Kötträtter

Var tvungen att googla för att ta reda på vad pölsa ens är. Känns inte som det kommer hamna på menyn, utan då håller jag mig hellre till korv och färs 😆
 

Bifogade filer

  • IMG_1021.jpeg
    IMG_1021.jpeg
    114,7 KB · Visningar: 30
https://www.ica.se/recept/boeuf-bourguignon-med-potatismos-726038/

Jag brukar göra en vegetarisk variant men antar att det är minst lika gott med kött :). Perfekt höstmat!

Annars är det väl rätt gott med kycklingsoppa? Jag har gjort grekisk kycklingsoppa med citron några gånger och det har alltid varit uppskattat, även av äldre. Innehåller ris men man kan säkert använda potatis istället. Lätt och fräscht en varm sommardag (om vi nu får fler sådana i år...).

https://grekiskakoket.se/grekisk-kycklingsoppa/
Allting med kyckling är ju gott, men det blir inte förrän eventuellt i höst när vi slaktar lite egna tuppar i så fall 😊
 
Var tvungen att googla för att ta reda på vad pölsa ens är. Känns inte som det kommer hamna på menyn, utan då håller jag mig hellre till korv och färs 😆
Pölsa är i princip kokta korngryn med kokt kött.
Att man förr kokade i allt i en gryta och på slaktrester/inälvor samt åt resterna i uppstektform hade praktiska skäl. Tänk på det som en sorts pyttipanna/köttfärsröra med korngryn i.

Man behöver inte göra på det sättet, man kan servera kokt kött med korngryn och en buljongsås, typ. Utan att gröta ihop det helt och bättre kryddat. (och lägga till lite grönsaker om det inte ska serveras dement mor)

Några recept med alternativt innehåll: https://www.koket.se/polsa https://www.koket.se/morbergs-polsa https://www.koket.se/hemlagad-polsa (personligen hade jag inte haft fläsksvål och ansjovis i; och av ekonomiska skäl ökat mängden korngryn men det beror ju på om man tänker sig potatis till eller inte)
 
Kassler och blomkålslåda
Skinkfrestelse
Pytt i panna
Olika varianter av köttfärslimpa
Sjömansbiff
Kalops
Köttfärspaj/tacopaj
Raggmunk och fläsk

På tal om köttbullar så finns det många variationer där med, bland annat thailändska och asiatiska recept, men det hänger ju på om såna smaker går hem eller inte :)

Ber om ursäkt om nått förslag redan kommit upp :)
 
Köttbullar är lite risky eftersom mamma är känd i hela släkten för sina köttbullar och jag aldrig någonsin kommer nå samma kvalitet. Men jag borde väl iofs passa på att öva medan hon lever.
Absolut passa på medan hon lever och kan ge tips. Jag ångrar bittert att jag inte brydde mig mer om när farmor bakade bröd, för hennes bröd blev supergoda och saftiga länge trots att det var hembakat. Och hon hade inget mer än jäst, vatten, mjöl och sirap vad jag vet. Min faster försöker göra samma limpor och det blir 99% bra, men inte helt.

Tyvärr är det ju också så att baksidan med att vara känd för sina köttbullar innebär att det är du som kommer att få steka köttbullar resten av ditt liv till alla släktkalas.
 
Absolut passa på medan hon lever och kan ge tips. Jag ångrar bittert att jag inte brydde mig mer om när farmor bakade bröd, för hennes bröd blev supergoda och saftiga länge trots att det var hembakat. Och hon hade inget mer än jäst, vatten, mjöl och sirap vad jag vet. Min faster försöker göra samma limpor och det blir 99% bra, men inte helt.

Tyvärr är det ju också så att baksidan med att vara känd för sina köttbullar innebär att det är du som kommer att få steka köttbullar resten av ditt liv till alla släktkalas.
Ja, och jag kommer alltid få höra att det inte är samma sak 😆 Det är förresten samma med köttbullarna. Det är bara köttfärs, ströbröd, vatten, salt och peppar. Och lök. Inga specialgrejer. Ändå pratar släktingarna om de där köttbullarna hela året inför julfirandet 😄
 
Pölsa tror jag inte existerar här 😁 Det är i alla fall inget vi någonsin ätit hemma. Kalvsylta fanns nog ibland när jag var liten tror jag, men jag tror att det var mer pappa som åt av den. Men det är ju alltid bra med tips! Det där med lungmos är nog egentligen mest något hon har pratat om för att (framgångsrikt) äckla oss 😆
Kalvsylta kan jag tycka är gott, men för mig är det smörgåspålägg tillsammans med rödbetor :d . Jag har aldrig ätit det till middag eller liknande.
 
[…] Jag äter inte kyckling/andra fjäderfä, så det går bort. Vad äter ens köttätare? 😄

Allting med kyckling är ju gott, men det blir inte förrän eventuellt i höst när vi slaktar lite egna tuppar i så fall 😊

De två citaten är aningen motstridiga, men om ni ska tillaga era tuppar till din mamma kan kanske husmansklassikern kokt höns (tupp) med curry passa? Jag fick en tupp av en vän och kokade den länge. Sen gjorde jag currysås på buljongen från tuppen och lade i finskuret kött. Traditionellt äter man ju hönsköttet bredvid men detta blev enklare och godare. Naturligtvis ska det egentligen vara ris till rätten men jag tror kokt pressad potatis funkar utmärkt.

Biff med lök - klassiker som enkelt görs på lövbiff. Mjukstekt lök och mycket sky. Kokt potatis, gärna pressad till.

Biff stroganoff - kan göras på billigare kött bara det får koka längre. Korv stroganoff är också gott. Kokt pressad potatis eller mos till.

En köttdel som blir superbra på grillen och även kan grillas i ugn/stekas är pichana. Den kan tillagas hel men skär du den i skivor får du jättegoda biffar som t ex kan ätas med klyftpotatis/pommes och aromsmör eller vad din mamma nu gillar.
 
De två citaten är aningen motstridiga, men om ni ska tillaga era tuppar till din mamma kan kanske husmansklassikern kokt höns (tupp) med curry passa? Jag fick en tupp av en vän och kokade den länge. Sen gjorde jag currysås på buljongen från tuppen och lade i finskuret kött. Traditionellt äter man ju hönsköttet bredvid men detta blev enklare och godare. Naturligtvis ska det egentligen vara ris till rätten men jag tror kokt pressad potatis funkar utmärkt.

Biff med lök - klassiker som enkelt görs på lövbiff. Mjukstekt lök och mycket sky. Kokt potatis, gärna pressad till.

Biff stroganoff - kan göras på billigare kött bara det får koka längre. Korv stroganoff är också gott. Kokt pressad potatis eller mos till.

En köttdel som blir superbra på grillen och även kan grillas i ugn/stekas är pichana. Den kan tillagas hel men skär du den i skivor får du jättegoda biffar som t ex kan ätas med klyftpotatis/pommes och aromsmör eller vad din mamma nu gillar.
Ja, lite motstridigt är det. Men jag äter alltså egna (eller för den delen andras) "hemodlade" fjäderfä. Men inte köpekyckling 😊
 

Liknande trådar

Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 156
Senast: moster_punk
·
Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 714
Senast: Lingon
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 406
Senast: amsway
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp