silverblom

Trådstartare
Hur gör ni om hästen får kolik?

Får den stå inne? Ut i hagen?
Promeneras? Hur ofta/länge?
När ringer ni vetrinären?

Absolut inte ut i hagen. Inne med ganska täta promenader och bort med allt foder samt försöka få i den vätska. Ringer veterinären i ett ganska tidigt skede, så att de kan vara beredda på att komma ut om det behövs.

Det beror verkligen på hästen.
Första gången hästen får kolik är det ALLTID veterinär, skulle jag säga och det enda säkra är att alla hästar är olika.

Min häst tas in direkt, all mat tas bort erbjuder vatten med smak och jag kör fram transporten och kör honom i den i en timme ca.
Det löser de allra flesta koliker vi haft, ca 90% av dem. Men vissa gånger måste jag in på klinik och det märker jag ganska snart. När det är så akut så är det oftast gaskolik.

Jag har aldrig tyckt att promenad hjälpt på de hästar jag har erfarenhet av men vet andra hästar som det fungerar på varje gång.

Efter koliken så är det långsam introducering av mat igen enligt veterinärdirektiv.

Promenad och lätt jogging på lina om hästen inte är jättedålig. 15 min totalt kanske? Då kommer magen igång på vår ponny. Hon får inte gå ut, boxen och försöker få i henne vätska, väldigt blöt betfor samt paraffin. Hon äter inte. Vi plockar bort maten och erbjuder ibland. Aptiten kommer oftast tillbaka när magen är igång igen, när hon bajsat. Ringer vet om det blir värre eller inte släppt på några timmar. Hon har aldrig varit jättedålig utan det har släppt av sig själv.

Sist jag hade en häst med kolik i stallet masserade vi igång magen med hjälp av en frottehandduk som vi la under magen, sen stod vi på varsinn sida och lyfte handduken uppåt. Det fungerade i det fallet eftersom det var en mindre häst med gaskolik.

Vi kontaktade vet tidigt utifall att det inte skulle släppa. Vi trodde det var gaskolik eftersom de åt en massa gamla löv. Vet tyckte att vi skulle promenera hästen i en backe, upp och ner några gånger och låta henne vila i box däremellan. Plus försöka få i henne vatten. Att gå hästen på plant underlag verkar det som om man tror allt mindre på. Hellre värme och vila.

Jag vill ha koll på en kolikhäst och skulle inte släppa den i hagen. Så länge vet kan komma snabbt och hästen är pigg nog att kunna lastas har jag avvaktat. Vi har också fördelen att ha ambulans ganska nära stallet och har nära till djursjukhus. Har man långt måste man ju ha en annan beredskap om det skulle bli aktuellt att buköppna.

Min häst har haft några koliker vid det här laget och det första jag gör är att få tag på veterinär, helst åka till närmsta klinik så fort det bara går. Min häst döljer nämligen i det längsta att han har ont så när han väl visar tecken på smärta har det gått så långt att vi inte kan lösa det själva. Efter behandling som alltid är smärtstillande, slangning och dropp så får han gå i en egen hage utan mat för där rör han sig lite mer. Promenader varannan till var tredje timme tills allt är normalt och gärna längre för att slippa bakslag (han hade kolik senast förra veckan så i 2,5 dygn gick jag ungefär var tredje timme med honom) och oftast behövs det 1-2 behandlingar till för han dricker inte när han mår dåligt. Han har nästan bara haft förstoppningskoliker.

Sist jag hade en häst med kolik i stallet masserade vi igång magen med hjälp av en frottehandduk som vi la under magen, sen stod vi på varsinn sida och lyfte handduken uppåt. Det fungerade i det fallet eftersom det var en mindre häst med gaskolik.

Vi kontaktade vet tidigt utifall att det inte skulle släppa. Vi trodde det var gaskolik eftersom de åt en massa gamla löv. Vet tyckte att vi skulle promenera hästen i en backe, upp och ner några gånger och låta henne vila i box däremellan. Plus försöka få i henne vatten. Att gå hästen på plant underlag verkar det som om man tror allt mindre på. Hellre värme och vila.

Jag vill ha koll på en kolikhäst och skulle inte släppa den i hagen. Så länge vet kan komma snabbt och hästen är pigg nog att kunna lastas har jag avvaktat. Vi har också fördelen att ha ambulans ganska nära stallet och har nära till djursjukhus. Har man långt måste man ju ha en annan beredskap om det skulle bli aktuellt att buköppna.
Det rådet med handduken och gå lite i backe fick vi till en gaskolik och det hjälpte.

Jag har (peppar peppar) varit väldigt förskonad från kolik, har bara haft kolik vid två tillfällen under mina år med häst. Dock har det varit ganska svår kolik båda gångerna, så veterinär har ringts ut direkt.
Den ena var riktigt dålig, honom fick vi gå med en gång i timmen hela natten. När vet. var ute fick han flera olika sprutor, antar smärtstillande och muskelavslappnande (jag var ganska liten då så jag minns inte) och fick dropp. Fick även sond, jag minns inte vad men vatten och paraffin olja kanske?
Han upptäcktes runt 20-tiden och när veterinären kom tillbaka på morgonen runt 9 började han bli bättre. Han fick stå inne hela den natten han var dålig, kommande dag, och natten därefter om jag minns rätt.

Andra upptäcktes på morgonen och var även han ganska dålig. Veterinär gav smärtstillande och muskelavslappnande. På honom började det bli bättre ganska snabbt. Han vätskades även upp med sond innan vet. åkte. Sen tog det inte lång tid innan magen började komma igång. Han fick stå inne till tidig eftermiddag, sen ut i egen sjukhage resten av dagen. Självklart med extra tillsyn, små regelbundna högivor och promenader. Inne som vanligt på natten och sjukhage kommande förmiddag, sedan ut i vanlig hage med hagkompisen.

Gamla C hade en vinter med koliker.
Började alltid med att ta temp, andning och puls sedan ringa vet och ge nuvarande värden och normala för henne innan veterinären gav förslag hur vi skulle lägga upp det (komma med en gång eller ta några promenader och höra av mig senare men om det blev värre så ringa med en gång).

+1 på den :meh: hela förra veckan gick åt till att få min häst bra igen.

Hoppas det inte hänt någon av dina nu? :crazy:

Nej, men tack för omtanken.
Nog är det så att han drabbas väldigt ofta och det finns ingen riktig förklaring annat än att han har en kass mage (krubbitare, så magen är ju orsaken till det stereotypa beteendet) men just nu är det 3 månader sedan. Före dess ett år sedan.

Han kan ha så ofta som en gång i månaden om det vill sig illa....och när vi alla beskriver hur vi gör och grannens häst hade kolik igår så blir jag så förbannad på koliken. Jävla skitsak!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama