Sv: Kolik - skulle behöva stöd och peppning
*KL*
Oj vad mycket svar jag har fått! Tack så hemskt mycket för all peppning.
JAg vet att jag inte borde se det som ett misslyckande med amningen, men det är lite svårt att släppa. Är dock rätt nöjd, för jag klarade gårdagen med bara två flaskor ersättning och lillskit var rätt nöjd ändå.
JAg tycker mig se en skillnad sen i helgen (när jag tog beslutet att mata på med ersättning så fort liten inte verkar vara nöjd med det han får). Han har sovit mer och i natt sov vi nog från 23.30 till 05
Det verkar som att jag har lite mer mjölk igen, men det är inte fullt så mkt som han skulle vilja ha.
Jag ska höra med BVC om windi imorrn när jag har nytt besök, vill gärna prata med dem innan jag provar (mesigt kanske, men man får så mkt råd och tips som inte alltid överensstämmer med varandra). Taktil massage kör vi med, men de som ger akupunktur säger att man ska låta bli för att inte reta upp redan överaktiva tarmar - vad ska man tro på?
Jag ger Semper, men kanske borde byta ersättning om ni märkt skillnad på de två. Bara att han är mätt har ju gjort skillnad i hans sätt att hantera vakentid och magkramper.
Nu de senaste dagarna har magkramperna kommit främst på morgonen runt 6-9. En del får jag honom att sova igenom (om jag liggammar och själv somnar om så kan han ibland sova en timme eller två till), en del ammar vi oss igenom (kanske är fel att tröstamma, men han blir lugnare och kan ibland när han slappnar av få ut lite mer gaser) och en del skriker vi oss igenom som förut.
En stor skillnad är att han bajsar mer sällan än förut, men när han väl dumpar så är det inte nådigt. Nu har han dumpat främst en gång på förmiddagen och en framåt kvällen. Den på förmiddagen är helt vidrig och genererar en massa tvätt (vilket jag iofs inte bryr mig i). Det kommer så mkt att det inte finns en chans för blöjan att hålla inne allt. I morse vid första knipet bytte jag och en stund senare kom allt - så jag vet att blöjan var ren och fin när han började. Brukar de lägga så stora dumpar eller är det pga blandkosten(amning/ersättning) som det kommer så mkt på en gång?
Han verkar oftast rätt nöjd när han skiter och är superlycklig efteråt. Kramperna verkar sitta innan, så jag antar att det kommer ut en hel del instängda gaser.
Olgaklara: Skönt att höra att jag inte är den enda som tagit vägen förbi akuten
Jag har provat med amningsnapp, men då vill han inte ta bröstet alls. Han är mycket envis och går inte att lura mer än en gång - sen genomskådar han alla bluffar. Napp och fingrar i munnen är bara att glömma. Kommer det inte mjölk så kan det vara tycker han.
aenglah din stackare. Det låter ju om möjligt mer jobbigt än koliken. Jag har iaf en liten förhoppning att det växer bort de närmaste veckorna. Fast å andra sidan så har vi ju problem att få honom att somna oavsett om han har ont eller inte, så jag kanske inte ska säga för mycket. Om 9 månader kanske jag är där du är idag, fast utan en 7-åring.
Och nu måste jag bara få uttrycka stolthet över liten som sovit i vagnen i snart 3 timmar. Visserligen var vi ute och gick och fixade i stallet i 2 timmar, men ändå. Ser fram emot när jag kan plocka av honom ytterkläderna utan att han vaknar. Som läget är nu kan jag få upp dragkedjan, men han får gott sova vidare i det han har på sig. Antar att det här är en sån mellandag när han måste sova igen pga utmattning. Så jag har väl jobb framför mig till natten.
Tack igen alla som orkar läsa och svara och även om jag glömt att svara på något inlägg så har jag läst och tagit till mig!