Köldutlöst fång

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag råkade hamna i en tråd där det nämndes att fång kan utlösas av kyla. Och när jag läste på länken så ramlade alla pusselbitarna på plats och jag insåg att jag har en ponny som har köldutlöst fång.
Kyla kan också utlösa fång, så kallad cold induced laminitis eller winter laminitis.

http://equine.uckele.com/Resources-Articles/cat/drkellon/post/DrKellonWinterLaminitis/
Nu när vintern gjorde ett sista försök att hänga kvar, så vi fick 15 cm snö, blev det åter tydligt. Ponnyn får ont i fötterna när hon står ute i snön. Så sorry ponnyn, men ditt liv på lösdrift vintertid är över... :(
Nu står hon inne (med pyjamas och ullstrumpor på...) och får gå ut en stund i paddocken morgon och kväll för att röra på sig - vilket hon gärna gör en stund. Men sen har jag insett att det är viktigt att hon får slippa bli stillastående i snön, för då kyls tassarna ner igen och smärtan kommer.

Nu är vi ju helt nya med detta, men gör så gott vi kan. Fast vi får ju prova oss fram.
Så jag undrar, finns det någon mer här som har en häst/ponny med köldutlöst fång? Hur löser ni vardagarna på vinterhalvåret, rent praktiskt? Hur gör man för att hålla en sådan pålle frisk i längden?

Om ponnyn har fång så ska du absolut inte släppa ut den i någon paddock. Då är det strikt boxvila på väldigt mjuk bädd som gäller.

Tag kontakt med klinik som är duktig på fång. Om problemet är återkommande kanske hästen behöver röntgas? Det kan ju vara där smärtan kommer ifrån också. Enligt artikeln, som jag skummade, kommer ju "köldutlöst fång" ifrån andra redan existerande problem, antingen tidigare fånganfall som har skadat blodkärl eller förhöjda hormonnivåer pga sjukdom så hur som helst är det väl viktigt att hästen undersöks ordentligt.

Vår hade PPID och det var tydligt att risken för fång ökade vid plötslig temperatursänkning men också vid långvarig kyla. (Första gången han fick fång var i februari, en halvmeter snö och minusgrader. Då visste vi inte att han hade PPID och han hade vad vi vet aldrig haft fång tidigare.) Han togs alltid in direkt vid plötsliga temperatursänkningar och fick vara ute kortare stunder när det var kallt. För hans del innebar kallt kallare än några minusgrader men redan vid nollan fick han vara ute kortare tid än annars. Normalt var han ute 16 timmar/dygn men vid nollan var det max 12 timmar i sträck. Jag hade fördelen att kunna plocka in och ut efter behov så ofta var han inne i fyra timmars pass och sedan ute lika länge vid ihållande minusgrader. Vid minusgrader hade han alltid extra värme över hovar och nedre delen på benen med hjälp av smidiga korta transportskydd.

Har hästen fång nu så är det strikt boxvila på djup ströbädd som gäller. Gärna kutterspån då det gör det lätt för hästen att borra ned och därmed avlasta tån. När fånganfallet är över är min rekommendation att du provtar för PPID och också för insulinresistens för att se om det är något där du kan hjälpa hästen med. En socker och stärkelselåg foderstat är också väldigt viktigt. Att hästen hålls slimmad är såklart lika viktigt som alltid och att hästen när hen är frisk får minst 30 minuters motion varje dag. En slimmad häst som får motion varje dag ihop med en anpassad foderstat ökar sina chanser mycket vad gäller att hålla sig frisk.

Okej
Jag är inte ute efter några råd om hur jag ska sköta min häst. DEN biten kan jag tillräckligt mycket om själv och kommer inte diskutera eller kommentera här i tråden.

Det jag vill veta är hur andra med köldutlöst fång hanterar det rent praktiskt på vintern, för att minimera risken för nya besvär.

Min lille som håller på att bli bättre efter sitt fånganfall blev helt plötsligt sämre när vi fick en köldknäpp och minusgrader i några veckor i vintras. Läste också om det där och det låter ju rimligt med sämre blodcirkulation av kylan så nog tror jag att det kan spela en roll. Han stod ju redan inne då men vi hade det ganska kallt i stallet, precis ovanför nollan. Jag täckade honom och lindade benen på honom.
Min lille är IR och har inte PPID men att han reagerade på kylan är jag ganska säker på.

Och där fick du mycket bra svar av @TinyWiny som då har egen erfarenhet av precis det du frågar efter.

/Speedis, som också har häst med PPID.
Jag misstänker att det finns fler som har hästar med köldutlöst fång och jag är intresserad av allas erfarenheter om hur man löser det rent praktiskt för att förhindra just den varianten av fång - i de fall då man gjort allt man kan vad gäller foder och motion.

Jag ska ställa några fler konkreta frågor, helt enkelt. Mest för att ha mer på fötterna inför framtiden, för att minimera risken för fler fånganfall.
- Hur långa stunder i taget kan era hästar vara ute, utan att reagera på kylan?
- Märker ni skillnad på hur tålig hästen blir om den motioneras eller inte?
- Har ni täcke och bandage/skydd på ute också? Typ av bandage/skydd?

Och för att ingen ska behöva vara orolig - NEJ, hästen har INTE fång nu. Den äter bra foder och motioneras så mycket det är rimligt för en ung häst under inridning. Och ja, den är högst troligt insulinresistent, vilket även mamman sannolikt var. Jag behandlar den som om den vore IR. Och den går ut en timme i taget ett par gånger om dagen just nu.
Och härmed slutdiskuterat om den aktuella ponnyn.

Tillägg. När det var kallare än 10 minus kunde inte våran gå ute mer än någon timme i taget. Lite beroende på när på vintern det var. Han var känsligare i februari-mars än vad han var övrig tid. Vi hade alltid värmande skydd på ute (tog av dem direkt han kom in då det gärna fastnade snö som blev till is på dem som då istället skulle kylt honom inne) och såg till att stallet hade en temperatur som låg över nollan (körde med värmefläkt). Han hade också en 3 dm hög (tilltrampad, alltså kompakt) torvbädd som isolerade mot golvet.

Jag råkade hamna i en tråd där det nämndes att fång kan utlösas av kyla. Och när jag läste på länken så ramlade alla pusselbitarna på plats och jag insåg att jag har en ponny som har köldutlöst fång.

Nu när vintern gjorde ett sista försök att hänga kvar, så vi fick 15 cm snö, blev det åter tydligt. Ponnyn får ont i fötterna när hon står ute i snön. Så sorry ponnyn, men ditt liv på lösdrift vintertid är över... :(
Nu står hon inne (med pyjamas och ullstrumpor på...) och får gå ut en stund i paddocken morgon och kväll för att röra på sig - vilket hon gärna gör en stund. Men sen har jag insett att det är viktigt att hon får slippa bli stillastående i snön, för då kyls tassarna ner igen och smärtan kommer.

Nu är vi ju helt nya med detta, men gör så gott vi kan. Fast vi får ju prova oss fram.
Så jag undrar, finns det någon mer här som har en häst/ponny med köldutlöst fång? Hur löser ni vardagarna på vinterhalvåret, rent praktiskt? Hur gör man för att hålla en sådan pålle frisk i längden?

Aldrig hört talas om - men det förklarar en del gällande min shettis!

Hon har haft fång ett par gånger som kommit just i februari - då det varit väderomslag från milt till kallt vilket resulterat i superknögglig hage. Jag bara väntar på att det ska slå till nu när det blev omslag i vädret. Dock trodde jag att det berodde på att knögglet i sig - inte att hon kunde vara känslig för kylan.

Blir till att ta in tidigare idag...
/Lizzie

Jag har en fånghäst där jag hittills inte märkt av något problem med kyla. Men eftersom jag är medveten om att kyla kan utlösa ett fånganfall, förebygger jag genom att inte låta henne stå ute i hagen längre stunder när det är minusgrader ute. Nu bor jag så jag lätt kan ta in och ut henne flera gånger på en dag. Under köldperioder brukar hon gå ute två timmar åt gången och sedan få gå in igen på varm bädd.

Jag har även experimenterat med att isolera olika boots och benskydd. Men jag har hittills inte fått till något som fungerar riktigt bra när det är mycket snö ute.

Jag ger också hagtorn eller jiaogulan för att vidga blodkärlen i hovarna när det är kallt ute.

Intressant tråd! Finns en häst på lösdriften där köldutlöst fång kanske kan förklara en del bekymmer hästen haft. Ska tipsa ägaren.

Okej
Jag är inte ute efter några råd om hur jag ska sköta min häst. DEN biten kan jag tillräckligt mycket om själv och kommer inte diskutera eller kommentera här i tråden.

Det jag vill veta är hur andra med köldutlöst fång hanterar det rent praktiskt på vintern, för att minimera risken för nya besvär.

Nähä, och hur skulle man förstå att den inte har fång nu, när du skriver att "NU när vintern gjorde ett sista försök blev det tydligt att ponny får ont i fötterna...". Mitt svar var i all välmening, för jag vet att det är många som inte känner till hur extremt viktigt det är med boxvila när de har fång, och släpper ut dem ändå för att de tror att det är bra för dem att röra på sig.

Kan ju förklara varför min blev så dålig tvärt i november när frosten kom. Jag hade aldrig stött på köldutlöst fång.

Kan ju förklara varför min blev så dålig tvärt i november när frosten kom. Jag hade aldrig stött på köldutlöst fång.

Gick hästen på gräs? Frostgräs innehåller mängder med socker vilket i sin tur ger fång på en sockerkänslig häst. För att det ska handla om köldutlöst fång har jag förstått det som att det ska handla om kallare än bara frost. Dvs. flera minusgrader och att risken är som störst vid snabbt fallande temperatur.

Gick hästen på gräs? Frostgräs innehåller mängder med socker vilket i sin tur ger fång på en sockerkänslig häst. För att det ska handla om köldutlöst fång har jag förstått det som att det ska handla om kallare än bara frost. Dvs. flera minusgrader och att risken är som störst vid snabbt fallande temperatur.
Inte gräs, hur kallt det var nattetid har jag ingen aning om bara att det var frostigt på förmiddagen när jag kom dit. Men det är historia nu.

Liknande trådar

Hästvård Ja.. Crussidullen hade ju ÄNTLIGEN gått och blivit ganska ok efter att ha fått sina PG på. Han har gått att börja skritta igång...
Svar
8
· Visningar
897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka