L
lyckobubblor
Fick precis reda på att min ponny (shetland/welsh m. 11 år) har haft kolik i natt. Han verkade hängig när mamma gav dem hö i hagen och två timmar senare när de skulle ta in dem så var han jättehängig och åt inte ens när han kom in, de ringde då vår granne, hon är foderförsäljare, som försökte ge honom något foder, jag kommer inte ihåg vad det hette, för att få igång magen iallafall, och sen gick de med honom i cirka en timme utan förbättring, de ringde då vetrinären som gav honom muskelavslappnande och smärtlindring och sen gick de med honom hela natten tills han ville in och äta. Sen dess och fram till nu har de varit ute med honom en gång i timmen, han äter och dricker, bajsningen har kommit igång och han verkar må bra, lite trött och tagen men bra.
Vetrinären kunde inte säga vad det var för kolik eller vad den kommit ifrån och det jag undrar över nu är om ni har några idéer vad det kan vara hur det uppkommit, vad kan vi göra för att han ska bli helt pigg, vad för efterverkningar det kan bli...ja, allt helt enkelt!
*Han har inte haft några förändringar i foderstaten den senaste tiden, vi bytte foder för två månader sen till St. hippolyt och deras irish mash och mineralvitaminer och har bara haft positiva effekter.
*Vi gjorde kolla masken test för två veckor sen, 0 på allt.
*Han får hö 5 gånger om dagen och hagen består av en stor äng, inga ekollon eller ekar, det är höstgräs och han har fått psyllium utifall att han fått i sig sand och jord.
*Han rids cirka två till tre gånger i veckan i cirka 1 timme, promenad med min brorsdotter, mes skritt och lite trav.
*Han har ingen sjukdomshistoria alls, fullt frisk hela livet.
Blev så himla orolig, jobbigt att inte bo nära längre så man kan åka hem och ta hand om honom, eller snarare bara se att själv att han mår bättre men jag vet att mamma och pappa har full koll på honom men nu ber jag Er om hjälp, alla tips och ideér mottages tacksamt!!!
Vetrinären kunde inte säga vad det var för kolik eller vad den kommit ifrån och det jag undrar över nu är om ni har några idéer vad det kan vara hur det uppkommit, vad kan vi göra för att han ska bli helt pigg, vad för efterverkningar det kan bli...ja, allt helt enkelt!
*Han har inte haft några förändringar i foderstaten den senaste tiden, vi bytte foder för två månader sen till St. hippolyt och deras irish mash och mineralvitaminer och har bara haft positiva effekter.
*Vi gjorde kolla masken test för två veckor sen, 0 på allt.
*Han får hö 5 gånger om dagen och hagen består av en stor äng, inga ekollon eller ekar, det är höstgräs och han har fått psyllium utifall att han fått i sig sand och jord.
*Han rids cirka två till tre gånger i veckan i cirka 1 timme, promenad med min brorsdotter, mes skritt och lite trav.
*Han har ingen sjukdomshistoria alls, fullt frisk hela livet.
Blev så himla orolig, jobbigt att inte bo nära längre så man kan åka hem och ta hand om honom, eller snarare bara se att själv att han mår bättre men jag vet att mamma och pappa har full koll på honom men nu ber jag Er om hjälp, alla tips och ideér mottages tacksamt!!!