Kötträtter

Stekt fläsk är ju bra och det har jag kommit ihåg själv att jag kan göra ibland. Det kan ju tilläggas att hon inte gärna äter ris eller pasta. Eller grönsaker, för den delen 😆 Riset och pastan har hon väl aldrig gillat, men det här med grönsakerna är nytt sedan hon blev något dement och slutade ha filter :D Det bästa är alltså olika typer av kött och potatis och jag tackar så mycket för alla bra idéer!
 
Fläskytterfilé som du lägger i en limpform (ju trängre desto bättre) och kryddar med salt, peppar och soja för att sedan ugnsstekta i 200 grader till innertemperatur 80 grader. Köttet blir så saftigt och mört och det går inte att misslyckas. Skiva köttet och servera med potatis och sås.
 
Gjorde fläskytterfilégryta med kantareller och kokt potatis idag. Det blev populärt! Dessutom finns det ju kvar så vi kan äta minst en gång till :D Och en halv filé i frysen. Köttbullar är lite risky eftersom mamma är känd i hela släkten för sina köttbullar och jag aldrig någonsin kommer nå samma kvalitet. Men jag borde väl iofs passa på att öva medan hon lever.
 
Går det an med något så enkelt som blodpudding någon dag? Palt med stekt fläsk? :love:
Hon hade eventuellt ätit blodpudding, men inte jag 😆 De enda i familjen som äter blodpudding är hönorna 😁 Mamma är uppvuxen på gård och har ätit saker som lungmos och lever och så, men han fick slipa till vissa grejer när hon träffade pappa 😂

Stekt fläsk (och bacon) är bra grejer för det kan också stå i kylen sedan så hon kan gå och småäta under dagen 😊
 
Hon hade eventuellt ätit blodpudding, men inte jag 😆 De enda i familjen som äter blodpudding är hönorna 😁 Mamma är uppvuxen på gård och har ätit saker som lungmos och lever och så, men han fick slipa till vissa grejer när hon träffade pappa 😂

Stekt fläsk (och bacon) är bra grejer för det kan också stå i kylen sedan så hon kan gå och småäta under dagen 😊
Äsch då! Kanske dags att återbesöka och prova? ;) Jag minns med förskräckelse den klibbiga, ångvärmda blodpuddingen från skolmatsalen men blev rätt förtjust när jag långt senare i ekonomisk kris köpte hem och knaperstekte. :heart
Jag som tänkte föreslå leverbiff också! :D
Annars är ju gammal hederlig köttsoppa fantastisk!
 
Äsch då! Kanske dags att återbesöka och prova? ;) Jag minns med förskräckelse den klibbiga, ångvärmda blodpuddingen från skolmatsalen men blev rätt förtjust när jag långt senare i ekonomisk kris köpte hem och knaperstekte. :heart
Jag som tänkte föreslå leverbiff också! :D
Annars är ju gammal hederlig köttsoppa fantastisk!
Bara lukten när jag hanterar den till hönorna gör mig lite illamående 😆 Men det är ju helt klart smidig mat!
 
Hon hade eventuellt ätit blodpudding, men inte jag 😆 De enda i familjen som äter blodpudding är hönorna 😁 Mamma är uppvuxen på gård och har ätit saker som lungmos och lever och så, men han fick slipa till vissa grejer när hon träffade pappa 😂

Stekt fläsk (och bacon) är bra grejer för det kan också stå i kylen sedan så hon kan gå och småäta under dagen 😊
Pölsa eller kalvsylta?
 
Annars älskar min mormor verkligen hamburgare, och det kan vara lite extra trevligt att göra egna med pommes. :)
 
Räknas dom 2 ens som mat? Den ena äts typ en gång om året (jul) och den andra är väl väldigt lokalt äten.
Är medveten om att de inte finns i direkt varje affär. Men om TS mamma är van sådan mat och hon har det i någon butik tänkte jag det kunde vara bekvämt iom att det finns att köpa färdigt. Och TS skulle kunna äta något annat vid de måltiderna om det inte faller i smaken.

Pölsa är väl inte lokalt? Bara mindre vanligt för att det blivit ålderdomligt.
 
Är medveten om att de inte finns i direkt varje affär. Men om TS mamma är van sådan mat och hon har det i någon butik tänkte jag det kunde vara bekvämt iom att det finns att köpa färdigt. Och TS skulle kunna äta något annat vid de måltiderna om det inte faller i smaken.

Pölsa är väl inte lokalt? Bara mindre vanligt för att det blivit ålderdomligt.
Pölsa tror jag inte existerar här 😁 Det är i alla fall inget vi någonsin ätit hemma. Kalvsylta fanns nog ibland när jag var liten tror jag, men jag tror att det var mer pappa som åt av den. Men det är ju alltid bra med tips! Det där med lungmos är nog egentligen mest något hon har pratat om för att (framgångsrikt) äckla oss 😆
 
Skulle hon gilla fläskpannkaka? Isåfall är det här receptet bra. Jag brukar förenkla lite genom att köpa färdigtärnat fläsk eller bacon, lägga det i långpannan och steka det i ugnen i stället för separat på spisen, och sen bara hälla på smeten.

Jag äter den med keso och sylt men för en (ännu) äldre dam är nog lingon och vitkålssallad bättre.
 
Pölsa tror jag inte existerar här 😁 Det är i alla fall inget vi någonsin ätit hemma. Kalvsylta fanns nog ibland när jag var liten tror jag, men jag tror att det var mer pappa som åt av den. Men det är ju alltid bra med tips! Det där med lungmos är nog egentligen mest något hon har pratat om för att (framgångsrikt) äckla oss 😆
Pölsa finns nog bland konserver i butiken.
 
Skulle hon gilla fläskpannkaka? Isåfall är det här receptet bra. Jag brukar förenkla lite genom att köpa färdigtärnat fläsk eller bacon, lägga det i långpannan och steka det i ugnen i stället för separat på spisen, och sen bara hälla på smeten.

Jag äter den med keso och sylt men för en (ännu) äldre dam är nog lingon och vitkålssallad bättre.
Eller förresten, jag använder form, inte långpanna, pannkakan skulle nog bli för tunn i långpanna.
 
Alltså - bland det mest husmanskostiga jag gör är köttsoppa.
Köper köttben (ibland svåra att få tag på eftersom man numera skär bort allt ben. Men kolla i nån affär som styckar själva.

Koka dem länge med salt, svartpepparkorn och kanske ett lagerblad. Låt svalna och nästa dag lyfter du bort det stelnade fettet. Lägg i potatis, kålrot, morot. addera säsongens grönsaker om du vill.

Långkok tar tid men det tid man lagar mat är minimal. :)
 
https://www.ica.se/recept/boeuf-bourguignon-med-potatismos-726038/

Jag brukar göra en vegetarisk variant men antar att det är minst lika gott med kött :). Perfekt höstmat!

Annars är det väl rätt gott med kycklingsoppa? Jag har gjort grekisk kycklingsoppa med citron några gånger och det har alltid varit uppskattat, även av äldre. Innehåller ris men man kan säkert använda potatis istället. Lätt och fräscht en varm sommardag (om vi nu får fler sådana i år...).

https://grekiskakoket.se/grekisk-kycklingsoppa/
 

Liknande trådar

Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 156
Senast: moster_punk
·
Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 714
Senast: Lingon
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 406
Senast: amsway
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp