koksalt?????

linnsan

Trådstartare
kan man ge hästar vanligt koksalt??????eller åtminstone tills man köpt ny saltsten......:smirk: :confused:

Sv: koksalt?????

Absolut! Ska du blanda det i fodret (=så att hästen inte själv kan välja hur mycket den vill ha) så var noga med hur mycket du ger bara...

Saltet ska vara jodfritt. Ordinär dos för stor häst är tre teskedar per dag enligt Kraffts foderrådgivare. Jag ger min shettis salt direkt i maten då hon inte slickar på saltstenen alls. Vill ju att hon ska dricka ordentligt. Hon får 1 tsk per dag, väger ca 200 kg.
//marti

Min hovslagare har två vattentunnor i hagen, den ena med vanligt vatten och den andra med vatten som han har haft salt i. (Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket salt han har i per liter vatten). När hans hästar (trav) har tränats ordentligt dricker de oftast av det salta vattnet.

Hästarna kan alltså själva välja vilket vatten de vill ha. Hovslagaren säger att saltet i vattnet tas upp i hästens kropp snabbare än om de skulle slicka på en saltsten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama