Kolik av snö, svar NU

Sv: Kolik av snö, svar NU

Jag måste jobba imorgon och kan inte stanna hemma hea dagen, däremot är sambon hemma. Men jag är orolig att han äter snö ute och vi är tillbaka på ruta 1. Han får ju ändå komma ut lite under dagen och få motion samt gå i hage.

Vår shettskille på 3 år har haft kolik ett par gånger nu senaste två veckorna, senst var idag och det har varit snö både gångerna. Vi vet att han är väldigt glad i snö och äter den gärna:mad:
Ikväll behövde vi inte ta ut veterinär, det gjorde vi dock förra gången, pållen blev pigg efter att ha gått ett tag (men han hittades liggande i hagen och ville inte äta sin middag). Nu har det varit ett uppehåll från snön men inatt kom den ju och då var det dags igen. Vad gör man nu, veterinären sa att jag skulle släppa ut honom som vanligt igen imorgon men magkänslan säger att jag inte riktigt vill det för då är det kanske samma sak igen. Finns det något man kan ge dem som motverkar koliken?
Snön går ju liksom inte att undvika!
Från en som aldrig haft en kolikhäst innan!
Jag ger min fjording ceval heter det. De tär ungefär som loppfrö. köper det hos vetrinären. Han har ätit det i tre år nu. han har klarat sig bra. Förutom nu för några veckor sen men då fick han kolik pga boxvila han har....

Lycka till!

Jag har upptäckt att min valack har blivit kallkänslig. Vid första snäfallet fick jag ta ut vet för kolik.

Har haft fastrullningar etc i boxen.

Har löst detta på följande sätt:

Pålle får ca 3dl Linfröpellets, 0,5 liter (uppblött) betfor tillsammans med 3-5 liter vatten.

Jag lägger alltså betforn i blöt i massor av vatten. 4 av våra fem hästar fodras på detta viset. Den femte dricker massor på natten så med den är det ingen fara.

Jag har också märkt att min pålle dricker d¨ligt på natten. Hivar i en kanna (vattenkokare) hett vatten i hans 20 litershink. Han dricker mycket mer tack vare detta.

Det är numera inte lika strykande åtgång på vatten i hagen och magen mår bättre.

Har han idag vatten i hagen? Erbjud ljummet vatten under hagvistelsen så kommer han antagligen inte att äta snö. Använd sökfunktionen på Buke hittar du säkert flera tips om "hemmagjorda" thermobarer.

Vi har flottör i hagen, med nedgrövd värmekabel, aldrig mer bära vatten och det är lagomt uppvärmt! Jag skulle hellre satsa på det än thermobar om jag hade valet.

Nu har jag inte så stor koll på just ämnet, men eftersom han ÄTER snö - kan inte en betesreducerare funka? Ni vet, en sådan där typ munkorg som man har på sommaren? Då borde han ju inte få i sig så mycket snö?

Mat inne och så ut med "munkorg"?

*Trubbel funderar*

Det 'är väldigt vanligt att hästar får kolik när dom äter snö.Främst unghästar och föl brukar tycka att det är roligt att smaka på det.Min vet sa att det har varit ovanligt mycket kolik det senaste.kanske vore en idé att hålla honom borta från snön bara en dag eller två ifall magen behöver återhämta sig från senaste anfallet?

Svarar ALLA!
Tack för råd och svar. Original har fått vara ute idag men motionerats regelbundet och fått olja samt ljummet vatten. Kusinen min har köpt linfrökaka idag som vi ska ge honom, hoppas det får magen att jobba.
Hoppas detta nu går vägen och att magen kanske successivt kan vänja sig vid snö, det går ju liksom inte att undvika.
En fråga: När hästarna har kolik får de ju en hel del bvitamin insprutat i blodet, vad exakt gör egentligen bvitaminen mer än är bra som komplement vid pälssättning och fällningstider?

Fast frågan är ju om de vänjer sig eller det blir ett permanentproblem det går ju liksom inte att skippa vintrarna med snö!
Men visst magen kan ju vänja sig ju äldre de blir. Dem är väll som små barn tycker om snö:grin:

Tack för tips är det möjligen linfrökaka du ger, vad är det för häst du har?
Jag tänkte på mängden foder, hur mycket jag ska räkna med att en shettis behöver?

Ge honom vanlig bakjäst, ett paket om dagen till att börja med, sedan kan du minska till ett halvt paket när snön försvinner och sedan ger du en hel igen när det kommer snö.
Jäst kan lösa kolikanfall om det är av lättare art.
Jäst hjälper tarmarna att få till en bra bakterieflora vilket hjälper till att förhindra kolik.

torrjäst eller färsk jäs, sötdegar eller inte. Kan jag kombinera detta med linfrön?

torrjäst eller färsk jäs, sötdegar eller inte. Kan jag kombinera detta med linfrön?

Vanlig färskjäst är billigast så köp det, annars spelar det ingen roll vilket du ger. Det har samma funktion.
Du kan kombinera jäst med linfrökaka, men jag hade inte börjat ge allt på en gång, dels för att om han blir sämre så vet du inte vad du ska ta bort och sedan för att linfrökaka ska vänjas in långsamt och under längre tid.
I akut skedet är det viktigast att tarmfloran stabiliserar sig, sedan kan man ge magen något att jobba med, alltså linfrökaka. Linfrökakan gör att tarmarna håller sig i bra form i längden medans jästen hjälper på en gång.
(Jämför med en människa som har haft maginfluensa, man börjar inte med grovt bröd för att magen ska komma igång utan man börjar med fint bröd. Sedan äter man grövre bröd för att tarmarna ska jobba bra.)
Jäst är bra att ge dels som b-vitamin tillskott i fällningstider och dels vid foderbyten, även vid invänjning på gräs. (B-vitamin brist kan ge kramp det är därför man ger b-vitamin sprutor vid kolik)
Jag ger mina en halv jäst nu när de fäller och en fjärdedel resten av året, alltså även på sommaren eftersom vi byter hagar beroende på tillväxt och insekts tryck ganska ofta. Jag ger dem också linfrökaka året runt.

Till en shettis hade jag inte gett mer än 50 gram efter långsam invänjning på iallafall tre veckor. (70 gram är ca 1 dl)

jag köpte en 2 åring för många år sedan som kallades kolikhäst..han fick upprepade, täta kolikanfall hela vintern innan jag köpte honom. ofta med veterinär inblandad. det berodde antagligen på att han va känslig och åt snö då inget vatten erbjöds i hagen tillsamans med morgon och middags höet. eftersom ingen av dom andra hästarna fick kolik så påstod dom att det inte hade med vattenfrågan att göra...

mina hästar har alltid tillgång till vatten, hälls upp rumstempererat vatten i karet i hagen vintertid, frukosten äts inne där vattnet inte fryser alls. och hästen hade aldrig kolik hos mig, inte en enda gång på över 6 år.

jag hade släppt ut hästen men med fri tillgång på vatten, dricker hästen ändå dåligt så hade jag slått i lite melass.

Tack för tips är det möjligen linfrökaka du ger, vad är det för häst du har?
Jag tänkte på mängden foder, hur mycket jag ska räkna med att en shettis behöver?

Jag har ett halvblod. Din är en shettis. Jag hade nog gett den några deciliter. Linfrökaka/pellets, principen är densamma. En restprodukt linoljetillverkning. Fröna är oskadliga och blåsyran (eller vad det är) borta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Har en 8,5 årig Storpudeltik som jag går fram och tillbaka med i tankarna. Hon är min första hund och min absoluta favorit. Vi har gått...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: animalasia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II