Kokko eller redd?

Sv: Kokko eller redd?

Jag ville TRO at det var det om det bare var en enskild incident, men i och med at han skenade in mot stallet i går också, så tror jag kanske han testar ut lite, eller om det var båda och..

Har man tävlat sedan -91 är man ingen nybörjare anser jag. Däremot kan ens självförtroende få en sjuts neråt av en sådan här situation.

Men du skriver att hästen gjort det igen, eller missförstår jag? Det betyder väl att det INTE var stigbyglarna den andra gången, eller?

Dagen före skenade han in mot stallet när vi gick förbi ingången och tog tag i tygelen og sprang mot stallet. Fikk stoppet han och forsökte igen og det samma hände, men då var jag beredd så jag "talade om" för honom at det inte var en bra ide och det hände inte igen. Så det var ju lite på et annat sett... Men freck; det var han DÅ.

Mitt sto som kom från Sverige i oktober har jag precis börjat jobba med. Den långa tidsspannen är på grund av att hon var dräktig då hon kom. Tyvärr förlorade vi fölet och nu börjar vi så sakteligt arbeta. Hon är riden i några månader, men jag märker att först nu börjar det riktiga stoet titta fram. Utöver att hon var dräktig tror jag att de är lite i chock av resa och ny miljö. Det är när de börjar bli mer trygga som de börjar testa.

Därför tar jag det extremt lugnt. Vi tränar ledövningar enligt Parelli, när det börjar sitta så tänker jag gå ut och gå, passa på att göra övningarna ute. Jag kan tänka mig att din häst behöver mer tid till att anpassa sig och lära känna dig.
Det kan ju vara skönt för en själv också, att känna sig säker under tiden.

OA

Så trist med føllet! Sånt er alt annet enn moro!

Nå tok vi han med inn i rundpaddock i dag og både jeg og hun som hjelpte meg så at han er veldig usikker og spendt. Så jeg har kommet til den slutsats at hesten BLE redd. Han skal stå ute nå sammen med to andre lugna hästar noen uker nå. Så skall han handteras från marken (rundkorall) tills vi ser at han "slepper garden". Så får vi bare bruke litt tid på å bygge opp förtroende, gå lite turer i skogen etc. Så blir nok det her bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka