Kolik, hjälp!

L

lyckobubblor

Fick precis reda på att min ponny (shetland/welsh m. 11 år) har haft kolik i natt. Han verkade hängig när mamma gav dem hö i hagen och två timmar senare när de skulle ta in dem så var han jättehängig och åt inte ens när han kom in, de ringde då vår granne, hon är foderförsäljare, som försökte ge honom något foder, jag kommer inte ihåg vad det hette, för att få igång magen iallafall, och sen gick de med honom i cirka en timme utan förbättring, de ringde då vetrinären som gav honom muskelavslappnande och smärtlindring och sen gick de med honom hela natten tills han ville in och äta. Sen dess och fram till nu har de varit ute med honom en gång i timmen, han äter och dricker, bajsningen har kommit igång och han verkar må bra, lite trött och tagen men bra.

Vetrinären kunde inte säga vad det var för kolik eller vad den kommit ifrån och det jag undrar över nu är om ni har några idéer vad det kan vara hur det uppkommit, vad kan vi göra för att han ska bli helt pigg, vad för efterverkningar det kan bli...ja, allt helt enkelt!

*Han har inte haft några förändringar i foderstaten den senaste tiden, vi bytte foder för två månader sen till St. hippolyt och deras irish mash och mineralvitaminer och har bara haft positiva effekter.

*Vi gjorde kolla masken test för två veckor sen, 0 på allt.

*Han får hö 5 gånger om dagen och hagen består av en stor äng, inga ekollon eller ekar, det är höstgräs och han har fått psyllium utifall att han fått i sig sand och jord.

*Han rids cirka två till tre gånger i veckan i cirka 1 timme, promenad med min brorsdotter, mes skritt och lite trav.

*Han har ingen sjukdomshistoria alls, fullt frisk hela livet.

Blev så himla orolig, jobbigt att inte bo nära längre så man kan åka hem och ta hand om honom, eller snarare bara se att själv att han mår bättre men jag vet att mamma och pappa har full koll på honom men nu ber jag Er om hjälp, alla tips och ideér mottages tacksamt!!!

Sv: Kolik, hjälp!

usch då ! kolik är aldrig roligt.. jag är ingen expert inom området, men min förra foderhäst, som hade väldigt känslig mage och har varit nära döden ett par gånger pga kolik, fick någon typ av foder tillskott, som motverkar kroniska matsmältningsstörningar.. det hette Fiberplex.. kanske något att luska vidare i eller prova ?

lycka till och hoppas att din ponny inte får mer besvär =)

Tack för ditt svar, jag ska absolutfråga min fodertant om det och om det kan vara något!

Men vet du om det är lättare att hästen får kolik fler gånger när den haft det första gången?

Gör så :)..

Just den hästen jag skrev om innan, hon var ju väldigt känslig redan från början, har alltid varit det. hon har alltså väldigt lätt för att få kolik pga av att hennes mage är så känslig. vad det gäller din häst, så har jag egentligen ingen aning om han kommer att få kolik lättare i framtiden , det kan ju ha varit en "engångsförteelse" också..

förresten, får han nåt kraftfoder ? isåfall vad och hur mycket ? kolik kan ju ibland vara en kombination av för mycket kraftfoder och för lite motion...

men som sagt så e jag ingen expert men jag delar med mig av den lilla kunskap om kolik som jag har iallafall ;)

Senast ändrad av en moderator:

Han får inte alls mycket krafftfoder, han har en uträknad foderstat och är extremt lättfödd så han får bara irish mash för att hålla magen igång och för att få "känslan" av att han faktiskt får något i krubban, plus då vitaminer och mineraler. Han motioneras ju inte så mycket pga att han var med om en incident i körningen som gjort honom bakrädd så nu rids han bara.

Har sårt att tro att det har något att göra med fodret, han får samma mängder och inga förändringar men vad tusan kan det vara?!

okej.. hm va skumt.. jag har faktiskt ingen aning.. hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig att luska ut problemet =)

Någon annan som har några ideér om vad det kan var? :confused:

står han i rasthage. kan vara sand kolik. vi hade en häst med detta förra veckan han fick stå på klinik i 5 dagar. 3 kritiska. men mår nu bra och får stå i stora gräshagen så att han rör sig naturligt. och så får han ju inte i sig sand eller grus från rasthagen (dom brukar ju stå och pilla och leta lite gräs)

Nej, han går på en stor äng med höstgräs, de har bar varit på den ängen nu iochmed att hans kompis äter ekollon, och han har fått psyllium också, utifall att. det är ett mysterium vad tusan koliken kommer ifrån, jag kan inte komma på något alls och det känns jättehemskt! tänk om ha får det igen, ifall orsaken finns kvar :(

Det kan vara så mycket, så mycket... Nåt de stoppat i sig i hagen som gett förstoppningsproblem elelr gaser t ex.
Det kan ha varit tillfälligt magont som gick över när förstoppningen släppte/gaserna passerade. Precis som på oss kan de ju ibland "bara" ha lite magont utan att det behöver vara allvarligt men eftersom de inte kan prata och säga HUR ont de har och vilket sätt osv så tar man alla koliksymtom på allvar på en häst då det kan vara allvarlig förstoppning, tarmvred eller dylikt.

(jag hade en kolikhäst förut så jag har en del erfarenhet, det handlade mest om förstoppningskolik men hon hade en känslig mage och man upptäckte trolig magsår/katarr på henne också udner en tid och en gång verkade det som att det var pga mycket gaser...)

Med åldern blir magen mer känslig.
Hur gammal är han och hur mycket grovfoder får han? Dricker han bra?

Vanliga checklistan:

Kolla tänderna hos riktig hästtandläkare
Kolla fodrets kvalitet genom foderanalys
Frostgräs
Kallt vatten-druckit för lite, balja bättre än kopp
Tillräckligt med grovfoder, så det inte är magkatarr eller magsår
Man kan gå ner o kolla med kamera i värsta fall, om det återkommer
Sammanväxningar i tarmen mm

Var gärna sparsam med kraftfoder efter en kolik
Vissa hästar är överkänsliga mot stärkelse i alla dess former, frostgräs, betfor, äpplen, annat sött i kraftfoder.

Inte alltid märks mögelsporer i höet med öga och näsa. Ibland måste en analys till.

Det finns ett specialfoder som brukar funka på hästar med återkommande kolik Mash, från Dynavena. Sök på nätet.

Det finns säkert en massa möjliga orsaker till, men det var vad jag kom på just nu.

Nej, han går på en stor äng med höstgräs, de har bar varit på den ängen nu iochmed att hans kompis äter ekollon, och han har fått psyllium också, utifall att. det är ett mysterium vad tusan koliken kommer ifrån, jag kan inte komma på något alls och det känns jättehemskt! tänk om ha får det igen, ifall orsaken finns kvar :(

Hur länge har han fått psyllium och hur mycket ger ni?

Hur länge har han fått psyllium och hur mycket ger ni?

Han har fått psyllium sen två månader iochmed att de bara går på en stor äng nu iochmed att den andra ponnyn äter ekollon och vi mest har ekhagar. Jag kommer inte ihåg den exakta mängden, fick det av vår foderhandlare, har dock inte gett det dagligen i två månader, ska man verkligen det?

Inga rutiner eller hage har ju som sagt ändras, det är det som är så konstigt, han är snart 11 år och har ett stort badkar i hagen som de dricker ur på dagarna (kan det vara något md att det varit kallare nu ovh vattnet varit för kallt för magen?) och sen har han spann i boxen som han dricker ur, på ett ungefär 6-8 liter på natten brukar han dricka. Grovfodret ligger på ungefär 5-6 kg och på vintern blandar vi det med halm så de har och göra.

Vi har haft samma foderrutiner så himla länge, nästan sen ha föddes,idag var han helt och hållet återställd, fnipprig av att ha stått inne i boxen och sjukt busig på promenaden, om han återhämtat sig så fort, är det ett tecken på att det vr ett lättare fall av kolik?

Hej

Jag har en häst med känslig mage dvs magsår till och från. Han får Dynavenas Mash, tre ggr i veckan ungefär och det hjälper på hans mage. Du häller hett vatten på müslin och rör om ordentligt så det blir slemmigt och tills det uppnått ättemperatur. Mash är bra för kolikhästar och hästar med magpreoblem överhuvudtaget.

Jag ger min pålle dom perioderna som han visar att han har besvär av magen även Pro Equo och det hjälper mycket bra på honom.

Då jag gjort gastroskopi på honom och sett hans mage på insidan har jag helt slutat med spannmål ss havre och dyl. han äter nu sedan snart 3 år tillbaka bara Dynavena foder och mår toppenbra av det. Jag har testat att ge havre men då kommer besvären tillbaka som ett brev på posten.

Lycka till med din pålle!

Hej

Jag har en häst med känslig mage dvs magsår till och från. Han får Dynavenas Mash, tre ggr i veckan ungefär och det hjälper på hans mage. Du häller hett vatten på müslin och rör om ordentligt så det blir slemmigt och tills det uppnått ättemperatur. Mash är bra för kolikhästar och hästar med magpreoblem överhuvudtaget.

Jag ger min pålle dom perioderna som han visar att han har besvär av magen även Pro Equo och det hjälper mycket bra på honom.

Då jag gjort gastroskopi på honom och sett hans mage på insidan har jag helt slutat med spannmål ss havre och dyl. han äter nu sedan snart 3 år tillbaka bara Dynavena foder och mår toppenbra av det. Jag har testat att ge havre men då kommer besvären tillbaka som ett brev på posten.

Lycka till med din pålle!

Vart köper man det fodret? Har en liten shettlandsponny som har en del problem med kolik. Och angående den ponnyn det skrivs om i denna tråden, det är inte så att det var frost den dagen ponnyn fick kolik? Frost gräs kan framkalla kolik. Annars låter det ju som du har väldigt bra rutiner. Lycka till. :):)

Foderbytet kan mycket väl vara orsaken, min welsh fick svår kolik ca 1-2 månader efter att jag börjat ge lucernhack. I efterhand så fanns det små, små tecken redan från början och jag borde ha varit mer uppmärksam på dem.:(

Det var precis samma sak med min; veterinärerna kunde inte finna någon direkt orsak till koliken. Möjligen förekomsten av mask men det var inte helt självklart att detta var orsaken. Däremot var det viktigt att sätta in åtgärder i form av ett tätare avmaskningsschema under en tid. Själv är jag 100% säker på att det berodde på foderbytet och den formen av lucernhack - man kunde se att lortarna blev alldeles för torra och definitivt för liten mängd mot vad han normalt "producerade". Som sagt, det är lätt att vara efterklok...

Nu ger jag hans vanliga müsli + betfor ( på vet inrådan )+ linfrökaka och hö. Är supernoga med att kolla så att han dricker plus att han inte får stå inne för många timmar i sträck.

Sen vet man ju aldrig säkert, visst kan en häst peta i sig ngt olämpligt i hagen, rötter som de rotar upp, och bli dåliga av det men det är förstås inte lätt att hitta just det ställe där de varit och rotat:crazy:

www.dynavena.nu det har funkat bra på mina kolikhästar. Ännu bättre har det funkat efter att ha tagit bort allt färdigfoder, tillsatt psylliumfrö i den uppblötta lusernpelletsen och bytt till vanligt hö fri tillgång, samt anskaffat en tempererad vattenbalja, som håller vattnet frostfritt. Sen dess, kolikfritt.

Han har fått psyllium sen två månader iochmed att de bara går på en stor äng nu iochmed att den andra ponnyn äter ekollon och vi mest har ekhagar. Jag kommer inte ihåg den exakta mängden, fick det av vår foderhandlare, har dock inte gett det dagligen i två månader, ska man verkligen det?

Inga rutiner eller hage har ju som sagt ändras, det är det som är så konstigt, han är snart 11 år och har ett stort badkar i hagen som de dricker ur på dagarna (kan det vara något md att det varit kallare nu ovh vattnet varit för kallt för magen?) och sen har han spann i boxen som han dricker ur, på ett ungefär 6-8 liter på natten brukar han dricka. Grovfodret ligger på ungefär 5-6 kg och på vintern blandar vi det med halm så de har och göra.

Vi har haft samma foderrutiner så himla länge, nästan sen ha föddes,idag var han helt och hållet återställd, fnipprig av att ha stått inne i boxen och sjukt busig på promenaden, om han återhämtat sig så fort, är det ett tecken på att det vr ett lättare fall av kolik?

Ja det kan mycket väl ha varit nåt tillfälligt, lättare magont... Man vet ju inte. Oroa dig inte i förväg, tycker jag. Ett, eller två, kolikanfall betyder inte att det är en kolikhäst.
Låter som att du ger hästen alla de bra förutsättningar man kan för att undvika kolik (mycket grovfoder, fri tillgång till vatten, psylliumkuren osv) så mer kan man inte göra. Får du mer problem med kolik på hästen så får ni väl försöka undersöka hästen på klinik eller nåt.

Men ja, även kallt vatten kan ge kolik till känsliga hästar - dock är det väl inte SÅ kallt ännu? *hmm*
Själv gjorde jag allt för att min kolikhäst skulle dricka bra och det gjorde hon bäst om vattnet var LJUMMET så jag värmde vatten i vattenkokare och blandade i vattenhinken i boxen. Och försökte erbjuda henne ljummet vatten även i hagen när jag var där. Och undvika fruset vatten till henne.

Jag kan lova att termobaren var den bästa investeringen här någonsin. Fattar inte hur jag orkat hacka i isen på vattenbaljorna i så många år nu efteråt. Och förstoppade hästar slipper jag nu, när jag vet att de har tillgång på ljummet vatten året om.

Hej!
Jag tror nog att det kan påminna mycket om det vi ger honom, samma tillväga gångssätt fast det kommer från St. Hippolyt och heter irish mash, det har funktionen att hålla magen igång och rensa slaggprodukter, vi har sagt att kommer det tillbaka åker vi direkt till helsingborg, skulle gärna gjort det när han fick det men iochmed att han var isåpass dåligt skick så vågade vi helt enkelt inte sätta in honom i en transport och köra i fem timmar.

Vi har tänkt att vi ger han en chans och återhämta sig men skulle han få symptom så blir det nog gastroskopi.

Och till liden, nej, de står ju inne och äter frukosthö iochmed att den gamla äter så himla långsamt så ingen frost, dock så var förmodligen vattnet kallt då de kom ut, det är det enda vi kommit på som kan vara en orsak, och då att som Jevees
sa att de har hittat något olämpligt i hagen som de i tristess ätit, nu ger vi dem halm hela dagen som de kan gå och pilla i.

Men foderbytet som du Jevees sa kan ju kaske komma i efterhand, fast det har bara varit positiva effekter som vi sett, han har blivit mycket bättre i magen, sluppit dålig energi och blivit finare i pälsen, trots fällning. Kanske förklaringen kan ligga i ett samband mellan kallt vatten, något skumt i hagen och efterdyningar av foderbytet för två månader sen? Kanske bara blev för mycket? Jag hoppas så innerligt att det är det, känns så fruktansvärt att inte veta vad den utlösande effekten var och framförallt, om den finns kvar.

Nicke!
Vart kan man få tag i de tempererade karen du pratade om? Även om det inte har något med koliken att göra måste det ju vara superbra på vintern för att främja att de dricker ordentligt, vet ju bara att jag själv aldrig skulle dricka lika mycket om vattnet var iskallt, *ishjärna, aj!*

Ni om har haft kolikhästar, efter hur lång tid har de återhämtat sig efter ett anfall?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 381
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Tjholahopp
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar