Kolgjini sales

solros

Trådstartare
Det verkar ju som att det går jättebra att sälja ettåringar med förtjänst, om man har det som marknaden vill ha. Är svenska uppfödare generellt för dåliga på att erbjuda det som markanden vill ha? Eller är det helt enkelt så att det föds för många travhästar?

För att kunna hålla det antal lopp som vi har idag föds det troligen för få hästar om vi inte ska importera. Men finns det inte tillräckligt många köpare så spelar det ju inte så stor roll.

Ni som tar föl med avsikt att sälja dem, hur går era tankar om marknaden? Ibland känns det som att uppfödare känner sig som offer om inte deras produkt blir väl mottagen på markanden, inget företag överlever väl med den inställningen?

Sv: Kolgjini sales

För min del har jag bytt inriktning till trav från ridhästar p g a det går att sälja avkommorna från mina travston. Både till vettiga pengar och i rimlig tid (när dom är 1-2 år). Ridhästar där ska du vara glad om du kan sälja innan hästen är tre till fyra år.

Men det kan ju beror på vad för ston man har och vilka hingstar. Har en känsla av att många som betäcker travston gör det för egen räkning och kanske inte med de bästa stona och hingstarna. Tyvärr så kostar ju ett travsto idag ingenting i inköp så att många ston som kanske inte ska vara avlesboxen kommer dit ändå.

Det verkar ju som att det går jättebra att sälja ettåringar med förtjänst, om man har det som marknaden vill ha. Är svenska uppfödare generellt för dåliga på att erbjuda det som markanden vill ha? Eller är det helt enkelt så att det föds för många travhästar?

Tror du slår huvudet på spiken där...
Bra hästar hittar alltid sin köpare. Efter "avregleringen" av hingstmarkanden verkade det som att vissa uppfödare trodde att de kunde använda någon mysko lågprishingst och ändå få bra betalt för avkomman.

Och jag tror att väldigt många intressanta unghästar numera säljs utanför de vanliga auktionskanalerna (Kriterie- och Elit-) och att det är därför som snittpriserna har sjunkit rätt mycket där.

Tyvärr så kostar ju ett travsto idag ingenting i inköp så att många ston som kanske inte ska vara avlesboxen kommer dit ändå.

Det innebär ju också att man kan få tag på riktigt fina ston billigt. Så man kan ju vända på resonemanget också, varför avla på ett dåligt sto när ett bra kostar nästan ingenting?

Jag har tittat lite på fölston och ska man ha i den häraden så att det går att sälja med rejäl förtjänst så är de inte direkt gratis.

Tycker det är kul att någon nu för tiden börjar föda upp travhästar och tycker det fungerar bra :)

Jag vet att man kan få tag i bra ston gör inget pris alls. Jag har betydligt bättre travston inköpta till billiga pengar än vad jag har kunnat få tag i ridhästston. Men jag har också sett annonser där säljaren har noll koll på vad för sto man har och vad prislappen borde ligga på.
För att inte tala om alla "Föder du upp travhästar, då kan du få mitt sto." som jag träffat på under den ändå ganska kort tid jag hållit på.

Tycker det är kul att någon nu för tiden börjar föda upp travhästar och tycker det fungerar bra :)

Det har ju varit "rätt" marknad när jag började så jag har ston som alla får rabatter hos hingstarna. Antingen på egna prestationer eller på tidigare avkommors.
Det medför ju att jag får bra priser och att det hittils har funnits lite efterfrågan på fölen redan innan det fötts.

Ni som tar föl med avsikt att sälja dem, hur går era tankar om marknaden?
Jag har fött upp för att sälja. Men då ska de vara startklara. Jag väljer lågprishingstar och det är som sagt ingen god affär. Men å andra sidan har jag inte pengar att förlora. Betala 70-80 000i levande föl, plus alla omkostnader för betäckning och dräktigt sto. Så kommer det någon sned och vind rackare ut som jag inte har en chans att få tillbaka pengarna på. Eller ett annat sorgligt senario: Får en fin fölunge som dör vid 9 månaders ålder i kastad kvarka. (har hänt mig. Mitt första föl -skittråkigt)
Uppfödare i Sverige lever påtok för osäkert för att våga satsa tror jag.
20% på insprunget i alla lopp och mer i klassiska, skulle ge signaler om att uppfödare behövs och är nödvändiga för att svensk travsport ska leva vidare!
gulan

Ja, något sådant tror jag också behövs! 20%, då hade jag investerat i ett eller två riktigt bra fölsto :)

Lite roligt med olika referenser. Jag som fött upp andra raser och tycker att 10% är ett himmelrike. I de andra raserna får man ju inte ett dugg. Inte ens hästen får ju något utan allt vad premier heter går till ryttaren. På det sättet känns travet ärligare, blir kusken dålig kan man byta och hästen kan ändå starta. Blir en ryttare dålig startar inte hästen men blir hästen dålig byter ryttaren bara häst....

Ja, såklart. Men det är inte så många som haft som yrke att föda upp ridhästar/ponnyer i Sverige om de haft krav på ekonomisk vinning, tror jag iallafall. Att föda upp travhästar har man kunnat leva på, t o m ganska gott om man varit duktig.

Jag tror att det största problemet just nu är de höga hingstavgifterna, de är på tok för stor andel av kostnaden att få fram en bra ettåring i kalkylen med den risken som finns (ful/skev/sjuk fölunge/unghäst).

Samtidigt så finns det alltid några som inte är priskänsliga alls eftersom de inte behöver få kalkylen att gå ihop så det tvingar inte priserna att sjunka på de bra hingstarna. Billiga sämre hingstar finns det ju gott om...

Jag ser inte förutsättningarna idag som tillräckligt bra för att dra igång kommersiellt, men överväger det relativt ofta :)

Längre tillbaka fanns det dom som kunde leva på "ridhästar". Speciellt under dom gyllene åren då det fanns internationell efterfrågan. Men där har utvecklingen gått åt samma håll som travet d v s man tar lika mycket betalt för att rida, träna och tävla en ridhäst som man gör med en travhäst. Med den stora skillnaden då att ryttaren även behåller de premier som finns. Dessutom börjar vissa ridhästhingstar tangera travhingstarna i priser, inte dom allra dyraste men klart över medel travhingsten. Någon har till ock med haft så att man först fått ansöka om ifall ens sto skulle platsa hos hingsten och hon blev godkänd sedan betala 50 - 70 000. Dessutom är det ofta så att ridhästhingstarna ju ska ha allt betalt redan innan ett ev föl är fött. Vilket gör att man måste ha försäkring om man inte har råd med en kastning. Inte stor chans ett sådant föl att gå med vinst, man får vara glad om det går jämt upp.
Så det är klart jag kan inte leva på mina travare men jag går inte back utan plus på dom i alla fall.

Liknande trådar

Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 535
Senast: athena
·
Mat I alla år har vi väl alla, eller iallafall de flesta av oss hört saker som att "den ekologiska mjölken samlas i samma tankar som den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 827
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 128
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4