Koksaltlösning?

B

Båbbe

Jag har ingen egen häst än, men är på väg att skaffa på ett eller annat sätt inom kanske 6 mån. Jag har alltid undrat lite om "koksaltlösning" som många rekommenderar att man har i ett stallapotek. Köper man sån? Var? Eller kokar man ihop vatten och salt själv ock kyler? :confused: Hur är receptet i så fall?

Jag tycker att det är bäst med de små engångsflaskorna som finns på apoteket. De är i mjuk plast, och rymmer mer än tillräckligt för att tex skölja ögonen på hästen etc. Finns i rätt så stora pack, och håller sig fräscha läääänge :D

Större flaskor blir ju "osterila" när man öppnar dem, så det är ingen höjdare att spara..

Jag kör också med apotekets. Lämpliga att hälla ur och sterila när du öppnar. Har dessutom bäst-före datum.

HÅller med om att apotekets engångsförpackningar (tror det är 30 ml i varje) är super, lätt att spruta ut ur och eftersom man sällan använder mer än den mängden så är det bra då man slipper hälla ut en massa som har hunnit bli osterilt. Har för mig att salthalten är 0.9% i dessa, men jag kanske minns fel.

Men det går lika bra att göra egen, alltså koka upp salt och vatten i rätt proportioner.

jag tycker iof inte att det är av lathet, utan mer för att då vet jag att det är fräsch (håller länge), och framförallt för att det är så lätt att använda med de där småflaskorna :D

Jag har också köpt dom små plast behållarna på apoteket.
Kalasbra!! Hålls sterila och går att använda till allt möjligt, sår, ögonsköj både på oss och hästarna :) (Perfekt för oss med linser som krånglar ibland :) ) och ja, säkert massa mer :)

Men som sagt det går ju att koka själv, men det verkar mest krångligt :)

Däremot är de inte särskilt billiga måste jag säga. Sex stycken à 30 ml kostar drygt 30 spänn så vet man att man behöver mycket så är det nog värt att göra själv.

jag tycker iof inte att det är av lathet, utan mer för att då vet jag att det är fräsch (håller länge), och framförallt för att det är så lätt att använda med de där småflaskorna :D

Då får jag formulera om mig: Jag är lat och köper också apotekets. ;)

mandalaki

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 186
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18