hoppas det inte återkommer.

Tack för tips:)
Han är avmaskad för några veckor sen. Har tidigare tagit träckprov på honom, vilket visade på väldigt lite mask.
Han äter inget kraftfoder, endast hö och i princip fri tillgång. Men tänkte börja med att ge betfor och linfrö. Hur stora mängder?

Nu på morgonen mår han fortfarande bra:)

Min gammel hade kolikkänning ett par gånger för ett par år sedan nu och jag tror att bägge gångerna hörde ihop med att vattnet frysigt och dom inte haft tillgång till vätska i tillräcklig mängd samtidigt som dom satt i sig torrt hö i normal mängd.

Efter att ha fixat en uppvärmd vattentunna i hagen så har det inte hänt mera.
(kostar en del, men det är bara helt :love: )

Loppfrö eller koktlinfrö kan du ge 1/2 till 1 dl av per dag.

Jag har inte fått svar på om man kan ge det hela vinter perioden, någon som vet?

Loppfrö eller koktlinfrö kan du ge 1/2 till 1 dl av per dag.

Jag har inte fått svar på om man kan ge det hela vinter perioden, någon som vet?

Det var en liten mängd linfrö, på en sk "kolikhäst" är det nog för lite. Jag har fått rekommenderat till min "kolikhäst" att ge 2 dl (alltså okokt mängd) både morgon och kväll alltså får hon 4 dl om dagen. De övriga som inte har problem magar får 1 dl var om dagen. Linfrö ges hela tiden alltså inget man "kurar".
Betfor skall man passa sig lite för är det kolik som mer är pga retning av magslemhinnan (gas) så skall man INTE ge betfor då det retar ordentligt på känsliga hästar. Är det däremot förstoppningskolik pga för dåligt vattenintag ja då kan betfor vara bra. Själv föredrar jag att använda vetekli, är milt mot en retad slemhinna men samtidigt funkar det som lösande.

Efter som kolik är ett samlingsnamn på sympton när hästen får ont i magen, så är det väldigt svårt att säga vad man ska göra för att förebygga det. Speciellt om man inte vet orsaken till att hästen fick det. För orsaken kan vara allt från något hästen ätit/inte ätit till riktiga fysiska fel inne i hästen. Det är bara symptomen som är lika.
Så det som hjälper på en häst kan i stället göra att en annan får större problem.
Försök att ta reda på varför hästen fick symptomen och åtgärda det istället för att prova olika huskurer.

Jag har idag/natt haft en häst med kolik. Har vandrat runt med honom i några timmar i underbar snöstorm:smirk:
//Caroline

Jag har en häst som brukar få kolikkänning ett par gånger om året. Och visst är det väl märkligt - men nog sjutton kommer det alltid när vädret är som sämst - snöstorm, ösregn .... Jättekul att vara ute på långpromenad då :crazy:
Eller, alternativt, sent en fredagkväll när vanliga veterinären har slutat för dagen och man bara kan få tag på en distrikts-jourare som kostar skjortan och dessutom måste iväg på några ko-besök först ....

För övrigt tycker jag du har fått många bra råd här. Och skönt ändå, att det var så pass lindrigt att det släppte efter en långpromenad!

Min ena häst hade kolik på senvintern ifjol och det var hans tänder som spökade. Jour.vet. kom på lördagem och konstaterade kolikkänning, hästen åt inte, stod och hängde, vandrade runt för att lägga sig mm. Hon gav en spruta och sa att vi avvaktar, för det var ingen hög puls, ingen hög feber heller. Söndagen var likadan så stallägaren kollade hästen och tittade i munnen med stege, lite vasst var det. Ringde vet på måndag så han fick komma och kolla tänderna och han raspade lite (han har ingen emalj kvar nästan) och på tisdag började han äta normat och har gjort det sedan dess. Så ett tips kan vara att kolla tänderna. Dom kan tydligen få kolik om dom inte kan tugga maten riktigt.

Lycka till!

Så sant! Jag glömde det där med tänderna! Bra att vi påminner varann om tusen saker i vår hästskötsel. Det är banne mig inte lätt att tänka på precis allt, hur mycket man än sliter! Jag får mig dagliga påminnelser om saker här på trådarna, som gynnar min hästskötsel. Uppdaterad blir man också :)

Skulle kolla bandmasken genom att ta ett blodprov. Är ofta orsaken till återkommande kolikanfall...

//Caroline

//Caroline

När mina två fick kolik (ja, båda fick kolik samtidigt) det var ett föl och en unghäst på två år så började jag gå ut och gå och masserade buken. Antingen med handen eller halm, vissa säger att man skall använda halm och deras kolik gick över på....4-5 timmar. Så ut och gå och massera magen. Se till att hästen bajsar, ett bland de viktigaste tipsen. Och viktigt att man lyssnar på magen efter ljud, om man hör lite ljud är det påväg att bli bättre.

Ger 1/2 - 1 dl rapsolja varje dag i maten. Vid kolikanfall när veterinärerna kommer ut, slangar dom ofta i rätt stora mängder olja (tror dock inte att det är rapsolja) Vid lättare kolikanfall börjar vi därför med att försiktigt hälla i hästarna rapsolja med hjälp av en petflaska i plast. Sen gå 20 min, låt hästen vila 10 min om den inte häver sig, gå igen. Om kallt, täcke på. Min ena får lätt kolikkänningar om han druckit dåligt. Det kan hjälpa att ha i några korn betfor i vattenhinken. Är det frost ute ska hästarna ha tillgång till grovfoder, så dom inte noppar i sig det frostiga.

Man kan ge Parafinolja under ett kolikanfall, det hjälper till att smörja tarmen. Gissar att det är det vet. använder.

En sak som man kan göra med om det är lindrigt, är att göra hästen nervös så den skiter...att lasta och åka en kort sväng kan få endel att bli nervösa och börja bajsa.
Sen är allt som övriga sagt mkt bra saker!!!

Det är inge kul med kiolik hästar. Våran ena häst hade koliksymtom 3-4 gånger för 2 år sedan. Vi åkte till Vet. och det visade sig att han inte hade haft kolik, utan att han inte kissade som han skulle :( Så nu har vi en hög med spån ute i hagen som han kissar i. Vi brukar ge våra hästar olja, och på sommaren får de även nån linfröblandning (tarmrens) kommer inte ihåg vad den heter.

Koka linfrön e kanonbra, men det ser jag redan du fått tips om.
A-fil rek av vet.. kan ges speciellt några dagar ef. ett kolikanfall så magen stabiliserar sej.
Värm vattnet är också ett bra tips, kallt vatten är som gjort för kolik.
Hoppas det ordnar sej..:bump:

Skulle kolla bandmasken genom att ta ett blodprov. Är ofta orsaken till återkommande kolikanfall...

Kan man kolla bandmask mha blodprov när som helst på året? eller har den nån slags vintervila? Om hästen har bandmask och man avmaskar på vintern --kan det ge några problem?

Jag tänkte på blodmask - har hört att det är försent att ta träckprov när vintern kommit (minusgrader) och att det kan skadligt att avmaska då (orsakar "uppvak" av larver)

*nyfiken*

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar