Bukefalos 28 år!

Brukshundar och könsbunden aggressivitet

Nu spånar jag bara, men om man inte vill ha könsbunden aggressivitet kanske det kan vara en ide att kolla på de raser/linjer som gör sig bra i rapport.

Tänker att där finns det en risk att de för varandra främmande hundarna möts i skogen utan att ägaren övht kan styra upp det.

Så min gissning är att man inte kör rapport med en könsbundet aggressiv hund.

Men som sagt, det var bara en tanke, jag kör inte rapport.
För min aggressiva så gick det bra att möta hundar ute i arbete, men hindrade inte honom från att vilja bita mina egna i hemmet.
 
För min aggressiva så gick det bra att möta hundar ute i arbete, men hindrade inte honom från att vilja bita mina egna i hemmet.
Nej som sagt, det var bara en tanke.

Körde ni rapport? Tänker att hundarna är själv då och lösa utan ägare i närheten. Till skillnad från andra sporter där de kanske mer möts i en trång dörröppning eller på en gräsplan men att ägaren är där och "kontrollerar" hunden sas.
 
Nu spånar jag bara, men om man inte vill ha könsbunden aggressivitet kanske det kan vara en ide att kolla på de raser/linjer som gör sig bra i rapport.

Tänker att där finns det en risk att de för varandra främmande hundarna möts i skogen utan att ägaren övht kan styra upp det.

Så min gissning är att man inte kör rapport med en könsbundet aggressiv hund.

Men som sagt, det var bara en tanke, jag kör inte rapport.
Det går att tävla rapport även med hundar som varken gillar folk eller fä. En tidigare SM-vinnare var allt annat än vänligt inställd mot andra hundar, men i arbete märktes inget alls.
 
Nu spånar jag bara, men kunde Hovawart vara något? Har ingen större erfarenhet själv, men var på ett MH på Brukshundklubben när Hovawartklubben hade sin årliga samling. Jag blev oerhört positivt överraskad över vänligheten mot människor och över hur fint de skötte sig i grupp även när de inte jobbade!

Känner en som haft hoffe och när jag frågade om rasen sa hon att vissa hanar kan vara lite skarpa, men det verkar inte vara något utbrett problem. De ska generellt funka bra med andra hundar.

Kanske lite stor och inte exakt det du söker men...
 
Nu spånar jag bara, men kunde Hovawart vara något? Har ingen större erfarenhet själv, men var på ett MH på Brukshundklubben när Hovawartklubben hade sin årliga samling. Jag blev oerhört positivt överraskad över vänligheten mot människor och över hur fint de skötte sig i grupp även när de inte jobbade!

Känner en som haft hoffe och när jag frågade om rasen sa hon att vissa hanar kan vara lite skarpa, men det verkar inte vara något utbrett problem. De ska generellt funka bra med andra hundar.

Kanske lite stor och inte exakt det du söker men...
Hoffarna är ju rätt stora om man nu vill kunna bära sin hund.
Finns också en del riktigt skarpa. Har haft en del hoffar i släkten och de har inte varit självklara med andra hundar så de är nog inte varken bättre eller sämre än andra bruksraser i den frågan.
 
Hoffarna är ju rätt stora om man nu vill kunna bära sin hund.
Finns också en del riktigt skarpa. Har haft en del hoffar i släkten och de har inte varit självklara med andra hundar så de är nog inte varken bättre eller sämre än andra bruksraser i den frågan.

Ah visste att det var någon aspekt som jag hade missat, det var bärandet!

Jaktlabben har ju varit uppe. Personligen tycker jag att den är OK att bära, men min fru skulle inte hålla med mig. Sen förstod jag att den ändå gick bort av andra skäl...
 
Ah visste att det var någon aspekt som jag hade missat, det var bärandet!

Jaktlabben har ju varit uppe. Personligen tycker jag att den är OK att bära, men min fru skulle inte hålla med mig. Sen förstod jag att den ändå gick bort av andra skäl...
Ja jaktlabrador blir svårt då jag redan har BC och vallningen. Har jag labbe så blir det apporteringen också.

Jag är tyvärr inte så stark, runt 30 kg så börjar det bli tungt att bära, men smärtgräns är nog 35 kg då det verkar svårt att ha liten brukshund. 😅 Min Aussie vägde 25 kg när han var vältränad och honom kunde jag ha över axlarna i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 827
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 443
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 033
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp