silverblom
Trådstartare
Hur gör ni om hästen får kolik?
Får den stå inne? Ut i hagen?
Promeneras? Hur ofta/länge?
När ringer ni vetrinären?
Får den stå inne? Ut i hagen?
Promeneras? Hur ofta/länge?
När ringer ni vetrinären?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det rådet med handduken och gå lite i backe fick vi till en gaskolik och det hjälpte.Sist jag hade en häst med kolik i stallet masserade vi igång magen med hjälp av en frottehandduk som vi la under magen, sen stod vi på varsinn sida och lyfte handduken uppåt. Det fungerade i det fallet eftersom det var en mindre häst med gaskolik.
Vi kontaktade vet tidigt utifall att det inte skulle släppa. Vi trodde det var gaskolik eftersom de åt en massa gamla löv. Vet tyckte att vi skulle promenera hästen i en backe, upp och ner några gånger och låta henne vila i box däremellan. Plus försöka få i henne vatten. Att gå hästen på plant underlag verkar det som om man tror allt mindre på. Hellre värme och vila.
Jag vill ha koll på en kolikhäst och skulle inte släppa den i hagen. Så länge vet kan komma snabbt och hästen är pigg nog att kunna lastas har jag avvaktat. Vi har också fördelen att ha ambulans ganska nära stallet och har nära till djursjukhus. Har man långt måste man ju ha en annan beredskap om det skulle bli aktuellt att buköppna.
Intressant att det funkade för er också! Annars vet man ju inte om det bara är tur.Det rådet med handduken och gå lite i backe fick vi till en gaskolik och det hjälpte.
+1 på den hela förra veckan gick åt till att få min häst bra igen.Fy fan vad jag hatar kolik!!
+1 på den hela förra veckan gick åt till att få min häst bra igen.
Hoppas det inte hänt någon av dina nu?