Jag råkade hamna i en tråd där det nämndes att fång kan utlösas av kyla. Och när jag läste på länken så ramlade alla pusselbitarna på plats och jag insåg att jag har en ponny som har köldutlöst fång.
Nu står hon inne (med pyjamas och ullstrumpor på...) och får gå ut en stund i paddocken morgon och kväll för att röra på sig - vilket hon gärna gör en stund. Men sen har jag insett att det är viktigt att hon får slippa bli stillastående i snön, för då kyls tassarna ner igen och smärtan kommer.
Nu är vi ju helt nya med detta, men gör så gott vi kan. Fast vi får ju prova oss fram.
Så jag undrar, finns det någon mer här som har en häst/ponny med köldutlöst fång? Hur löser ni vardagarna på vinterhalvåret, rent praktiskt? Hur gör man för att hålla en sådan pålle frisk i längden?
Nu när vintern gjorde ett sista försök att hänga kvar, så vi fick 15 cm snö, blev det åter tydligt. Ponnyn får ont i fötterna när hon står ute i snön. Så sorry ponnyn, men ditt liv på lösdrift vintertid är över...Kyla kan också utlösa fång, så kallad cold induced laminitis eller winter laminitis.
http://equine.uckele.com/Resources-Articles/cat/drkellon/post/DrKellonWinterLaminitis/
Nu står hon inne (med pyjamas och ullstrumpor på...) och får gå ut en stund i paddocken morgon och kväll för att röra på sig - vilket hon gärna gör en stund. Men sen har jag insett att det är viktigt att hon får slippa bli stillastående i snön, för då kyls tassarna ner igen och smärtan kommer.
Nu är vi ju helt nya med detta, men gör så gott vi kan. Fast vi får ju prova oss fram.
Så jag undrar, finns det någon mer här som har en häst/ponny med köldutlöst fång? Hur löser ni vardagarna på vinterhalvåret, rent praktiskt? Hur gör man för att hålla en sådan pålle frisk i längden?