Köra hästsläp- vad tänka på?

finapina

Trådstartare
Vad bör man tänka på när man kör hästsläp? Jag är livrädd men inser att jag nog måste lära mig det. Har knappt kört med vanligt bilsläp ens...Hjälp!
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Börja med att lära dig att köra med släpet tomt, så att du känner dig bekväm med växlingar och att backa med det.

Sedan rekommenderar jag att du tar hjälp av nån som är van att köra släp med häst i, så att han/hon kan ge dig tips. Att åka i transporten för att få en uppfattning om hur den låter osv är mycket bra, men görs kanske helst på nån mindre grusväg eller så.

Har man möjlighet att lasta transporten med ngt för att känna på vikten innan man kör med häst så är det ännu bättre. Lycka till!
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Detta är vad jag kommer på så här rätt upp å ner:

Köra mjukt

Undvika hårda inbromsningar

Ta ut svängar

Inte köra fortare än 80km/h

Se till att alla lampor och bromsar på släpet fungerar

Se till att släpet är kopplat rätt på bilen

Ta det lugnt och stressa absolut inte, låt det ta tid
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Börja med att lära dig att köra med släpet tomt, så att du känner dig bekväm med växlingar och att backa med det.

Sedan rekommenderar jag att du tar hjälp av nån som är van att köra släp med häst i, så att han/hon kan ge dig tips. Att åka i transporten för att få en uppfattning om hur den låter osv är mycket bra, men görs kanske helst på nån mindre grusväg eller så.

Har man möjlighet att lasta transporten med ngt för att känna på vikten innan man kör med häst så är det ännu bättre. Lycka till!

+1 på den :)
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Jag tycker att det är lättare att köra med häst i transporten än när den är tom.
Det man ska tänka på är att hålla ut lite i kurvorna och köra mjukt. Det är inte så svårt egentligen :) Innan jag började köra mina hästar så tränade jag inte en enda gång. Hade pappa bredvid som kunde instruera lite :) men behövdes inte så mycket instruktioner.. men var skönt att ha honom med som lite stöd första gångerna ;)
Det är väl backningen som är lite svår, men sålänge man är lugn och tar tid på sig så brukar det gå bra. Ska släpet svänga höger så ratta till vänster och åter igen: ta det lugnt och ta tid på dig!

Du behöver inte vara livrädd ;) det är inte så farligt.
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Är också helt nybörjare, har kört med hästar 2 ggr. Tränat innan utan häst. Kan du träna på ett stängt shoppingcenter parkering så är det gott om gathörn. Det som man är ovan med är att ta ut svängar lagom mycket.
Sikta på höger vägrens markeringar. Jag har lätt för att hamna för nära mittlinjen.
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Hitta ett släp du får köra och lulla runt med det på småvägar och känn in hur det beter sig på vägen.

När jag började köra så hyrde jag ett släp i 2 dagar och körde det hela tiden och backade så fort jag fick chansen, sax vändningar, U sväng, backa runt hörn och fickparkera släpet ^_^.

Det är otroligt härligt att kunna köra själv, så får du tillfälle tag köra så gör det ^_^
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Framförhållning tycker jag är viktigast -eftersom du inte kan hårdbromsa (annat än om det är akut katastof och kris). Blinka tidigt, bromsa tidigt, titta långt fram, titta långt bak, anta att det kommer komma någon på övergångstället även om det ser tomt ut, håll till i högerfil på tvåfilig väg, ser du att det blir rött i rödljuset sakta av tidigt och rulla sakta fram så du helst inte behöver stanna helt eftersom det tar lång tid att starta från stillastående. Gasa gärna på lite extra i början av backe och växla ev ner (speciellt om du har en lite slö bil).

Jag ställer alltid om backspeglarna lite,lite neråt så det går att hålla koll i backspegeln på släpets hjul. Om du får möte på smal väg så är det räddningen så du inte kör ut för långt på kanten. Jag håller nog mera koll på kanten än på mötande i det läget. När du svänger kan du också hålla koll på hjulen i början så lär du dig snart hur mycket extra du måste ta ut svängen.

Och -Var kaxig, karln i sin snygga BMW kan gott och väl vänta bakom när du kör lite extra försiktigt i kurvan för din hästs skull. Får du möte på för smal väg, låt dom andra utan släp backa helt enkelt (vilket dom oftast brukar göra av sig själva). Gör dom det inte av sig själv så ta det lugnt, dom har säkert mer bråttom än du och backar nog om du bara väntar. :-)

Sen tycker jag att en extra grimma, grimskaft, longerlina, brems, reflexvästar hör hemma i bilen. Om det är mörkt har jag alltid benreflexer på hästen och reflexgrimma eller täcke med reflexer. Kolla gärna också så det är luft i reservhjulet och att du har domkraft som når upp till släpet för bilens räcker oftast inte till. Efterdra bultarna på hjulen. Ger du hö i nät så häng det högt och starkt knutet.

Lasta på höger eller vänster sida, ja det verkar de lärde tvista om verkar det som. Ja, och det sista då, håll koll på vikterna och hastigheten så inte körkortet ryker.

Lycka till, det är inte så svårt!
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Har själv inte kört så mycket hästtransport, men däremot kört med vårt långa enaxliga båttrailer samt lastbil med släp. Det är väldigt mycket som är likt mellan t ex lastbilsläp och vanliga släp, principen bakom hur man ska köra t ex men jag tycker ändå det är enklare att köra ett lastbilsläp än en vanligt släp bakom en personbil. :eek:

För mig hjälper det att ta det lugnt och inte stressa och titta i backspeglarna vart jag har släpet, ligger hellre lite närmare mittlinjen så jag inte kör i diket, speciellt vintertid.
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Att köra med vanlig bilsläp (om det är "normalstorlek") o hästsläp är ungefär detsamma, tar lika stor plats i svängar (vilket inte är mycket)
Saken du måste vänja dig vid är att den syns tydligare eftersom den är hög. När du vant dig vid att köra med hästsläp så kommer du tycka det är svårare att köra med en liten bilsläp för "den ser du ju inte".

Tänk på att hålla dig lugn, segdra så du har bra varvtal innan du växlar, annars är det lätta att bilen inte orkar om du har ex 2 hästar med dig.
sen är det bara att göra det, du blir inte bättre om du inte tränar :)
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Börja med att kontrollera att du kör lagligt. D v s att du med ditt körkort får köra ekipaget.

Att träna med tomt släp är att föredra, så du känner dig säker på hur stor plats allt tar (vända, svänga, backa). Träna på det du är dålig på. Kör till en stor parkeringsplats och träna på att backa in i parkeringsficka (90 graderssväng). Träna, träna, träna. Backa rakt bakåt, också svårt om man inte kan det.

När du sedan lastar i hästen gäller försiktig körning. Tänk dig att du har ett glas vatten på instrumentpanelen. Det ska inte vid något tillfälle skvimpa över kanten. Så försiktigt måste man köra.
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Otroligt bra svar! Har inte tänkt på det där med backspeglarna, men ska testa det nästa gång! Riktigt bra när man måste köra nära.

Jag skulle även vilja tillägga: Det här med att köra lugnt och försiktigt är ju en högst subjektiv mening, men tänk på att köra ännu lugnare än vad du tror att du behöver. Många har en tendens att köra rätt hetsigt i vanliga fall, och när dom då kör "lugnt" kör dom egentligen som någon annans vanliga körning. Menar självklart inte att TS eller någon annan här kör så, utan bara rent allmänt. Så ha som utgångspunkt att alltid köra mer försiktigt och lugnt än vad du tror att du behöver.

Och glöm inte att ha med en kniv i bilen! Vi var med om en olycka där vi behövde skära av grimmor och grimskaft, kommer aldrig glömma hur tacksam jag var över att hitta kniven som legat bortglömd där någonstans.
 
Sv: Köra hästsläp- vad tänka på?

Superbra sammanfattning! Jag håller helt med om att framförhållningen är den största skillnaden mot att "köra vanligt". En annan sak att vara medveten om är att ens medtrafikanter inte alltid fattar att man inte vill och inte kan bromsa som vanligt :mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 192
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Får man det? Alltså inte hästsläp utan vanligt släp från typ Statoil? Behöver akut hämta hö och den vanliga hästsläpet jag brukar låna...
Svar
14
· Visningar
1 596
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 710
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 413
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp