Köpsäsong

Sporthorse

Trådstartare
Många som köpet häst just nu om man ska gå efter trådarna på Buke! Hur upplever ni det och varför köper folk så mycket just på sommaren /semestertider?
 
Jag försöker köpa häst, tycker det är skralt med det vi letar efter så vi har fått känslan av att "ingen" säljer på sommaren :cautious:
Men för att svara på din fråga så kan jag tänka mig att det är för att det för många är den roliga perioden att ha häst, de får gå på bete, inga frusna kroppsdelar som under vintern, ingen lera och mörker som hösten osv, plus att folk har semester och ser det som ett bra tillfälle att ägna sig åt ny häst, det tror jag är en del av anledningen ivarjefall :)
Vår anledning är dock helt slumpartad att det blev nu på sommaren, vi blev bara helt enkelt utan häst nu.
 
@Terqa Jag tror att det kommer ut fler hästar på marknaden i augusti - september. Nu är folk på semester och vill inte visa häst.

Dessutom börjar hästen närma sig, betet ska avslutas och man upptäcker att man inte har stallplats/inte har ork/inte har pengar/egentligen har en häst för mycket etc. De riktigt bra priserna kommer i slutet september/början oktober. I alla fall när det kommer till hästar som inte är igång efter betet.:grin:
 
Det är bara att inse att det är trevligast att ha häst på sommaren. Det är ljust längre, varmare och om man har hästen på bete så behöver man inte göra så mycket varje dag heller. Vissa beten erbjuder ju full tillsyns så man kan vara ledig helt ifrån hästen om det är så. Många som kanske tänker sälja tänker också att jag kan ju ha den över sommaren och sälja till hösten.
Därför är det inte så många hästar hästar som är till salu på våren sommaren och som Lovisaleonora skriver betydligt fler på hösten. Då när det börjar bli mörkt, kallt, regnigt och jobbigt med häst på stall eller lösdrift. Dessutom för de flesta så blir det också betydligt dyrare så det känns i plånboken.
 
Har både sålt och köpt häst nu i år och upplever samma sak. Det tycks alltid vara en liten svacka kring sommaren, sen är det alltid en boom med hästar till salu igen till hösten och kring årsskiftet när det dyker upp nyblivna åringar till salu.
 
En anledning till att det säljs mer hästar efter sommaren är även att folk kommit in på sin utbildning de sökt samt att skilsmässor/seperationer ökar strax efter sommaren.
 
Jag upplever att det ökar i åtminstone antal 1, 2 & 3 åringar på sommaren. När jag letade ungponny i vintras/tidiga våras var det inte alls många ute på annons. Sen i maj/juni var det plötsligt det tredubbla. Att unghästarna läggs ut kring maj/juni beror nog på att uppfödarna då för nya föl och behöver få mer plats.
 
Han jag köpte av förra året hade ute en annons på våren/början av sommaren och ingen svarade så han tog bort den och satte en ny annons i slutet av sommaren/hösten och kunde bara ha annonsen ute några dagar för det ringde massor, annonsen kom ut på måndag och borta på torsdag, jag skulle ju dit på lördag så fick ringa och dubbelkolla så det fanns någon intressant kvar för mig innan jag åkte.
 
Själv upplever jag mest hästar säljes ut på foder medryttare sökes på hösten , men ja sommaren, kanske att folk har semester och ledig tid att kolla /visa hästar :)
 
Jag kan ju bara svara för mig själv, men när jag skulle köpa ny häst ägnade jag semestern åt att åka och provrida:D Passade bra då jag hade flera hästkunniga vänner som var lediga och kunde åka med som smakråd/hjärna om hjärtat ville mer. Blev hästköp då och fick hem hästen drygt en vecka innan jag skulle börja jobba. Passade ypperligt för oss då.
 
Det är oftast lättare och billigare att ha häst under sommarhalvåret och tyngre när det är mörkt och kalt.

Troligen är det fler som vill sälja när det är som jobbigast, man kansek har för många att stalla in osv. Däremot så är det säkert attraktivt att leta häst under semestern för somliga och slippa börja sitt hästägande med att leriga hagar, regn, snö och bitande kyla.
 
Jag hade kunnat tänka mig att prova en köpes-annons faktiskt. Vet ett par st som haft god framgång, självklart samma irriterande sållande som alltid när man annonserar, men väl värt ett försök.

Har en köpesannons ute men inte fått något intressant svar :(
Vill ha en liten valack men får mest svar om jättehästar eller ston.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 451
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Anläggning :idea: :wtf: Hiss eller diss!?? Vettigt folk med erfarenhet av olika hästgrejer sökes! Vad tycker du om en särskild sak, är det en bra...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 848
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 899
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp