Kolik - skulle behöva stöd och peppning

dee79

Trådstartare
Finns det någon här som har eller har haft kolikbarn? Jag skulle behöva någon att stöta och blöta lite tankar med, för jag är trött, ledsen och frustrerad. Jag känner mig snuvad på kvalitetstid med mitt underbara barn (för han är jordens goaste kille när han inte har ont) och det gör ont i mig fysiskt att se att han har så ont.

Tröttheten, stressen och sömnbristen har gjort att mjölken sinar, så jag får stödmata med ersättning - vilket förstås känns som ett misslyckande. Att kolikbarn dessutom äter oftare än vanliga bebisar gör inte saken lättare. Dessutom sover han i princip inte mer än 5- 15 minuter i stöten. Vi lyckas få en sammanhängande sovperiod på 3-5 timmar en gång per dygn och vissa dagar är han så slut att han sover i princip ett helt dygn innan det drar igång igen.

Nån som kan komma med lite råd och peppning? Han är 6 veckor idag, så vi är väl knappt halvvägs genom koliken (om vi har tur) och jag känner att 6 veckor till är mer än jag orkar med.

Sv: Kolik - skulle behöva stöd och peppning

har du provat minifom droppar? jag stod ut med min dotters kolik i två veckor ungefär och sen provade jag minifom. Jag fick dubbla dosen, men efter en vecka var det en helt annan bebis!

Några små tips:
Drick jättemycket och lite till (minst 2 liter mer än vanligt om dagen) för att mjölken ska komma.
Om du inte redan har provat så välj bort alla mjölkprodukter för ev protein eller laktos intolerans.
Inget kaffe eller te.
Sov och amma samtidigt (det går, jag lovar :) ).
Sov liggande på rygg med bebis på magen och klappande i rumpan ;).
Har barnläkare tittat på honom så att det "bara" är kolik och inget annat?

Inga erfarenheter men vilken ond cirkel det blir av kolik :(

Har du bärsjal? Jag fick hem min förra veckan och bär Tilde ganska mycket i den, använder en knytning som enligt instruktionsboken är väldigt bra för bebisar med kolik, gaser och reflux! Man kan amma i sjalen oxå, om han blir lugn kanske han kan snutta då och öka på produktionen?

Magknipsmassage och olika droppar har de kanske redan informerat om på bvc? Jag har läst att vissa bebisar fått akupunktur som hjälpt.

Har du någon som kan avlasta dig? Kan pappan ta i alla fall 1 natt och du sover någonstans där det är ostört, eller om det finns någon kompis/släkting som kan ta honom någon natt så ni båda får sova ut.

Vi har provat minifom. Vi gick från 10 till 15 till 20 och hela vägen upp till 40 droppar innan varje mattillfälle, men det har inte hjälpt ett dugg. Vi håller nu på att provar semper och funkar inte det så ska jag se om kombinationen av båda funkar. Vi började redan efter en vecka efter tips från bvc.

Barnläkare har tittat på honom. Nojiga jag har t o m varit på akuten en kväll.

JAg försöker att äta och dricka och dricka lite till. Dricker inte kaffe eller te, har slutat med choklad och lakrits, provade att utesluta mjölkprodukter, men det hjälpte inte. Håller dock intaget av mjölkprodukter på en mycket låg nivå fortfarande.

JAg somnar ofta när jag ammar, men eftersom det är lite si och så med mjölken så blir han lätt förbannad. Nu 6 veckor efter förlossningen har bröstvårtorna fortfarande inte läkt pga hans ätbeteende. Han har bra tag när han suger, men när han tar eller släpper vårtan så misshandlar han den något grymt.

Mot bättre vetande får han sova på sida brevid mig och när han somnar om på morgonkvisten efter första amningen ligger han och sparkar och klöser mig genom kolikattackerna (som han har även om han lyckas sova vidare). Då brukar det hjälpa att klappa i rumpan så lugnar han ner sig lite, men det blir sömn 3-4 min i stöten för mig bara.

Jag har en bärsele och den funkar ibland, ibland inte. I de värsta attackerna funkar ingenting. Det är helt tröstlöst.

Min sambo har tålamod sämre än den mest rastlösa ni kan tänka er. Han är därför tyvärr inte till så mkt hjälp, för han blir irriterad och i mina ögon lite för brysk. Visst - han gör inget skadligt, men han hjälper inte heller. Han orkar kanske 30-60 minuter. that's it. Resten av dygnet är "mitt".

Mina föräldrar kom på blixtvisit i helgen för att avlasta. Fick hjälp att städa och laga mat och bära barn. Men de bor 35 mil bort. De skulle nog gärna komma oftare om det gått. I övrigt har jag ingen avlastning alls tyvärr.

Funderar på akupunktur. Det kostar satan i gatan, men börjar tro att det är värt det. Finns vad det verkar bara två som har tillstånd att ge akupunktur till barn. En i sthlm och en i stenungssund. Kan bo hos mina föräldrar och få behandlingen i sthlm, men det är pengar och tid borta från pappan (som ändå gör sitt absolut bästa för att knyta an till lillen).

Att få prata av sig hjälper mkt. Det är inte många som orkar lyssna på en, eftersom det är samma gnäll varje dag och hela dygnet. Längtar efter lite utrymme att få vara jag och inte bara mamma till ett kolikbarn.

Fy, jag lider med dig.

Vi fick aldrig nån kolik-diagnos, men nån slags kolik hade våran Theo de första tre månaderna. Det var skrik i stort sett varje vaken stund, och kvällarna och nätterna var värst.

Vi testade att låta honom sova på mage när han var ett par veckor gammal, och det blev en otrolig skillnad på hur långa sovstunderna blev. Ja, jag vet att barn inte bör ligga på mage, men det hjälpte både honom och oss... Han sov bättre och vi hann då sova lite oxå.

Angående stödmatning så tycker jag att det är synd att du ser det som ett misslyckande. Jag stödmatade Theo från andra dagen. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med mjölk. Inte mycket att göra åt... Jo, jag kanske kunde pumpat mer än jag gjorde, men jag valde att vila i stället, för att orka med när han skrek.

På tremånadersdagen vände det! Han blev ett helt annat barn! Sov hela nätterna och skrek nästan aldrig. Och det har hållt i sig!

Lycka till!

Här är en till :D

kolik i ca 3,5 månad varenda kväll någon gång mellan 18-24. Han kunde skrika upp till 3-4 timmar i stöten och då hjälpte det bara att lägga honom i vagnen och gå ut och gå, mindre roligt i regnrusk som det var nu i höstas.

Jag gav också extra tillskott och försökte pumpa en hel del. Jag hade mjölk men kanske inte tillräckligt enligt honom ;)

Till en början såg jag också det som ett litet misslyckande men eftersom han blev bättre när han fick vara mätt så gick det över. Nu vill han inte amma längre förutom på morgonen, så det är ersättning för resten.

Vi gav minifom och sempers magdroppar det hjälpte till en viss del, så det kan jag rek finns på apoteket.

Sedan slutade jag helt med alla mjölkprodukter men det gjorde vare sig till eller från. Det enda jag inte gjorde var att dricka mjölk och gör så inte fortfarande.

Tyvärr var det en tid som vi bara fick vänta ut och jo jag har nästan glömt bort hur det var när det vars om värst :crazy:

Barnläkare har tittat på honom. Nojiga jag har t o m varit på akuten en kväll.

äh det är inget, där var vi tre gånger :angel:

JAg försöker att äta och dricka och dricka lite till. Dricker inte kaffe eller te, har slutat med choklad och lakrits, provade att utesluta mjölkprodukter, men det hjälpte inte. Håller dock intaget av mjölkprodukter på en mycket låg nivå fortfarande.

Jag drack Rooibos te och det gjorde underverk för min mjölk, liksom citrus dryck från Kivik :D

JAg somnar ofta när jag ammar, men eftersom det är lite si och så med mjölken så blir han lätt förbannad. Nu 6 veckor efter förlossningen har bröstvårtorna fortfarande inte läkt pga hans ätbeteende. Han har bra tag när han suger, men när han tar eller släpper vårtan så misshandlar han den något grymt.

Plåga dig inte köp amningsnappar!! Super och det gjorde att jag kunde amma öht. Utan dem hade det inte gått!!

Mot bättre vetande får han sova på sida brevid mig och när han somnar om på morgonkvisten efter första amningen ligger han och sparkar och klöser mig genom kolikattackerna (som han har även om han lyckas sova vidare). Då brukar det hjälpa att klappa i rumpan så lugnar han ner sig lite, men det blir sömn 3-4 min i stöten för mig bara.

Rapar du honom ordentligt??

Vilken ersättning ger du honom?? jag märkte stor skillnad på NAN 1 HA och den vanliga NAN 1. Semper var uteslutet då fick han koliken från helvetet

Mot bättre vetande får han sova på sida brevid mig.

Det finns väl inget fel som helst i det?!! Underlättar det för dig så kan han ju absolut sova bredvid dig. :)

Jag har ingen erfarenhet och det jag läst mig till har de andra redan tagit upp. Hoppas din lilla kille slipper koliken snart. Jag beundrar er kolikföräldrar som orkar, just för att det inte finns något annat alternativ än att orka... :bow:

Det finns medicin som är svår att få merbentyl. Den hjälper tarmarna att slappna av - Isak hade kolik vid 7 veckor hade vi lyckats tjata till oss medicinen efter att ha provat allt -massage, mjölkfri, minifom/semper (jäkla skit som inte fungerade alls), uteslutit typ kryddor, you name it ur min kost. Provat nutramigen i två dagar för att utesluta luft.

Han hade så ont att han skrek i upp till 12h per dygn i sträck. Det var fruktansvärt och jag har aldrig kännt mig så jäkla maktlös. Vi spelade in han på mobilen barnläkaren lyssnade på skriket i 30 sek sen sjukskrev han mig på fläcken så Andreas kunde vara hemma också dvs vi gick skiftgång. Även min ammning strulade till det och jag kunde inte amma längre än 3,5 månad. Sen gick jag helt över till ersättning. (eller jag hade kunnat men jag hade inte hjärta att dra igång produktionen igen med följd att han skulle fått gå hungrig medan det tillverkades mera mjölk.

1 juli 2008 tog man bort en medicin som heter Dicyklovinylhydroklorid vilket var lätt muskelavslappnande för kolikbebisar men den togs bort då den skrevs ut för mkt åt fel saker samt utan kontroll. den ersattes av Merbentyl som typ bara kan skrivas ut på barnklinikerna under svåra omständigheter. Isak var nog först i Umeå att få den - EN dos och ungen var en ny bebis. Han kunde sova!!!! hade inte ont och var helt och hållet glad och nöjd med livet igen. Vi gav 1ml morgon kväll i 4 veckor sedan bara 1ml kväll 4 veckor och sen var det klart (koliken gick över).

Biverkning har i ett fåtal fall varit andningsuppehåll vid överdosering men den dos Isak fick var ca 3 gånger mindre än den dos de gett tidigare vi såg inte till en enda biverkning av de vi kunde läsa oss till men fick en bebis som slapp skrika för sitt liv. Han måste ha haft våldsamt ont stackaren.

Akupunktur finns tyvärr inte här uppe men annars har jag läst att många har haft fina resultat med det efter ett fåtal behandlingar.

Känner med dig - kände mig helt snuvad på första bebistiden som var allt annat än mysig det var mest en kamp om att överleva...

Tröttheten, stressen och sömnbristen har gjort att mjölken sinar, så jag får stödmata med ersättning - vilket förstås känns som ett misslyckande.

Jag vet att det är en väldigt klen tröst och att det inte hjälper mycket, men det är inget nederlag.
du vet att ja kände likadant med Matilda.
Släpp stressen över det, så mår du lite bättre.

Det går över, snart är du över de värsta veckorna, brukar inte koliken släppa lite vid 7-8 veckor har ja för mig?

Har läst en artikel om föräldrar och barn som fått hjälp av akupunktur. Vet inte vart du kan hitta det, men leta på nätet. De hade blivit helt hjälpta!

Min lilla tjej hade kolik i nästan presis 3 månader. Vi gjorde magknipsmassage måååånga gånger dagligen och gav minifom droppar. Tror att det blev lite bättre men knappt märkbart.
Jag tror att det bara är att härda ut tyvärr. Det är jätte jobbigt, jag vet, men tiden går väldigt snabbt och snart kommer det att vara ett minne blott :)
Tråkigt att jag inte kan komma med några bra råd. Lycka till!

Åh vad jag känner igen mig. Sonen hade kolik och jag sov 4 timmar varannan natt. Konkreta tips är att denna perioden släppa allt vad dina tankar om dygnsrytm är. Släpp så mycket möjligt av vardagens måsten (lättast om man inte har fler barn...). Som nån annan sa, ligg i sängen och halvsov med barnet på dig. Tillslut kan man koppla bort skriket litegrann (jag lyckades genom att sjunga).
Minifom funkade inte alls. Däremot tactil massage. Har du inte möjlighet att lära dig "magprogrammet" av någon, så kan du iaf använda medsols strykning runt naveln (alltså runt hela magen inte en pyttecirkel). Mycket lätt på handen med en babyolja. Jag fick hjälp av en aromaterapeut som blandade en spädbarnsolja. Han älskade det :p Till slut var det hela över. Nu minns jag knappt hur det kändes att vara sådär kopiöst trött att jag inte visste vilket år det var eller vad jag hette... *Många tankar till dig*

Min dotter har inte kolik men sedan hon föddes den 1 maj -09 har hon som max sovit 2h i sträck.

Jag lägger henne klockan 20.00. Hon slocknar direkt i sin säng.
En halvtimme till två timmar senare vaknar hon. Hon somnar då om bara man lägger henne ner och smeker henne lite lätt på huvudet.

Sedan fortsätter det hon vaknar efter 30 min till 2h senare.

För varje gång blir det bara svårare och svårare att få henne att komma till ro och somna om. Runt 01 brukar det ta en timme vissa nätter kan hon vara vaken i 3h. Under denna tid orkar hon knappt öppna ögonen och skriker som besatt.

Både jag och min sambo är helt utmattade. Han jobbar heltid och har även 40 min till jobbet. Våran äldre dotter är 7 år och har precis börjat skolan. Det är inte ofta hon kommer in med läxorna i tid. Jag känner mig snuvad på att vara en glad mamma som orkar göra saker med mina barn. Tänk att få uppleva att ens barn ska börja skolan för första gången och inte orka dela denna glädje till 100%.

Jag håller tummarna för att det kommer bli bättre och att semperdropparna hjälper.

Kom faktiskt på att en i min föräldragrupp hade ett barn som skrek dygnet runt. Dem fick tipset att köpa Gripe Water som ges till kolik barn i England.
Du kan köpa det i en affär som heter English Shop som finns i både Göteborg och Stockholm. Om jag kommer ihåg rätt låg English Shop i Söderhallarna i Sthlm men är inte helt säker.

Stackars ni, både vuxna och bäbisen. Jag tycker man måste göra ALLT för att försöka lindra koliken. De skriker ju för att de har ont! Vilken vuxen skulle acceptera att ha så ont i tre månader att man knappt kan sova och bara skriker? Har du provat Windi? Det är fisventiler som hjälper bäbisen att få ut det som gör att det gör ont i magen. De kan ju ännu inte trycka ut t ex gas så som en vuxen kan. Du hittar dem på nätet, googla "windi" och beställ ett paket bums. Rätta doser av både magdropparna och Minifom ser jag som självklart att man ger. OCH, jag kan säga att jag hade inte tvekat en sekund att prova akupunktur. I det läget spelar det ingen roll vad det kostar om det kan hjälpa bäbisen. Babybjörnen funkade för oss, verkade som om hon gillade att vara upprätt och tog man en rask promenad under den kritiska tiden så somnade hon. Att inte pappan tar ansvar som han borde tycker jag faktiskt är under all kritik (men det är ju bara min åsikt). Ta hand om er!

Kram från Lilo Wonder

*KL*

Oj vad mycket svar jag har fått! Tack så hemskt mycket för all peppning.

JAg vet att jag inte borde se det som ett misslyckande med amningen, men det är lite svårt att släppa. Är dock rätt nöjd, för jag klarade gårdagen med bara två flaskor ersättning och lillskit var rätt nöjd ändå.

JAg tycker mig se en skillnad sen i helgen (när jag tog beslutet att mata på med ersättning så fort liten inte verkar vara nöjd med det han får). Han har sovit mer och i natt sov vi nog från 23.30 till 05 :eek: :love:
Det verkar som att jag har lite mer mjölk igen, men det är inte fullt så mkt som han skulle vilja ha.

Jag ska höra med BVC om windi imorrn när jag har nytt besök, vill gärna prata med dem innan jag provar (mesigt kanske, men man får så mkt råd och tips som inte alltid överensstämmer med varandra). Taktil massage kör vi med, men de som ger akupunktur säger att man ska låta bli för att inte reta upp redan överaktiva tarmar - vad ska man tro på?

Jag ger Semper, men kanske borde byta ersättning om ni märkt skillnad på de två. Bara att han är mätt har ju gjort skillnad i hans sätt att hantera vakentid och magkramper.

Nu de senaste dagarna har magkramperna kommit främst på morgonen runt 6-9. En del får jag honom att sova igenom (om jag liggammar och själv somnar om så kan han ibland sova en timme eller två till), en del ammar vi oss igenom (kanske är fel att tröstamma, men han blir lugnare och kan ibland när han slappnar av få ut lite mer gaser) och en del skriker vi oss igenom som förut.

En stor skillnad är att han bajsar mer sällan än förut, men när han väl dumpar så är det inte nådigt. Nu har han dumpat främst en gång på förmiddagen och en framåt kvällen. Den på förmiddagen är helt vidrig och genererar en massa tvätt (vilket jag iofs inte bryr mig i). Det kommer så mkt att det inte finns en chans för blöjan att hålla inne allt. I morse vid första knipet bytte jag och en stund senare kom allt - så jag vet att blöjan var ren och fin när han började. Brukar de lägga så stora dumpar eller är det pga blandkosten(amning/ersättning) som det kommer så mkt på en gång?

Han verkar oftast rätt nöjd när han skiter och är superlycklig efteråt. Kramperna verkar sitta innan, så jag antar att det kommer ut en hel del instängda gaser.

Olgaklara: Skönt att höra att jag inte är den enda som tagit vägen förbi akuten :) Jag har provat med amningsnapp, men då vill han inte ta bröstet alls. Han är mycket envis och går inte att lura mer än en gång - sen genomskådar han alla bluffar. Napp och fingrar i munnen är bara att glömma. Kommer det inte mjölk så kan det vara tycker han.

aenglah din stackare. Det låter ju om möjligt mer jobbigt än koliken. Jag har iaf en liten förhoppning att det växer bort de närmaste veckorna. Fast å andra sidan så har vi ju problem att få honom att somna oavsett om han har ont eller inte, så jag kanske inte ska säga för mycket. Om 9 månader kanske jag är där du är idag, fast utan en 7-åring.

Och nu måste jag bara få uttrycka stolthet över liten som sovit i vagnen i snart 3 timmar. Visserligen var vi ute och gick och fixade i stallet i 2 timmar, men ändå. Ser fram emot när jag kan plocka av honom ytterkläderna utan att han vaknar. Som läget är nu kan jag få upp dragkedjan, men han får gott sova vidare i det han har på sig. Antar att det här är en sån mellandag när han måste sova igen pga utmattning. Så jag har väl jobb framför mig till natten.

Tack igen alla som orkar läsa och svara och även om jag glömt att svara på något inlägg så har jag läst och tagit till mig!

Hej igen! Angående Windi så tror jag inte BVC vet vad det är. De brukar inte vara så snabba med att ta till sig nya saker. Det är forskare på Astra som tagit fram ventilen. Läs om den så tror jag inte att du känner dig orolig inför att prova. Många gamla barnmorskor ger ibland rådet att pilla dem lite i rumpan med t ex en febertermometer för att hjälpa dem att släppa ut gaser. Detta blir lite liknande fast mycket effektivare. Kombineras också med massage enligt instruktion.

Lycka till!

PS. Tro bara inte att BVC vet om alla knep och nymodigheter som kan hjälpa de små skruttarna. Det är lättare för dem att säga att koliken går över...

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Luff
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 662
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Kanske någon annan ser en lösning jag missat? Det har i alla fall varit ett tufft halvår, först blev min hund allvarligt sjuk med en...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 571
Senast: Vallmo
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar