Kolik för tredje gången, vad göra?

HafiMinella

Trådstartare
Jag har min häst på lösdrift och i ligghallen har vi sand som underlag. De får hösilage på marken, så antar att det är sanden hon får i sig när hon äter som är orsaken till koliken.
Problemet är att de är fem hästar i lösdriften, så vi har inte plats att ha fem stora hökrubbor (de kan inte äta tillsammans för då bråkar de) i ligghallen för då blir det ingen plats kvar för dem att sova på.
Min häst är en kallblodsponny, så väldigt hungrig och sökande alltid. De får fyra givor om dagen och kan tyvärr inte få fri tillgång då några i lösdriften inte klarar av det. Plus att vi inte kan få ut så stora balar utan maskiner.

Jag vill ju gärna låta henne gå på lösdrift då hon mår bra av det, men vet inte vad jag ska göra för att undvika dessa kolikanfall. Loppfrö har vi provat flera gånger, hjälper inte.

Vet inte vad jag ska göra!

Om du misstänker att det är utfodringsrutinerna som gör att din häst får kolik, och om ni inte kan ändra utfodringen så skulle jag nog oxå ge rådet att flytta din häst.

upprepade kolikanfall är allvarligt.

Ett annat alternativ är att ta in henne på klinik och göra en utredning om det verkligen är sanden som är boven. Dricker hon tillräckligt? finns det annat att äta på? rör hon på sig tillräckligt? Det är ju alltid svårt att hålla koll på bajsandet när de står på lösdrift ...

Utfoding inne i en lösdriftshall tycker jag själv inte är den bästa lösningen, hästarna blir lätt stående för mycket inne i hallen och rör sig ofta mindre. Måste de servras mat inne? Det finns ingen plats ute där man kan ställa upp någon typ av ufodringsbord?

Sandkolik är livsfarlig. Och jättesvårt att åtgärda helt, d v s rensa ur sanden ur systemet. Hade jag så mycket som misstänkt sandkolik hade jag samma minut flyttat hästen från anläggningen. Samma minut. Har sett för många dö av just den formen av kolik, vissa ställen har ju en om året som stryker med - utan att ändra sina rutiner.

Det generella rådet är att aldrig fodra i lösdriftshall, så jag tycker hela rutinen är störtdum från början. Särskilt om de står på sand.

Ska inte en lösdrift vara större enligt "lagen" om maten serveras där? Så jag anser att det inte är riktigt ok att ge maten i denna lösdrift.

Förstår inte heller varför det ska fodras i ligghallen? Bygg ett par höhäckar och ställ ut i hagen. Eller en stor rejäl.

997026_10201651144614630_1356489173_n.jpg

1390680_10201266911129033_1723285463_n.jpg

Så åt våra när dom hade fri tillgång. När maten portionerades så fick dom bara ute i hagen på marken. Tror vi fodrade en gång inne i ligghallen,det var när snöstormen sven kom på besök,men dom flesta valde att stå ute i stormen endå och äta på sitt vanliga ställe,var mitt halvblod dock som valde att stanna kvar inne. ;)

I ligghallen har vi först sand,men en massa spån,och en himla massa halm,dom kommer inte ens ner till sanden om dom skulle försöka.

Går inte att halma upp mer i ligghallen också då så det är längre ner till sanden?

Sen skulle jag åka till veterinären och be om att få en röntgen för att se om det finns sand i magen öht.

Vi ger i ligghallen när det är dåligt väder eftersom vi inte har någon annan plats i lösdriften som har tak över sig och att bygga ett gemensamt foderbord hade som sagt inte fungerat eftersom de bråkar om maten. De får därinne så att de får stå under tak och äta. Varför kan/bör man inte göra det?
Fri tillgång är inget alternativ eftersom några av hästarna inte kan hantera det samt att det inte går att få ut balen utan maskin, vilket vi inte har.
Hon är på klinik i detta nu och har via röntgen fastställd sandkolik. Så ska sondslangas med 7 liter loppfrövätska nu i fem dagar för att få ut all sand.
Eftersom det är min anläggning är det lite svårt att flytta, så är mer ute efter alternativ hur man ska ändra på saker och rutiner.

Jag har min häst på lösdrift och i ligghallen har vi sand som underlag. De får hösilage på marken

Har ni bara sand som underlag i ligghallen?

Isf skulle jag ströa upp med lämpligt strömedel om det verkligen inte går att fodra hästarna någon annanstans tex ute i hagen.
(varför inte sätta ut foderlådor? Ett par träpallar m tillhörande pallkrage så är saken ordnad på nolltid och de kan vid behov flyttas runt. Placeras m fördel på en rad vid stängslet så går utfodringen snabbt)

Jag hade aldrig serverat fodret direkt på sand, det är bäddat för problem i slutändan att de tillslut lyckas få i sig tillräckligt skadlig mängd sand i tarmarna.

Hur fungerar enbart sand som liggunderlag för övrigt? Blir inte det hårt om det fryser ute?

I överlag tycks det vara nödvändigt att ha grovfodret från backen...Som vädret är nu (alldeles för varmt på många håll och regn i dagar) frodas bakterier i backen och kolikfallen är ett faktum..Här jobbar vettarna på högvarv denna tid och de ser ett samband med att det är för varmt för länge och att bakterier på det frodas hejvilt.

Senast ändrad:
Byt underlag eller fodra utanför ligghallen?
Jag har min häst på lösdrift och i ligghallen har vi sand som underlag. De får hösilage på marken, så antar att det är sanden hon får i sig när hon äter som är orsaken till koliken.
Problemet är att de är fem hästar i lösdriften, så vi har inte plats att ha fem stora hökrubbor (de kan inte äta tillsammans för då bråkar de) i ligghallen för då blir det ingen plats kvar för dem att sova på.
Min häst är en kallblodsponny, så väldigt hungrig och sökande alltid. De får fyra givor om dagen och kan tyvärr inte få fri tillgång då några i lösdriften inte klarar av det. Plus att vi inte kan få ut så stora balar utan maskiner.

Jag vill ju gärna låta henne gå på lösdrift då hon mår bra av det, men vet inte vad jag ska göra för att undvika dessa kolikanfall. Loppfrö har vi provat flera gånger, hjälper inte.

Vi hade höt ute utan tak oavsett väder hela vintrarna. Hade fri tillgång på mat, med andra ord en storbal i en höhäck. Visst är det dom ranghöga som får äta först men dom ger ju sig tillslut och dom andra får komma fram.

Eftersom det är min anläggning är det lite svårt att flytta, så är mer ute efter alternativ hur man ska ändra på saker och rutiner.
Bygg mer än ett bord ute. Eller ordna andra platser med eller utan tak. Köp t ex vanliga foderhäckar om du inte vill börja med snickeriarbeten så här mitt i vintern.
En del använder vanliga pallar med krage för att få upp höet från marken, men jag är lite osäker på om det är helt säkert. Som Quick-fix är det ändå ett tips, lika farligt som kolik kan det inte vara.
Skaffa traktor (behöver man väl ändå ha när man har stall?)

Har aldrig varit med om att det varit tak till dagliga högivor där vi har stått. Ofta inte ens till helbalar.

Rundbal kan dras med liten bil eller puttas för hand (egen erfarenhet från förra vintern) ;). Eller med häst. Eller med fyrhjuling (shysst alternativ till traktor faktiskt, jättesmidigt om man har ett släp för rundbal till).

Men annars som alla andra sagt, det är ju din anläggning så det är ju fritt fram att komma på en smartare foderlösning som inte riskerar hästarnas liv. Hölådor, foderbord, slowfeedingnät, etc etc.

Hästen kan väl inte må bra av lösdriften om hon får återkommande kolik? Att ha sand som underlag i ligghall och sen fodra där? Du får nog tänka om i din planering av en lösdrift. Vi hade sand i en hage för att hästarna skulle kunna ligga skönt, rulla sig, stå torrt. Men vi fodrade aldrig i den delen av hagen.
Halm i ligghallen och fodra i någon typ av foderlådor ute. Eftersom du inte har fri tillgång så blir det väl aldrig hö kvar ute vid dåligt väder. Det fanns jättefina bilder i ett tidigare inlägg på "finare" foderplatser med tak. Men det kanske räcker med ett antal pallar med pallkragar om de fodras 4 gånger. Tur hästen har fått hjälp, men du kan aldrig låta den återvända till att fodras i sanden.

Om inte högivan kan ökas skulle jag ge halm som sysselsättning. Precis som andra redan skrivit så skulle jag inte fodra på sanden.

Jag undrar om man ens får ha sand som underlag i lösdrift på vintern, jag tror inte att det uppfyller kraven på torr, ren och Varm liggplats.
Nån som vet hur man letar som kan kolla?

Vi ger i ligghallen när det är dåligt väder eftersom vi inte har någon annan plats i lösdriften som har tak över sig och att bygga ett gemensamt foderbord hade som sagt inte fungerat eftersom de bråkar om maten. De får därinne så att de får stå under tak och äta. Varför kan/bör man inte göra det?
Fri tillgång är inget alternativ eftersom några av hästarna inte kan hantera det samt att det inte går att få ut balen utan maskin, vilket vi inte har.
Hon är på klinik i detta nu och har via röntgen fastställd sandkolik. Så ska sondslangas med 7 liter loppfrövätska nu i fem dagar för att få ut all sand.

Men om de bråkar över maten gör det ju inte ligghallen till ett bättre alternativ. De får ju flera givir om dagen så jag hade inte oroat mig över att fodra utomhus vid dåligt väder. Strö ligghallen med spån eller halm över sanden och fodra utomhus på flera ställen. Bygg foderbord eller köp gummiringarna om du vill ha upp det från marken. Eftersom du äger lösdriften har du ju all bestämmanderätt och möjlighet att fixa sunda rutiner så att dina hästar slipper sandkolik och att de får sova på ett torrt, mjukt underlag ( enbart sand är inte ok)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 456
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv