Kökshanddukar som de var förr

Mirtai

Trådstartare
Jag hade turen att få ärva en hel bunt med kökshanddukar av min mormor men med ålderns rätt börjar det bli dags att byta ut dem :(

Har köpt lite nya men de håller inte alls samma kvalitet utan luddar och är helt omöjliga att torka disk med. Så nu undrar jag om det går att hitta kökshanddukar som håller samma kvalitet som de gjorde förr i tiden? Och i så fall, var kan jag köpa dem?

Sv: Kökshanddukar som de var förr

Absolut, bara de är hela och fräscha :) Har kollat lite på det som finns här uppe och inte hittat något som känns bra än i af även jag fortsätter att spana!

Linnehanddukar var det duk ärvde. Finns inget bättre. Tyvärr är nytillverkade dyra, och inte lika bra på grund av konstgödsel och annat skit vi sprutar ut i naturen. Bästa tipset är att kolla på Tradera.se efter gamla handdukar eller att åka runt på auktioner och loppmarknader ute på landsbyggden. De är oftast oförskämt billiga.
Jag har köpt jättefina hemvävda gamla linnehanddukar och bland annat sytt jättefina köksgardiner av dem.
Men de ska vara gamla, annars duger de inget till :-)

Jag säger som föregående talare, håll utkik på loppisar och annat. Jag fick en hel bunt med helt "nya" gamla kökshanddukar av min gammelfarmor, så jag tänker att det borde ju finnas fler som sparat så :)
Annars har jag hittat helt ok handdukar på Åhlens, de luddar inte och suger upp bra. De jag köpte var iofs i bomull, men det finns med linne i också ser jag nu när jag kollar deras hemsida.

Jag har förmodligen en livsförbrukning av linnehanddukar efter mormor, farmor och alla andra tanter i släkten. Däremot använder jag även en del nya bomullshanddukar också som sambon hade med sig från "sitt" hushåll och jag upplever inte alls dem som sämre egentligen. Tunnare, men luddar gör de inte. Kommer från typ Ica och Ikea och sådana ställen.

Kolla in butikerna som säljer till restauranger. På mitt förra jobb hade vi kökshanddukar från Berendsen. De är hur bra som helst och du kan köpa dem på alla restaurangleverantörer. Annars går det ju alltid att kontakta Berendsen direkt.

Kolla med nåt army-dump om de har försvarets gamla köks linnehanddukar.... världens bästa kökshanddukar.

De vi använder är typ från 1930-40 talet.:D

Jag har kökshanddukar från Gripsholm, de tycker jag är bra. Har tre sådana och sedan en bunt "mormorshanddukar".

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
392
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
208
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka