kolik pga hösilage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 714
U

Uddatyp

kanske en dum fråga men ja är lite små orolig..
kan dom få kolik enbart alltså pga hösilage?

min häst är ju under igångsättning och skrittas bara så ja kan ju inte motionsträna honom direkt och han får fri tillgång på hösilage nu...vilket han alltid har fått men då har han ju inte stått så mycket som han gör nu..och ja..han är lite för rund nu om man säger så..

han går ute i en större hage på dagarna i runt 9 timmar..får inget kraftfoder förtom lite lite betfor så han får i sej mineralerna.

Sv: kolik pga hösilage?

Har i kväll varit på föreläsning av Eva Dahlström tror jag hon henne från Husdjursföreningen. Hon presenterade senaste forskningen om hösilage.

Svaret på din fråga är Nej, hästar får inte kolik av hösilage. I så fall beror det på en alltför snabb foderomställning från hö eller att man ger för några kilo per dag. Men inget av detta är ju aktuellt i ditt fall.

Man ska ge betydligt flera kilo hösilage per dag jämfört med hö beroende på att det innehåller så pass mkt vatten. Om hästen får 10 kg hö och går över på hösilage med 50% torrsubstans så ska man ge 15 kg hösilage. Hösilage är ett lika bra foder som hö om det sköts hygieniskt rätt och dessutom föredrar hästar hösilage framför hö, visade det sig i testerna.

vad skönt o veta..slipper jag oroa mej för de iallafall.

Vi hade ett HBL. Hon fick kolik av "blött" foder. Så visst kan det förekomma. Vet en ponny som får kolik av betfor.

va de blött silage eller bara sånt som betfor o så?

I mitt stall finns en häst som får kolik på stubben om den äter minsta gnutta hösilage, hon har blivit buköppnad två gånger. Men det har alltså inte med mängden att göra, hon blir sjuk även om hon bara äter pyttelite så hon verkar inte tåla det över huvud taget.

De flesta hästar tål hösilage, men som flera sagt här, finns det de hästar som inte tål det alls.
HH kanske kan svara på vad det beror på?
Är det stärkelsenivån eller ph eller vad?

KL

Enligt en stuide av SLU så berodde tex lösa magar oftast på att hästägare gav för liten giva. När givan justrerades försvann oftast de lösa magarna.

Sedan tror jag också på andra aspekter, tex många hästä'gare har urusla kunskaper om ensilage, tex kvaliten på den spelar nog en stor roll i det hela.

Min Armani fick kolik en gång.
Veterinären som kom ut sa att koliken berodde på en kombination av hösilage och att han fått i sig grus när han stått ute och ätit.

Vet dock inte om det stämmer, men så sa denne vet.

Exakt. Många använder inte ens höhäck eller annan anordning för att lägga upp ensilagebalen på, utan ställer det direkt på backen där hästarna skiter och stampar omkring. Sådana matställen är rena grogrunden för oönskade bakterier.

Sedan har man sett en del som INTE plockar bort plasten runt balen. En plastbit i magen lär ju göra stor skada..fast det tror ju många inte på. De påstår att, min häst äter inte plast. Men plasten tar smak av ensilaget och hästen äter det av misstag.

Vill bara kommentera mitt inlägg ovan: i vårt stall tar vi hösilaget (vars kvalitet är kontrollerad) direkt från balen, som konsumeras fort då vi har närmare 30 hästar, och lägger i portionspåsar som respektive häst äter i sin box - så den hästen jag nämnde ovan får inte sina kolikproblem av hästskit och sand osv, utan den verkar bara inte tåla hösilage. Ägaren har försiktigt provat att ge detta vid några tillfällen, men det har alltid slutat med kolik och dessutom förskräcklig sådan ett par gånger.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18