Kolik+ömmar hovar (sulor)

Centaur

Trådstartare
Finns det något samband?

Inte ömhet i hovväggen eller på hårt underlag som vid fång, men rejält ont i sulan, syns i djup sand/sågspån som packas under hoven och trycker.

Sv: Kolik+ömmar hovar (sulor)

Jag vet en häst med båda dessa symptom som hade fästingsjukdom. Enda sambande jag kan komma på just nu...

Vet en häst i stallet jag stod i innan som fick precis dom symptomen, ibörjan va alla säkra på att det va fång och kolik men de va inget av de, de va nåt med att sulorna blivit för tunna(?) pga allt regn, dom va ute länge i våta hagar nämnligen. Den hästen fick iallafall nåt som såg ut som skumgummi under fötterna och sen stod den i sjukhage väldigt länge men den blev helt bra iallafall.

Låter kanske lite konstigt med det är den förklaringen jag fick av ägarna. Tror ingen riktigt förstod vad de berodde på men bra blev hästen iallafall.

Om det finns något samband vet jag inte men min numera änglahäst hade kolik ganska ofta, helt plötsligt kunde hon inte gå när jag kom ner till sommarbetet.
Min ordinarie veterinär hade semester så jag ringde ut distriktaren så att hon kunde få smärtstillande innan transport till kliniken.
På kliniken hittade de inget fel mer än att hon var sulöm.
Hon skoddes med sula med silicon under och blev då smärtfri.

Min egen teori är att koliken som är en mag-tarm störning i långa loppet även ger sämre hovar och sulor, hennes hovar var väldigt bra innan hon började få kolik, hon reds barfota.
Men när koliken (som det aldrig kunde hittas någon orsak till) började så blev hovarna sämre och hon fick skos.
Jag tror att det mesta börjar i magen, mår magen bra så mår hästen bra.

Min häst dog inte av koliken utan av andra orsaker.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 359
Hästvård Har ni märkt någon biverkning av prascend eller någon påverkan av sjukdomen som inte finns dokumenterad? Jag håller på att bli knasig...
Svar
15
· Visningar
3 887
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 195
Senast: MiniLi
·
Hästvård 10 dagar efter skoning blev min häst ganska kraftigt halt och varm på höger fram. Ny hovslagare har förmodligen verkat för mycket. Jag...
Svar
8
· Visningar
2 477
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix