kolik efter op

jenred

Trådstartare
Ringde just mälarkliniken som har opererat min foderhäst med artroskopi igår för att höra om allt var ok. Det var det inte... Hon har fått kolik under natten och står nu under observation. Ev måste jag köra henne till Ultuna. Väldigt orolig, jag förlorade ju min förra häst för bara 2 mån sedan just efter en operation.

Sv: kolik efter op

Håller tummarna här att du slipper åka till Ultuna och att hon repar sig. Lite nyfiken på vad det är för häst, jag var ju på MK igår med min lilla och såg en del av operationshästarna, så kanske såg din? =)

Min valack fick kolik efter hemkomst från kliniken efter hasledsartroskopi, dock räckte det där med akututryckning av DV mitt i natten och sondning med olja samt kramplösande i blodet.

Jag blev tvungen att köra henne till Ultuna. Hon var bättre vid lunch men eftersom hon fortfarande visade koliksymtom och var lite hängig så tyckte MK att det var säkrast att hon stod under uppsikt i natt. Förhoppningsvis får hon komma hem i morgon.

På MK tyckte de att tarmen låg vriden men det tyckte de inte på Ultuna så det känns lugnande. Någon bukoperation vill jag inte vara med om.

Fortsätter hålla tummarna! Tror bara jag såg henne som hastigast igår (när jag gick och vägde min dam), hade jag vetat att det var en bukefalisthäst hade jag kollat nogrannare ;)

Hoppas det räcker med en natt på Ultuna för att hon ska repa sig och få komma hem!

Nu har hon inte längre kolik men pga rejäl diarrè så måste hon stanna på kliniken minst en natt till. Natten till idag stod hon på dropp, nu vill de se att hon klarar sig utan denna samt att hon blir bättre i magen. Jätteskönt att i alla fall koliken gav med sig.

jenred skrev:
Nu har hon inte längre kolik men pga rejäl diarrè så måste hon stanna på kliniken minst en natt till. Natten till idag stod hon på dropp, nu vill de se att hon klarar sig utan denna samt att hon blir bättre i magen. Jätteskönt att i alla fall koliken gav med sig.

Skönt, är ju ändå 'bättre' med diarré i sammanhanget, men hoppas den med ger sig snart.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: malumbub
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 911
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023