köksgolv - klinkerlaminat

fejko

Trådstartare
Jag bor i ett gammalt hus med ett slitet trägolv i köket. Jag hade tänkt slipa detta, men en vän avrådde mig och sa att golvet blir väldigt snabbt fult igen. Dessutom har jag badrummet innanför köket så det förekommer att jag springer in med skorna på tex när hästen står och i transporten och väntar och jag måste gå på toa.

Jag har börjat fundera på något som heter klinkerlaminat i stället. Är det någon som har erfarenhet av detta? Är det tåligt? Kan man lägga det på ett trägolv? Är det risk att man förstör golvet som ligger under?

Sv: köksgolv - klinkerlaminat

Min svåger har ett lamninat som ser ut som klinkers, ett billigt från Byggmax. De har haft det i sin hall och i sitt kök i 4 år och det är fortfarande jättefint. De har tre hundar och fyra barn så ett rejält slitage har golvet fått utstå under tiden. Så jag skulle inte vara rädd att lägga in ett sådant golv om jag var du.

Nej du försstör inte golvet under. Såvida du inte får någon fuktskada du inte upptäcker... Golvet ska läggas löst ovanpå och så med ett mellanskikt så det ska gå fint!

Jag har från byggmax och är mer än nöjd, det har legat i snart fem år och vi har tappat både glas, tallrikar och stekpanna på det..inga märken.

Det man ska tänka på är att lägga i silikonfog (special till klickgolv/laminat) som skyddar ev vätska från att tränga ner i skarvarna, bra i utrymmen där man hanterar vatten mm.

Slitaget här består av att man måste gå igenom köket för att ta sig till alla rum, familjen innehåller bla tre barn, två katter och en stor hund :)

Mitt golv är lagt på en gammal plastmatta med underlagsfoam emellan.
Laminat förstör inte golvet under.

Senast ändrad:

Vi har också urgamla trägolv i vår lägenhet från 1800-talet och de var jätteslitna och tråkiga när vi flyttade in. Hyresvärden ordnade med slip, och sedan kom hantverkaren och lackade golvet. Det var inte ett vanligt lack utan någonslags polyurethane som är speciellt anpassad till trägolv. Han lade tre genomskinliga lager och nu lyser golven. Så otroligt fina! :love: De håller för skor och rullande möbler och hundar och gäster och tar hur mycket stryk som helst utan att det syns. Så ja, golvet blir snabbt fult igen om man bara slipar men om man behandlar det med rätt lack/olja/medel efteråt så håller det hur länge som helst. Bara något att ha i åtanke. Lycka till!

Tack för alla svar nu har ni gjort mig ännu mer villrådig :angel:;)

Vi har byggmax billiga klinkerlaminat i svart variant i köket,
det är snyggt och trevligt att gå på, varmt o skönt på vintern,
svalare på sommaren.

Det har hållit superbra, och var jättelätt att lägga.
Vi är två vuxna som passerar köket varje dag för att gå till badrum, tvrum o
sovrum. Vi har två vilda katter och ofta besök av småbarn och långkloade hundar som drar rallyrepor.

Det håller verkligen över förväntan, är kring 20års garanti om jag inte minns fel, och som sagt lättjobbat. Lättstädat.

Har tappat grejer på det och inget har hänt än iaf.

Vi la det på befintlig plastmatta med foam emellan och vi limmade fogarna som någon här ovan skrev, det är inte nödvändigt enligt byggmax,
men vi gjorde det för säkerhetsskull så man kan slabba på med vatten om man behöver.

Köpte ett bykkmaxlaminat till övre hallen där inte hundarn får vara, helt ok.
Till halen vid ytterdörren köpte vi ett dyrare snyggare laminatav spansk stentyp, lite lättare att lägga o bättre känsla, hållit bra.
PL

mina föräldrar har lagt likadant klinkerlaminat som på bilden i sitt kök, fast de har lagt så rutorna kommer omlott och inte kant i kant i "fogarna" de har både katt o hund, mkt folk som hälsar på och mycket småbarn och jag tycker de är väldigt slitstarkt, de la golvet direkt på plastmattan som låg där innan,
tror de har köpt golvet på cheapy och det var inte svindyrt heller!

pict0003_21096353.jpg

det finns någon slags "golvmatta" man kan lägga mellan trägolv och laminat är inte så insatt i det där, men de ska tydligen vara bra när man har ett hårdare golv under.

det finns någon slags "golvmatta" man kan lägga mellan trägolv och laminat är inte så insatt i det där, men de ska tydligen vara bra när man har ett hårdare golv under.

Det är nog foamen du menar, som man lägger under för att dämpa och få underlaget jämt bla.

Det är nog foamen du menar, som man lägger under för att dämpa och få underlaget jämt bla.

Eller den grova golvpappen.

Det är olika beroende på underlaget, jag skulle använda papp då jag hade plastmatta under i köket samt papp i hallen på tidigare lagt laminatgolv.

vi har i hallen som är superfint - svart. Har legat ett par år nu och håller finemang!

Vi har lagt Allocs klinkerlaminat Commercial Stone i köket, efter 2 år ser det fortfarande ut som nytt trots rivstartande hund och katt. Det var väldigt lätt att lägga också.
koket_dag9.jpg
.

Liknande trådar

Hemmet Jag har en kanin som ibland pinkar utanför lådan som jag är lite trött på. Jag har gammalt fint trägolv som för närvarande är ganska...
Svar
10
· Visningar
3 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka