Kolik två gånger inom loppet av tre veckor?

Moggie

Trådstartare
Vår nordis har åkt på kolik + förhöjd temp för andra gången på tre veckor??

Han är tolv år och har aldrig varit sjuk tidigare.

Första gången trodde vi att det berodde på att han kommit åt att äta gammalt höstgräs, men nu är det ju snö sedan en vecka tillbaka. Veterinären konstaterar bara kolik och ger smärtstillande och slangar honom med vatten.

Vi har gett honom foderjäst sedan det förra anfallet. Utöver det äter han hö och lite betfor + mineraler. Han är avmaskad.

Har ni några idéer om vad orsaken kan vara? Det enda nya som hänt på sistone är att han har stått de senaste tre veckorna på grund av att vi väntat på hovis och inte hunnit med att motionera honom. Kan det utlösa kolik?

De går på lösdrift och det har han gjort förut utan problem. De har en thermobar i hagen med bra vattentemp. alla tips och råd välkomnas!

/orolig matte

Sv: Kolik två gånger inom loppet av tre veckor?

Eftersom begreppet kolik omfattar varenda magproblem en häst kan ha så går det inte att ens gissa vad som är din hästs problem tyvärr.
Men motion brukar alltid vara bra, att leda hästen en timma om dagen är inte så roligt men brukar ha god effekt. Och sen skall du byta ut foderjästen mot bakjäst istället, foderjäst lär inte hjälpa ett dugg. Du kan också tillsätta krossade loppfrön och paraffinolja i kosten varje dag. Ibland hjälper det och ibland inte.
Thermobar är bra men du lär inte veta vad din häst får i sig i vätska tyvärr. Ofta så dricker såna här hästar väldigt dåligt så det gäller att se till så att de får i sig mycket vatten. Om du kan fodra hästen separat några gånger om dagen och ge den något där den måste sörpla i sig mycket vatten när den äter kan det eventuellt hjälpa något.
Det kan också vara så att hästen får i sig för lite fibrer, då kan det hjälpa med att ge den linfrökaka och Kwick Beet om den nu äter det. Kwick Beet är bättre för hästarna eftersom det inte är någon melass i det. Om hästen har tillgång till halm kan det också vara en orsak till kolik eftersom halm är mer svårsmält än hö/hösilage. Skall hästar äta halm skall det helst vara havrehalm.

Vet inte om detta stämmer på din häst men vi hade en häst i stallet som fick kolik 4 gåner inom loppet på en månad. Hon blev inte bra när dem kom till kliniken så magen full med bandmask så det hade orsakat koliken. Det är ju sällan folk avmaskar för det tyvärr. Hoppas han blir bra!

Veterinären lade fram en teori nu. Det finns inget tydligt orsakssamband mellan kolik och feber enligt henne, men det har han haft två gånger.

Hon tror att han har nåt virus i halsen/ förkylning som gör att han inte gärna dricker och därför blivit förstoppad. Det låter troligt tycker jag.

Svårt bara att få i honom vatten men vi ska göra vårt bästa nu... Så att han blir bra.

Min häst hade kolik väldigt mkt ett tag typ varannan vecka =( fick råd av vet att alltid ge höet blött gärna i en tunna full med vatten å sen dränka höet där i så får hästen fiska upp de själv. sen sa han att jag skulle ge linfrö olja i maten + att jag skulle spruta i henne 2 dl paratinolja varannan dag i 2 veckor... sen bytte jag kraft foder till fibergi å betfor å linfrö olja å efter de har hon inte haft kolik igen (2 år sedan)

Med varje dag menade jag den kritiska perioden runt kolikanfall. Uttryckte mig lite oklart där. Men i en månad framåt efter sista anfallet hade jag lagt till paraffinolja för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
3 028
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka