mysboll

Trådstartare
Hur tänker ni som har/haft "kolikhästar" kring foder, träning osv. Vad kan man göra för att undvika ett anfall?

(Lite brett ämne kanske eftersom det finns många olika orsaker men kan vara intressant att höra hur ni har gjort med hästar som har haft kolik en eller flera gånger.)

Sv: Kolik

Min käkade sitt strö och fick kolik på grund av det, så hon fick fri tillgång på grovfoder (halm)
och sedan dess (peppar, peppar, ta i trä...) inte haft ett kolikanfall. Men hon fick inga små mängder
grovfoder innan hon fick fri tillgång till halm heller, men av någon anledning så måste hon ha att äta
grovfoder, om hon så skulle vilja, 24 timmar om dagen.

Vi gjorde alla möjliga undersökningar för att ta reda på vad som var fel med henne eftersom att hon fick återkommande
anfall. UL på buk, diverse prover, gick ner med kamera i magen på henne, biopsi på tarmen, maskprov, tänder och så vidare.
Inget, nada. Helt frisk. Förutom att magen var så full av spån att det blev stopp i slangen när vi "slangade" henne när vi kom
in akut till strömsholm med henne mitt i natten.

I övrigt så rör hon på sig minst en timma om dagen, har vattenhink i boxen, käkar tillskott för magen, äter allt sitt
kraftfoder i "soppform" dvs. 0.4 kg kraftfoder och 5-6 liter vatten. Tänderna kollas var 8:e månad och träckprov tas
och hon ska avmaskas så fort det stiger över gränsen det minsta på inrådan av strömsholmsveterinärerna.

Senast ändrad:

Fri tillgång på bra hö (min kan inte äta hösilage men sånt är individuellt) Dricka ordentligt med vatten. Min dricker generellt ganska lite vatten så jag har några knep för att få henne att dricka mer. Min får inget kraftfoder, bara lucern, betfor, linfrökaka, olja - ett par tre dl. Rörelse varje dag- alltså arbete. Särskild omsorg när det är blött och ruggigt väder. Jag har märkt att hennes koliker oftast kommer när det är sånt väder. Har inget som helst vetenskapligt belägg för detta men hon står mer still i hagen då och kanske spänner hon sig lite (hon hatar verkligen regn och blåst) Särskild uppmärksamhet vid miljöförändringar, typ foderbyten (ske långsamt, helst inte alls om det kan undvikas) tävlingar etc. När hon haft ett jobbigare arbetpass med lite högre intensitet måste hon skrittas av lääänge så hon blir helt lugn och avslappnad igen innan jag ställer in henne. Hon bajsar aldrig när hon är under arbete/har sadel på sig så om jag tex är i sadeln längre tid, typ på tävling, träning etc så måste jag sadla av och ta in henne i boxen eller ut i hage någon/några gånger under dagen för att hon ska bajsa. Stenkoll på ev maskförekomst. Stenkoll på hur bajsbollarna ser ut. Släpper aldrig ut på frostigt gräs. Det allra viktigaste av allt detta tror jag är vatten - tillräckligt, och rörelse. Min tjej har haft både förstoppnings- och krampkolik. Hon har dessutom haft magsår och troligen får hon en släng av detta varje höst. Medicineras förebyggande under höst-vinterhalvåret.

I en del fall yttrar det sig inte alls - om man inte är väldigt uppmärksam. Det har visat sig vid undersökningar att många hästar har eller har haft magsår utan att ägaren vetat om. I en del fall, som i min hästs, visar det sig genom att hon bir hängig, o-glad, lite ruggig i pälsen, äter och dricker men utan nån riktig matlust, och framför allt att hon lätt får kolik.

Min får väldigt mycket hösilage, 11 kg med en TS runt 77 - 79% (har två hösilage som vi blandar) och knappt något kraftfoder, 2,5 dl per mål. Maten är fördelat på fem gånger med hösilage och tre gånger med kraftfoder om dagen. Under natten får han två kilo hösilage i småmaskigt hönät samt en höautomat som ger två mål mat under natten.

Han är dessutom krubbitare, så därför är det viktigt för honom att ha tillgång till hösilage i stort sett hela tiden. Utöver dessa jämna foderrutiner är jämn motion en viktig del. Har även tillgång till både vattenhink och vattenkopp. Han har klarat sig från kolik och koliktendenser under en lång tid nu, trots de korta utevistelserna (07.00 - 15.30)

* Daglig motion
* inget hösilage eftersom balarna tenderar att variera i kvalitet
* inte halm eftersom det är för torrt
* linfrö+ sockerfri betfor två gånger dagligen, loppfrö några dagar i veckan
* bra kvalitet på grovfoder
* bra fodertider
* har även hängt upp hönät så att höet ska räcka längre in på natten
* inget kraftfoder (såsom havre, korn, pellets)

Men det varierar ju kraftigt från häst till häst vad som funkar, beror ju på "hurdan" kolik de får också.

Mitt halvblod fick kolik några somrar i rad, precis när det första riktiga grönbetet kom. Första gången vart det så illa så han stod på djursjukhuset ett par dagar.

Men somrarna efter det så såg jag till att LÖJLIGT LÅNGSAMT vänja honom vid gräs. Så fort gräset började växa så var jag ute med honom bara 5 min om dagen så han fick äta och sen ökade jag tiden långtsamt. När det var dags att släppa dom i sommarhagarna så fick han till en början bara gå nån timme och sen ökade jag även det, vi hade också delar av hagen avstängd så vi ökade successivt när det började ta slut. Han fick även olja i maten året om.

Han fick kolikkänningar ett par ggr till, men såpass milt så att jag kunde motionera bort det själv utan veterinärhjälp. Jag lärde mig att känna igen dom små tecknen på att han började få kolik. Men att sakta vänja honom vid grönbete hjälpte också väldigt mycket! :)

Kolik kan ju som du säger bero på massa olika saker.

Min har bara fått kolik när det varit riktigt kallt, och han har inte haft det efter att han fick täcken med magplatta. Så antagligen berodde det på att han fick ont när magen blev nerkyld.

Men är ändå försiktig.

-ger mkt hö av bra kvalite (12-13 kg vintertid)
-går i stor hage med gräs hela dagen så han kan äta det också
-tränar så mkt som underlaget tillåter och ställer aldrig av på vintern
-varmt påklädd med magplatta
-0,5 l betfor och 20 l vatten (ljummet) varje dag efter ridning
-linfröpellets/kross och linfröolja
-inget kraftfoder förutom några dl musli (och linfrö)
-bakjäst
-ger allt foder blött

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka