Köpa hingst med rätt till fribetäckningar?

neywaz

Trådstartare
Som rubriken lyder - är det någon här inne som besitter kunskap om hur ett sådant kontrakt bäst ska utformas?

Om stoet inte blir dräktigt, vad händer? Om hingsten dör, vad händer? Etc

Tacksam för hjälp! :) Vill skriva ett bra kontrakt för både säljare och köpares skull.
 
Sv: Köpa hingst med rätt till fribetäckningar?

Som rubriken lyder - är det någon här inne som besitter kunskap om hur ett sådant kontrakt bäst ska utformas?

Om stoet inte blir dräktigt, vad händer? Om hingsten dör, vad händer? Etc

Tacksam för hjälp! :) Vill skriva ett bra kontrakt för både säljare och köpares skull.

jag har det i mitt kontrakt. Det står att om jag har möjlighet att behålla som hingst tills dess att han är X år har säljaren rätt att ta x föl. Dräktighet på 90 dygn. om hästen säljsvidare ska detta i största möjliga mån gå över till nya ägaren. Ger ju mig endel fördelar i och för sig. men hade inte köpt annars.
 
Sv: Köpa hingst med rätt till fribetäckningar?

Vad händer om hingsten skulle bli skadad under en betäckning? Vem blir då ansvarig för vetkostnader?

Bara en spontan undran
 
Sv: Köpa hingst med rätt till fribetäckningar?

Det man gör och det som gäller är just det man skriver i avtalet. Så de här frågeställningarna som ställs här och en del andra gör man upp om mellan parterna.
Annat som är viktigt att ha med är saker som vem som ska stå för kostnaderna för hingsten (om den inte betäcker andra ston också) som licens och språngrulla samt veterinärundersökningen av hingsten.

Man bör också sätta ett sista datum för när stoägaren ska ha utnyttjat sin betäckningsrätt. Men också att det utgår ersättning om inte hingsten av någon anledning kan betäcka. Jag antar att den som köper får köpa till ett lägre pris för att säljaren ska få använda hingsten. Så om hingsten då säljs, kastreras eller dör så att inte stoet kan betäckas bör den summan som dragits av vid köpet betalas till säljaren.
Samma att hingstägaren inte ska bli ersättningsskyldig om stoet blir dräktigt eller går att betäcka.

Så tänk igenom allt som kan hända utifrån vad som man tänkt sig från bägge håll och diskutera hur det ska lösas. Blir man inte sams nu innan avtalet är klart är det bäddat för stora problem senare om något går snett. Skriv som om parterna redan nu var världen värsta ovänner så får man till ett bra avtal.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 220
Senast: Masse
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 448
Senast: Elektron
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 363
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 640
Senast: Vitavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp