Kolik men energifull?

frittan

Trådstartare
Idag blev jag inte klok på min häst.
När jag tog in honom var han pigg och glad, åt glatt av sitt hösilage.
Sen ställde han sig vid "bajskortsidan" och lyfte svansen... men det kom inget! Han stod så i kanske 2 minuter. Jag tog på honom benskydd o träns och gick till ridhuset. Släppte där honom lös, men han bara strosade runt och verkade inte vara "sjuk". Pigg och busig, bockade och hade sig! Så löshoppade en stund och han var överlycklig och sparkade bakut och så.

När vi löshoppat färdigt och han fick strosa runt medan jag byggde in, så ställde han sig igen och lyfte svansen, men inget kom nu heller. Sen gick jag med honom i 10 min och han ställde sig till slut i ett hörn och fick ut en hög.

På vägen tillbaka till stallet var han pigg och nästan sprang hem! Och när de började fodrade så tiggde han mat och var "som vanligt".

Kan det ÄNDÅ vara kolik? Bör jag vara orolig? Ska jag åka ut igen? Jag kom hem nu kl.22:20.

Har aldrig haft kolikhäst tidigare, peppar peppar, så jag vet ju inte hur det kan vara, mer än tydliga fall där de sparkar och vill lägga sig osv...

Kom med tips och råd nuuuu :)

Sv: Kolik men energifull?

Jag hade åkt ut och kollat igen.
Kolik är lömskt och det är så olika hur hästar reagerar.

Min kolikhäst kunde dra världens repor i hagen strax före intag för att fem minuter senare rulla omkring i boxen av smärta. Andra gånger såg jag redan flera timmar innan själva anfallet kom att något var på tok då hon var håglös och nästan apatisk.
Ytterligare andra gånger kunde hon stå och äta, gå iväg och bajsa för att minuten senare lägga sig ner och inte resa sig upp förren jag tvingade henne.

Jag är väl färgad efter så många kolikanfall, jag har tillbringat alltför många timmar med en svårt sjuk häst.
Det kan ju lika gärna vara ljudlösa pruttar din häst lyfte på svansen för och jag hoppas verkligen det.

Kolik är ett samlingsnamn för ont i magen på häst. Så ja han kan ha kolik eftersom det kan beror på så många olika orsaker med olika symptom. Behövs veterinär undersökning för att fastställa orsaken de allra flesta gångerna, även om det inte behöves behandling.

Om hästen uppför sig konstigt så måste du ju bevaka hur den mår.
Ibland så får man gå ut varannan timme eller oftare - även på natten.

Jag hade åkt ut och kollat igen.
Kolik är lömskt och det är så olika hur hästar reagerar.

Min kolikhäst kunde dra världens repor i hagen strax före intag för att fem minuter senare rulla omkring i boxen av smärta. Andra gånger såg jag redan flera timmar innan själva anfallet kom att något var på tok då hon var håglös och nästan apatisk.
Ytterligare andra gånger kunde hon stå och äta, gå iväg och bajsa för att minuten senare lägga sig ner och inte resa sig upp förren jag tvingade henne.

Jag är väl färgad efter så många kolikanfall, jag har tillbringat alltför många timmar med en svårt sjuk häst.
Det kan ju lika gärna vara ljudlösa pruttar din häst lyfte på svansen för och jag hoppas verkligen det.

oooj vad läskigt att det kan vara så olika från fall till fall! :/ hoppas det gått bra alla gånger i alla fall! förra julen fick en häst i mitt förra stall avlivas för tarmvred på natten till julafton... :/

Om hästen uppför sig konstigt så måste du ju bevaka hur den mår.
Ibland så får man gå ut varannan timme eller oftare - även på natten.

han uppförde sig ju inte konstigt sen ändå, kanske löshoppningen fick igång magen på honom :d
men de kollade till honom igen, och nu på morgonen fick jag besked att han var pigg och glad och stod och tiggde mat som vanligt :) :banana:

Vissa hästar dricker mindre när det är kallt ute. Se till att han dricker ge honom betfor mrd mycket vatten om han inte dricker tillräkligt av sitt vanliga vatten.:)

Vad skönt att din häst verkar fått fart på magen igen:). På jobbet i somras så möttes jag av en häst som rullade i hagen och hade svåra kolik känningar. Efter att gått med honom ett bra tag så bajsade han. Men sen kom det inget mer, det visade sig i Helsingborg att han hade tarmvred och det hade troligen varit bajs som fanns efter vridningen. Kolik är lömskt och det är bättre att tro det värsta och hålla stenkoll då det kan handla om minuter innan hästen blir dödligt sjuk och det är för sent att göra något.

oooj vad läskigt att det kan vara så olika från fall till fall! :/ hoppas det gått bra alla gånger i alla fall! förra julen fick en häst i mitt förra stall avlivas för tarmvred på natten till julafton... :/

Jo själva koliken gick bra alla gånger men koliken var bara ett av många symptom, tillslut var hon så sjuk att det inte fanns något mer att göra utan hon fick vandra vidare och slippa all smärta.

Vissa hästar dricker mindre när det är kallt ute. Se till att han dricker ge honom betfor mrd mycket vatten om han inte dricker tillräkligt av sitt vanliga vatten.:)

jasså är det så? jag försöker trycka i honom massvis med vatten i alla fall! han har vattenkopp + spann i boxen. och får betfor med massa vatten, som du skrev va bra :) och så vatten i hagen förstås, dock fryser det ibland när det är för kallt :/

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 511
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII