Kötträtter

jarakamandan

Trådstartare
Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker dit och äter. Jag gillar ändå mat och ännu mer om någon annan lagar den 😆) och då blir det fisk eller vegetariskt eftersom hon inte äter kött. Så när jag och mamma ska äta middag för oss själva är det ju lämpligt att vi äter kött, eftersom hon är van vid kött-och-potatis-diet. Det är bara det att jag har så förtvivlat dålig köttfantasi! Det blir mest korv eller något med köttfärs (vilket ju helt klart är godare än korv). Så nu behöver jag ha lite hjälp med vad vi kan äta som är kött, men inte heller är i oxfiléklassen. Jag äter inte kyckling/andra fjäderfä, så det går bort. Vad äter ens köttätare? 😄
 
Pyttipanna fungerar alltid. Dillkött kräver lite tid och arbete men kan med fördel frysas in. Annars går en god mustig gryta alltid hem. Med fördelen att den är nästan godare när den varit frusen. Fläskpannkaka med rårörda lingon.
 
Nu antar jag att din mamma är lite äldre och i alla fall mina nära i den åldern vill gärna ha klassisk svensk husmanskost.
Nedan kan ju serveras på olika sätt, kanske ska du fråga mor din vad hon föredrar?
Här är iaf några förslag:

Biff Stroganoff / Korv Stroganoff
Kalops
Dillkött
Pepparrotskött
Pannbiff
Köttbullar
Köttfärslimpa
Fylld lövbiff
Isterband
Kåldolmar
Lövbiffsgryta
Fläskfilegryta
Fläskfilé gratäng
Stekt fläsk med löksås
Ugnsgratinerad falukorv
Smördegsinbakad kassler
 
Nu antar jag att din mamma är lite äldre och i alla fall mina nära i den åldern vill gärna ha klassisk svensk husmanskost.
Nedan kan ju serveras på olika sätt, kanske ska du fråga mor din vad hon föredrar?
Här är iaf några förslag:

Biff Stroganoff / Korv Stroganoff
Kalops
Dillkött
Pepparrotskött
Pannbiff
Köttbullar
Köttfärslimpa
Fylld lövbiff
Isterband
Kåldolmar
Lövbiffsgryta
Fläskfilegryta
Fläskfilé gratäng
Stekt fläsk med löksås
Ugnsgratinerad falukorv
Smördegsinbakad kassler
Dom 2 nedersta vill 70-talet ha tillbaka :D
 

Liknande trådar

Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 156
Senast: moster_punk
·
Mat Hilfe! Jag ska bjuda på middag där en person måste ha laktosfritt (ej helt bekräftat ännu så vet ej om det måste vara mjölkfritt men...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 714
Senast: Lingon
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 406
Senast: amsway
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp