N

Nora_

som nog många redan läst så harju pollen haft kolik i går.... tänkte kolla hur snabbt efter det man kan börja rida dom igen? tänker gå å longera å så i början men när kan man sätta i gång dom i ridning igen?

Sv: kolik

Nora_ skrev:
som nog många redan läst så harju pollen haft kolik i går.... tänkte kolla hur snabbt efter det man kan börja rida dom igen? tänker gå å longera å så i början men när kan man sätta i gång dom i ridning igen?

Så fort han känns pigg och kan äta normalt igen. Det är bara bra att röra på kolikhästar (i ett lugnt tempo)! Men man kan ju ta det lite lugnt första dagarna.

okej tack!
jo jag har tänkt leda henne några gånger om dagen samt longera lite nu den här veckan å ser jag att hon e helt okej nästa vecka så tänkte jag fara ut å skritta henne

Nora_ skrev:
okej tack!
jo jag har tänkt leda henne några gånger om dagen samt longera lite nu den här veckan å ser jag att hon e helt okej nästa vecka så tänkte jag fara ut å skritta henne

Ja gör det du! Bara magen har kommit igång igen till det normala så kan du rida precis som vanligt. Hon är väl redan okej nu egentligen?
Men självklart är det aldrig fel att vara försiktig och ta det lugnt i början.

Jag brukar köra på som vanligt så fort hästen börjat äta normalt igen (har dock "bara" en fritidshäst och inte en elittävlingshäst!)

okej.. jo min polle är väl också mer en "fritidshäst" men tränas för instruktör 1 gång varannan vecka.. men annars rätt lugnt..

Ja asså hon mår bra, ser fräsh ut..
Gruvar mig just nu för att hon i dag inte har druckit något mer än 2-3 cm ut hinken i morse.... men har kännt på halsen å hon är inte uttorkad.. nu i kväll(vid 22 tiden) så låg hon ner i boxen... men reste sig när jag komme... magen låter och hon bajsar.. å äter... hoppas bara på att hon dricker i natt... ska dit på morgonen och kolla... annars får jag ringa till vetrinären igen...
Men hon drack ungefär en hink från måndag kväll-tisdag kväll.. + 5 cm i natt + 2-3 i morse... hoppas bara så innerligt att hon blir bra nu...

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31