Köldridåer

via

Trådstartare
Ni som har köldridåer på era lösdrifter/vindskydd: Vad har ni för dimensioner på plastbanden, och hur mycket omlott har ni dem?

Sv: Köldridåer

Jag är också nyfiken på det här med köldridåer. Med risk för trådkapning: Hur fungerar de? Vänjer ig hästarna snabbt?

Jag bygger en ligghall med helt öppen sida, och funderar ev. på att ha en köldridå. Inte för att hålla värmen, utan för att motverka att snö och regn blåser in.

Oj, vi köpte våra på Bole, då tror jag det bara fanns en bredd, men två olika tjocklekar... Vi tog den tunnare.
Kanske är banden 20 cm breda? Vi har lagt dem omlott ca 1/5 tror jag. Har för mig att det fanns med tips om hur man bäst gör.

Vi har två öppningar så vi har testat två sätt att sätta upp dem. Det ena är som man gör på trähus, dvs varannan över och varannan under. Det är lättare att ta sig igenom den då, men när det blåser så delar den sig lätt och släpper in regn och snö.
Den andra la vi som en utbredd kortlek, eller som fiskfjäll. Den låser bättre mot vind men är liiite svårare att ta sig igenom.

Vi började med att utfodra där inne när vi satt upp köldridån. Tog kanske 15 min innan de tog sig igenom. I början var de lite osäkra, men dag två stod de halvvägs igenom och åt med remsorna hängande över ryggen :p De lär sig fort.

Nuförtiden kan de oförskräckt galoppera i full fart genom ridån :eek::crazy:

Tack för svar! Det fanns olika både tjocklekar och bredder. De tunnare var ju billigare, så det låter ju bra att det har fungerat med de tunna.
Är det någon mer som har erfarenhet av köldridåer?

Ni som har köldridåer på era lösdrifter/vindskydd: Vad har ni för dimensioner på plastbanden, och hur mycket omlott har ni dem?
Rekommenderar att lägga dem omlott så mycket det går och strunta i rekommenationerna i katalogen, om man inte vill ha in insekter, snö och blåst.
Hästarna brukar vänja sig vid dem på några dagar. I början kan man få lägga in mat och hålla upp några av remsorna, men hästarna betraktar dem ganska snart som ingenting.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Anläggning Det kan eventuellt bli aktuellt att försöka ordna en enklare lösdrift på befintlig anläggning. Det skulle handla om att i en redan...
Svar
11
· Visningar
1 565
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama