Kolik av kallt vatten?

T

Tebazz

Jag ska försöka fatta mig kort.

För en månad sedan fick min häst kolik. Stallägaren sa då att det kunde bero på många olika saker, t. ex av att de blivit kalla om magen, ätit för mycket/för lite, eller druckit iskallt vatten. Inget av detta hade min häst gjort, så jag antog att han hade fått i sig något olämpligt från den otroligt leriga hagen han står i.

Igår, sa min kompis att stallägaren vägrade ge hästarna vatten i hagen. Detta pga att det blev för kallt för de att dricka och att min häst hade fått kolik därför, vilket inte stämmer alls.
Hon har också stängt av slangen till vattentunnan, för att ingen ska kunna fylla på den. Vill vi fylla på måste vi kånka hinkar med vatten ut, och det är en bit att gå.
Hon tycker vi kan ge de vatten innan vi ska rida, och i boxen, sen ger hon de innan hon släpper ut dem. Men hästar är ju såna som dricker i omgångar, och inte direkt när de är törstiga. hur ska hon då kunna veta att de vill ha just när hon kommer. De kanske bara var lite törstiga då, och tänkte att de kunde dricka senare.

Hur gjorde hästarna i vilt tillstånd? Kokade vattnet inann de drack det?
Går ALLA hästar i sverige utan vatten i hagen, och de som inte gör det, får de kolik?
Är det inte värre att låta en häst gå utan vatten 8-10 timmar, för att sedan hetsdricka det fortfarande kalla vattnet i boxen? Eller är det inte lika hemskt att låta hästarna behöva dricka det sunkiga vattnet ur lerpölarna i hagen? För det har jag sett att de gör, och jag mådde riktigt illa. Är det inte mer bakterier i det som de kan få kolik av?

Hela förra vintern gick de ju med vatten i hagen, och ingen häst hade det minsta besvär av kolik. Men bara för att min häst råkade få det av en oförklarig anledning, får de gå törstiga hela dagen.

Borde jag ta ett allvarligt snack med henne, eller har hon rätt?

Sv: Kolik av kallt vatten?

Kan ju tillägga att det inte finns något varmvatten i stallet.
Så det går varken att ge de varmt/ljummet vatten i hagen eller i boxarna. Dvs att de får näsan lika kallt vatten i boxen som de skulle få i hagen, förutom att hagvattnet skulle dra åt sig kylan i luften snabbare.

Djurskyddsreglerna säger att en häst ska få tillgång till vatten en eller två gånger per dygn (kommer inte ihåg vilket just nu) minimi regler, så enligt dessa så klarar era hästar sig.
Mina hästar dricker inte av sitt vatten i hagen på vintern utan bara inne så det är nog lite grand från individ till individ vad som är "godast" och bäst.
Hästar kan enligt min veterinär få kolik av iskallt vatten, men jag vet att det inte anses så av andra. Vad jag helt säker vet är att inget djur vilken sort som bör drick iskallt vatten om de är väldigt törstiga. T ex om man på vintern hittar en hjort som är i dåligt skick så ska man ge den tempererat vatten att dricka. På vintern är det ofta brist på mat och vatten som slår ut viltet. Samma sak med hästar som är törstiga och/eller varma efter ansträngning. Kan det vara så att ni har lite varmare i stallet (inget kall stall) så kan det vara bättre att hästarna dricker inne än ute. Vattnet blir då inte lika kallt som om det får stå stilla utomhus i en balja med minusgrader.

Jag tror inte kallt vatten i sig ger kolik. Däremot dricker många hästar väldigt dåligt på vintern och det i kombination med att de äter massor med kall mat kan ge problem.

Jag har en häst, som får kolikkänningar när det är mkt kallt. Hon dricker för dåligt helt enkelt. Gillar inte kallt vatten. Vi har sex hästar och har aldrig haft det här problemet med någon häst förut. Nu har vi beställt en balja med termostat för att lösa detta problem. Bara hoppas att de andra inte har något emot att dricka tempererat vatten:-)

Nej, vi har ingen värme i stallet, utan det sköter hästarna. vet inte hur kallt det är, men det är ju kallare än 20grader, om inge häst strår inne.
Det kanske bara är jag som överdriver, men när jag fick se en av hästarna dricka ur en lerpöl blev jag mest orolig. Tycker det vore vara lika kallt ur en lerpöl, som ur en tunna. Hon skulle ju kunna slå på slangen och bara fylla halva, så de har på förmiddagen i alla fall, när solen oftast ligger på och värmer.

tassetass: Jomen precis. ag atr alltid med mig två flaskor varmvatten hemifrån, för att ha till att svälla hans mat, så då får han ju varm mat i alla fall.
men han dricker verkligen som en tok, dricker 10 liter lätt på någon minut. Det är nästan så han sätter i halsen för han är så törstig.

Fallon: vart får man tag i såna, och hur fungerar de? kostar de mycket, eller kan till och med jag bekosta på stallet en sån i hagen?

visst kan hästar få kolik av iskallt vatten, men främst om dom inte erbjuds vatten (tex. i hagen under många timmar) och sedan dricker för mycket för fort.

Jo, det är precis det här jag menar. Det borde ju vara farligare att hetsdricka upp nästan tio liter på en gång, och fortfarande vara törstig än att få dricka under dagen.

Hej igen. Jag har köpt en Thermobar på 44 liter. Den kostar 2.825 m 20 m lågspänningskabel till och fri frakt. Visst, en del pengar, men förhoppningsvis värt det.En bekant till mig har köpt en på Bole, 2.600 kr för 60 el om det tom var 80 liter. Hon är otroligt nöjd med arrangemanget. Även hon hade en häst som drack för dåligt när det var kallt och fick kolik flera gånger. Vi har båda hästarna i helt kallt stall. Jag erbjuder mina vatten och mat en timma innan jag släpper ut dom och sedan är de ute hela dagen, m mat o vatten. Är jag hemma så fyller jag på hett vatten i baljan. Om jag inte är hemma har jag försökt be någon komma och knacka hål på ishinnan o fylla på ljummet. Det har som sagt aldrig varit något som helst problem tidigare, men denna lilla donna är lite kinkig tydligen. Jag kan pm dig om du vill när jag vet mer om vad mina hästar tycker om sitt tempererade vatten:-)

dessutom tycker jag det ligger utanför "stallägarens" bit att förbjuda din häst ha vatten i hagen. vill du bära ut det så borde du rimligen få det.

jag har en vännina som på ett ställe där hon stod inackoderad inte heller fick ha vatten i hagen till sina pållar. hästarna fodrades både frukost hö och lunchhö ute. det resulterade i att dom åt snö istället (när det fanns) och fick kolik (vid ett par tillfällen), den ena (föl) ganska allvarligt och det krävdes en del medicinsk behandling. detta är nu 10 år sedan och dom hästarna har aldrig haft kolik igen (vare sig innan eller efter det året dom stod där) men dom har alltid haft vatten i hagen annars (hon äger dom än)

dricker hästen fort så kan man lägga lite hö/halm på ytan, det skonar magen

Hästar kan ju som sagt få kolik av många olika faktorer...

Det där med vattnet kan nog va individuellt. Mina hästar har vatten både i hagen o stallet. Vid minusgrader är det is i hinkarna både ute o inne, men det verkar inte bekomma dom ett dugg. Dom trycker bara hål på isen med mulen och dricker glatt! Pga en mkt regning höst så står det vatten i hagen och en av hästarna föredrar att dricka det. Sommartid går hästarna i en hage med en damm (inte så fräscht vatten) och de dricker mer än gärna det vattnet, utan att bli sjuka.

Min pålle hade kolik en gång förra året (har aldrig haft d innan under de 15 åren som jag haft henne) och blev väldigt sjuk..antagligen hade hon fått i sig spån från boxen..Men som sagt, det kan ju bero på månfa saker..

KL Nu måste vi skilja på kolik o kolik.
Kolik är symtom på buksmärta o kan bero på en massa saker från helt livsfarliga till helt ofarliga tillfälliga smärtor. Om en häst får kolik av att dricka kallt vatten för fort så hör det till den senare varianten dvs övergående "ont i magen".
PL

Den kolik de kan få av att INTE vilja dricka kallt vatten kan vara av allvarligare typ däremot...

Enligt Sara Nymann som är veterinär och har doktorerat och skrivit en avhandling om Hästar och vatten skriver hon bla
"Tidiga tecken på ett för litet vattenintag är fodervägran och en
minskad urinmängd. Efter en period av ett minskat vattenintag kan prestationsförmågan påverkas och även leda till sjukdom, förstoppningskolik."
Själv har jag två st Thermobar och är helnöjd, hästarna dricker mycket mer nu än tidigare.

Jag har fått lära mig att:
För lite vatten kan i slutändan ge kolik, temperaturen på vattnet spelar ingen roll här.
Kallt vatten ska inte ges till en häst med koliksymptom utan då ska de erbjudas ljummet vatten att dricka för att magen inte ska få en "chock" när den redan gör ont.
Mycket kallt vatten ska heller inte ges till hästen direkt efter hård ansträngning, då är det ljummet som gäller.

Jag skulle konfrontera stallägaren, det är ju din häst det handlar om och förbjuder hon dig att ge hästen vatten i hagen, ja då tycker jag du ska se dig om efter ett annat stall.
Det är även lag på att djuren ska ha vatten tillgängligt "alltid" (det går ju inte under ridturen tex att ha med sig vatten kanske ;) )

ja, du får jättegärna PMa mig!
Vi får nog något bidrag i vårat stall tror jag, eftersom vi är många och rider, då borde ju pengarna kunna gå till det tycker man ju. Skottkärror har vi ju överfullt av nu.. suck.
Hoppas att hon dricker bättre nu då :)

Våra hästar har ju fri tillgång till hö ute, vilket betyder att de blir ännu mer törstiga. Även om hö innehåller liten mängd vatten, är det ju inte alls så mycket som tillgodoser deras behov. Förra året åt hästarna också snö (då hade vi inte slangen till hinken). Så fort vi bar ut två hinkar, var tunnan tom när vi kom tillbaka med två hinkar.
Ska testa det där med höet. men det är inte så att han dricker upp hela hinken på en gång, han är rätt smart ändå ;) Han dricker väl kanske en fjärdedel, äter lite, och dricker ännu mer. Han får också jättemycket vatten i maten, så han ska få i sig mer.

Det låter väldigt rimligt det du skriver.
När han var sjuk fick han varmt/ljummet vatten, och det hjälpte ju så sett.

jag är redan på jakt efter ett nytt stall, eftersom jag ändå ska flytta själv. och resvägen blir för lång. Flyttar jag ite inom det närmaste året, ska jag se mig om efter ett nytt stall i alla fall tror jag. problemet är bara att det är ett bra stall i övrigt. Det ligger granne med min pappa, min häst trivs väldigt bra och sådär. Men vissa saker är oförklariga. och de är rätt allvarliga, därför vill jag flytta. T. ex stod alla hästar inne en hel dag. Ute var det strålande sol, och bara några minusgrader. När jag fick frågan, var det att alla hästar inte hade täcken. Jaha, men de som har det då?! vet man itne varför en häst står inne ska de banne mig inte göra det!! morr

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 783
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar