Kofösare!!

cambello

Trådstartare
Finns det fler än jag här som jobbar med kossor?? Hade varit kul att veta lite mer om era arbeten.
Vad ni har för arbetstider m.m

Sv: Kofösare!!

Inte nu (jo, men inte handgripligen ;)), men jag har gjort.

Jag har haft olika arbetstider, ibland "vanliga" mjölktider (05.30-9.00 och 15.00-18.00 ungefär), ibland "skift", när jag jobbat 05-30-12.00 eller 10.00-18.00.

Det beror ju på om man jobbar på större/mindre gård samt om man gör annat än bara mjölkar. Jag har mest jobbat i lite mindre besättningar där man sköter hela kedjan inklusive köra balar till ungdjur, lasta ensilage från silon till lagårn etc.

Eventuellt blir det lite komjölkning för mig i sommar, en gård i närheten med en yttepyttelösdrift - tror han har 24 kor som mest. Längtar efter att få mjölka ibland :banana:.

Kul att här var en till som sysslat med kossor :)
Själv jobbar jag på en större gård, Så vi jobbar hela pass, tycker att det är skönt att ha det så. Vi har haft delade turer innan men jag får inte så mycket gjort i mellan passen. Vi börjar kl 04.00 så det blir till att gå upp tidigt.
Vad har raser på kossorna?
Häftigt att där är någon som har kvar sin lilla besättning. Finns inte så många små kvar idag.

Jag avbytar på tre gårdar ,en som precis satt in robot med 65-70 kor och två med uppbundna 30-35 kor.
Som det är nu så jobbar jag 4 dagar i veckan ,bara eftermiddag 13.30-18.30.
Lite väl fattigt är det så jag skall försöka få fler timmar eller annat jobb...

Jobbar inte nu, men slutade på förra gården för ett år sedan. Jag pluggar nu på komvux och funderar på att (är så himla suuuugen!) på att söka något nytt jobb i lagård efter nästa jul. Om någon vill ha mig=)
Förra våren jobbade jag i en lagård med ca tio kor, men bara 5 mjölkande! Inte långa pass var det, men mysigt och jag fick ju rätt bra reseersättning=)

Var bara där i någon månad, innan det var jag på en gård med blandad lösdrift och uppbundna kor. Det var ett tillfälligt jobb men var såååå kul så jag stanande nätan 1,5år=)) Antalet kor varierade mellan 60-90. Fick vara med om så mycket... glädje och sorg... Men så är det ju med djurjobb=)

Jag hade delade tider på båda gårdarna. Den större gården hade jag tiderna: 5-ca 9 och 15.30-19. Men jag var timanställd så det varierade lite.

Åh, jag längtar efter att jobba med kor igen! Enda stora minuset är de delade tiderna! Man får som inget gjort på dagen=)

Trevligt att här var fler som jobbat/jobbar med kossor.
Själv jobbar jag på en ekologisk gård. Vi mjölkar nästan 400st kossor i en karusell med plats för 32st.

Vi har varit runt en del och kollat på andra ställen innan vi bestämde oss för just karusell.

Innan jag började där jag är nu var det uppbundna kossor som gällde. Den gården var i ett sånt läge om dom skulle utöka eller lägga ner mjölkeriet och det blev avveckling. Tråkigt att dom små gårdarna försvinner.

Till Aldente: Hur fungerar det med roboten på ert ställe?

Vad är det för ras på era kossor?

Har några år på nacken som djurskötare på mjölkkor.
Sen 28 år jobbar jag fortvarande handgripligen med kor men låter andra göra vardagsjobbet.
PL

Trevligt! Det låter ungefär som förmannen på mitt jobb. Han har väl hållt på med kossor i 30år. Dom är hans liv..
Tiden går fort, har varit på samma ställe i nio år nu.
Vad är det för jobb du har nu?

Jag vet inte riktigt angående roboten för dom skulle släppas till den nu i dagarna och jag skall inte dit förrän fredag så jag kan rapportera då:D. Roboten är en alfa laval.
Korna är svart och röd holstein och någon enstaka korsningskossa.

Jag jobbar med en Fleckvieh besättning (mjölksimmental) på 50 kor. Men de är tyvärr sinta nu och många kalvar.
för bonden har nyligen lagt ner med mjölket och ska satsa på kött.

Annars så är det 05:30-10:00 och 15:00-19:00.
Hur länge jag nu blir kvar där nu när mjölkinkomsten inte finns längre.

Och så har vi en egen liten hobbybesättnig med köttkor hemma..

Senast ändrad:

Jag har jobbat i ladugård och hade då två pass/dag. Varit i lite olika besättningar och deras storlek har varierat mellan 12 och 70 mjölkande kor.

I dagsläget har jag dikor samt uppfödning av tjurar på egen gård. Började med detta januari 07 och jobbar på att öka ut djurantalet (15 dikor i dag, 25 efter sommaren samt varierande antal ungtjurar) samt att jag ska få en renrasig besättning av simmental.

Jag har en lantbruksutbildning i botten så nog har jag mjölkat både i grop o uppbundna.
Hänger med barnen till grannens lagård ibland och kan inte riktigt låta bli att plocka av något aggregat då o då när jag ser att bonnen får springa åt andra hållet.
Har också visat hundratals barn på lägerskola hur man handmjölkar. Där hade vi 4-6 kor (fjällko o rödkulla) som vi mjölkade m maskinhink första dagarna sen fick kalvarna fixa resten av utsuget, vi lånade en spene då o då av pedagogiska ändamål.

Mitt intressantaste nötjobb var dock en sommar på tjurstationen i Skara - Jag har promenerat m giganten Rögild (minns någon honom) och hans elitpolare Frasta o Torp o Norrbacka.
Oerhört tungt jobb - jag var den enda tjej som jobbat där som killarna inte behövde hjälpa, fy sjutton vad jag slet innan jag förstod att dom gärna hjälpte till.
Insamlingen av sperma var en upplevelse - där kom vi in m tjurarna, koskit på stövlarna o håret på ända och bakom en glasvägg satt labbtjejerna i vita rockar och tittade på proceduren.

Skoj med lite kofösare här på Buke!
Jag jobbar på en försöksgård med 300kor. I veckan tas det första spadtaget till utbygget som gör att det snart är 450kor. Karusellmjölkning 3ggr om dagen. Jobbar skift.
05:00-15:00 eller 15:00-01:00 (9h)
Har man en glassig dag så har man kalvarna och ungdjuren och jobbar då 06:00-15:00

Att vi var så många här med kointresse visste jag inte, men det är ju kul.
Våra pass på jobbet är 04.00-12.30 el 10.30-19.00 sen har vi en som börjar 07.00-16.00, det är den som forar.
Jag föredrar att jobba på morgonen. Sen är det så att alla gör allt el alla vet hur man gör iaf.
Vi är sex stycken som seminerar och vi har en väldigt blandad besättning. Tror vi har alla färger som går att få ;)

Till Calvaro: Vad är det för en karusell ni har?

Okej, trodde att ni hade en med fler platser. Vi tycker att vår är på gränsen, där är 32 platser. Om vi byggt idag hade vi nog satt in en för 40st.
Vi har en Westfalia, hade delavals utrustning innan när vi mjölkade i grop.

Är mjölkbonde med 75 kor + rek. i kall lösdrift. I nov. sadlade vi om från en mjölkgrop, dubbel femma, till mjölkrobot, något som är otroligt skönt. :banana: Nu kan man, om det inte händer något oförutsett, göra djurskötseln rakt över dagen i stället för i två pass. :) Vilket även gynnar den som vi har anställd.

Kicki :)

Mitt intressantaste nötjobb var dock en sommar på tjurstationen i Skara - Jag har promenerat m giganten Rögild (minns någon honom) och hans elitpolare Frasta o Torp o Norrbacka.

Jajamän! :) Deras blod flyter i våra kossors ådror, särskilt Torp! :D

Jo jag kan tänka mej att det är skönt med robot och att det underlättar för den anställde. Vi har ju en hel del att hitta på om dagarna så vi kör oxå hela pass. Totalt antal djur ligger ungefär på 950st så det är många som ska kollas över varje dag.
Så det är tur att man trivs med sitt jobb, ingen dag är den andra lik :)

Ja har man som vi, en heltidsanställd anställd och en lönebidragare samt jobbar hur mycket som helst själva, både jag och min man, så är roboten ett mycket välkommet inslag som arbetskraft. :) Framför allt så sparar det kroppen som nu efter många års hårt arbete börjar bli lite sliten.

Det är ju så mycket annat som åxå måste hinnas med på gården än bara mjölkning och övrig djurskötsel. Och för detta finns det ju nu ett större utrymme utan att det ska bli stressigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
647
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama