Köpa häst

lorizan

Trådstartare
Hej Allihopa!
Jag hyr just nu en ponny som jag ska ha fram till 2/6 2012. Jag hyrde henne för att känna på lite hur det var att ha egen häst och efterssom allt har varit så roligt och gått så bra så har jag och min familj beslutat oss för att köpa en häst! Så nu har jag MASSA frågor som jag hoppas att jag kan få svar på ! Svara på dom ni kan svara på!

1. Om jag vill ha hästen till sommaren, när ska jag börja kolla efter en häst isåfall? 2. Hur långt borta är max för hur ¨långt man kan åka för att köpa en häst, tycker ni?

3a. Vilken typ av försäkring rekomenderar ni?
3b. Hur mycket ska man vara beredd att betala för denna försäkring?


4. Vilket försäkringsbolag har ni? Är ni nöjda med det?

5. Framför Allt: VAD ÄR ERA BÄSTA TIPS NÄR MAN SKA KÖPA HÄST?!;)

6. Det jag vill kunna göra med min häst är: Mest hobbyridning, mycket rida i skogen men jag vill även kunna ta någon lektion i både hoppning och dressyr nån gång då och då. Jag vill att hästen ska vara mellan ca145 och 155 (lite större går bra med) ras spelar ingen roll. Den ska såklart vara frisk och inte ha haft några sjukdommar tidigare. Den ska helst vara mellan 8 och 13 år.

Vad ska jag vara beredd att betala för en sådan häst?

7. Vilka kostnader måste jag räkna med vid själva köpet av hästen?





8. Tror ni att det kommer bli några skillnader i kostnad att ha egen häst jämfört med att ha foderponny? Det som ingår när man hyr häst är sadel, träns och försäkring. Är det dom enda skillnaderna?


TACK PÅ FÖRHAND!;)
 
Sv: Köpa häst

1. Om du ska lämna tillbaka hästen i juni hade jag börjat läsa annonser under April och sen börjat leta riktigt seriöst i Maj.

2. Det är upp till dig och din familj hur långt ni är beredda att åka för att kolla på häst. Men eftersom det är en hyffsat billig hobby-häst du letar efter (det brukar vara gott om sådana) så lär man nog hitta en hel del hästar inom ett rimligt avstånd. Ett område på 20 mils radie kanske man kan sikta in sig på i början.

3.
a) Om hästen inte är försäkra rekommenderar jag att du ringer upp ett försäkringsbolag och rådfrågar med dem vad som skulle kunna vara lämpligt. Många hästar är dock redan försäkrade och då är det enklast att man helt enkelt tar över den gamla försäkringen.
b) Kostnaden för försäkringen beror på vilken typ av försäkring det är och där bör man också rådgöra med det aktuella försäkringsbolaget.

4. Jag har Agria, det var där hästen var försäkrad när jag köpte den och jag tog helt enkelt över försäkringen. Har inte behövt utnyttja den ännu så om jag är nöjd eller inte kan jag inte svara på.

5. Mitt bästa tips är att INTE snöa in på en häst vars annons man förälskat sig i utan titta på MÅNGA. Ju fler man provrider desto bättre. Det hjälper också att provrida hästar mer än en gång. Om man provridit och det kändes bra och man gillade hästen, boka in en till provridning, då har du chansen att checka av igen om det fortfarande känns bra.

Ha heller inte för bråttom när du letar häst, köp inte första bästa häst bara för att den var söt och snäll utan ta god tid på dig, känn efter och fundera noga. Det är inte kul att impulsköpa en häst som det sen visar sig att man inte trivs med och sen måste sälja igen.

6. En hobbyhäst med dem kvalitéerna du söker kan kosta allt från runt 10'000 kr till30-35'000 beroende på ras, ålder och utbildningsnivå. Vill dock varna för att du inte ska bli allt för charmad av billiga hästar. Enligt min personliga erfarenhet är det ENBART varmblodstravare som går att köpa för 10'000 kr eller mindre och vara friska. Om du hittar halvblod eller andra raser som kostar så lite (men inte är stenåldersgamla) så kan man nästan vara säker på att det är något fel på hästen, antingen en fysisk skada eller att det har mer mentala problem. Så snöa inte in dig på billiga hästar, satsa hellre lite mer pengar på en frisk och kry häst än att köpa en skadad häst som är billig.

I runda slängar kan jag tänka mig att mellan 25'000-35'000 kr är en bra budget för en bra hobbyhäst som är frisk.

7. Förutom själva inköpspriset tillkommer det ofta en kostnad för en veterinärbesiktning som enligt min mening alltid ska göras när man köper en häst, ffa en häst som ska hålla för träning, om så bara lätt träning. Beroende på var i landet du bor kan en sk "gårdsbesiktning" kosta allt från 1000 kr till ca 2000 kr eller lite mer. Då kommer en veterinär ut till stallet och gör en besiktning på hästen där man gör böjprov för att kolla efter hälta, ses hur hästen rör sig, kollar om den verkar frisk osv osv. Sen finns det även en lite dyrare variant där man tar hästen till en veterinärklinik och röntgar valda delar av hästens kropp för att kolla om det finns skador på hästen som inte syns med blotta ögat, det kan t.ex. vara lösa benbitar och liknande. En klinikbesiktning gör man oftast på hästar som ska hålla för hårdare träning, där man har ambitioner att tävla osv. Vad dessa kostar har jag inte så stor koll på, men det är dyrare än en vanlig besiktning.

Sen kan det även tillkomma kostnad för transport, om du inte har möjlighet att hämta hästen själv. Enklast är att kontakta ett transportbolagt och kolla vad det kostar.

8. Vad som skiljer beror på vad du i dagsläget betalar för foderhästen. När du har egen häst måste du bekosta ALLT själv. Om sadeln slutar passa måste du betala en sadelutprovare för att få en ny utprovad, hästen ska vaccineras med jämna mellanrum, hästen ska avmaskas om den behöver det, hästens hovar ska hållas fina, om något går sönder måste du köpa nytt, hästen ska ha rätt foder, veterinärvård när den behöver det, sen tillkommer kostnader för tränare, hyra av box, strö, kanske hyra av ridhus/paddock osv osv.
 
Sv: Köpa häst

Det du beskriver på fråga 8 betalar jag för i nuläget också, så det blir inget nytt. Har både avmaskat, skott, har fått köpa alla grejer, jag fixar ju fodret själv, veterinären har varit här och besiktigat henne, jag betalar även stallhyra,och tränare mm. Strö, padock, havre och hösilage ingår i stallhyran;) Att hyra häst är som att ha egen häst bara att man lämnar tillbaka den på sommaren =)
 
Sv: Köpa häst

Mer eller mindre ja, kostnadsmässigt. Dock ska man ju vara medveten om att en egen häst äger du, om du skulle tröttna går det inte att lämna tillbaka den utan då måste den säljas, vilket inte är lätt med tanke på hur hästmarknaden ser ut i dagens läge. Det kan ta åtskilliga månader om det vill sig illa. Så det gäller att vara säker på sin sak.

Sen hoppas jag att du är medveten om att bara för att havre ingår i stallhyran är det inte säkert att det är det hästen kommer äta utan då tillkommer extra kostnader för eget foder du måste köpa själv.
 
Sv: Köpa häst

1. Om jag vill ha hästen till sommaren, när ska jag börja kolla efter en häst isåfall? 2. Hur långt borta är max för hur ¨långt man kan åka för att köpa en häst, tycker ni?

3a. Vilken typ av försäkring rekomenderar ni?
3b. Hur mycket ska man vara beredd att betala för denna försäkring?


4. Vilket försäkringsbolag har ni? Är ni nöjda med det?

5. Framför Allt: VAD ÄR ERA BÄSTA TIPS NÄR MAN SKA KÖPA HÄST?!;)

6. Det jag vill kunna göra med min häst är: Mest hobbyridning, mycket rida i skogen men jag vill även kunna ta någon lektion i både hoppning och dressyr nån gång då och då. Jag vill att hästen ska vara mellan ca145 och 155 (lite större går bra med) ras spelar ingen roll. Den ska såklart vara frisk och inte ha haft några sjukdommar tidigare. Den ska helst vara mellan 8 och 13 år.

Vad ska jag vara beredd att betala för en sådan häst?

7. Vilka kostnader måste jag räkna med vid själva köpet av hästen?





8. Tror ni att det kommer bli några skillnader i kostnad att ha egen häst jämfört med att ha foderponny? Det som ingår när man hyr häst är sadel, träns och försäkring. Är det dom enda skillnaderna?

Roligt att du ska skaffa häst!

1. Har du stallplats så börja nu direkt om det går bra. Priset på hästar brukar öka lite närmare sommaren då det är då folk gillar att köpa häst. Nu är det dessutom stort urval vad jag förstår så passa på att kika runt!

2. Hur långt som helst, det är ju trots allt viktigt att hitta en häst man trivs med.

3a. Till min unghäst har jag en försäkring som tecknades till henne som föl redan. Fördelen med den är att hon är försäkrad mot dolda fel. Finns det en sådan skulle jag tveklöst ta den!
3b. Annars är det bara att kolla runt på de som ligger bäst i pris och täcker mest. Jag har ett tillägg på min som heter Rehab Extra som jag är skitglad att jag hade när jag var tvungen att använda försäkringen. Annars hade det blivit dyrt!

4. Jag har Folksam på unghästen och IF på den äldre. Nöjd med båda! Jag har haft väldig tur med mina försäkringar då de har varit jättesnälla, bra service och får pengarna utbetalt ca 2 dagar efter att jag ringt in och anmält skadorna :banana: De har dessutom tagit saker som veterinärer och klinikhovisar sagt att försäkringsbolag inte brukar ta (t.ex klinikhovis till äldre hästen var 5:e-7:e vecka i nästan ett helt år när hon fick fång när jag hört att ofta tar de bara någon enstaka skoning).

5. Prova alla du kommer över för att se vilken som passar bäst och att du blir säker på vad du söker. Ska du göra någonting lite hårdare i tränings/tävlingsväg bör du kolla att hästen ser bra ut exteriört för det du vill att den ska göra (fina, torra ben, bra rygg, bra hovar /.../). Googla på exteriör och häst eller något för att få information om det. Kan vara bra att ha i huvudet även om du inte satsar särskilt mycket. Ingen obildad bråkstake till häst som första. Ta med en hästkunnig person som vet hur du rider och vad du kan när du tittar på hästarna, om du behöver betala för att få med denne kan du ju provrida själv först och ta med personen för att göra en bedömning på de som är aktuella. Provrid gärna aktuella hästar flera gånger. Veterinärbesikta ordentligt. Det skadar inte att ta hästen till klinik och ta lite röntgenplåtar.

6. Pass

7. Räkna med att du kan komma att behöva passa in ny utrustning, det är inte alltid man får med sådant och om man får är det inte säkert att den ligger bra. Du vet säkert att det är risk för skador om utrustningen är felaktig så bra utrustning är en investering.

8. Avmaskning, vaccineringar, träningar, skoningar, försäkring, stallhyra, foder, kiropraktor/equiterapeut/massör samt eventuella oplanerade veterinära grejer som skador eller sjukdomar får du räkna med att du får betala till hästen så det är väl ungefär vad du betalar idag. Det är det enda jag kan komma på nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst

Om du söker en häst mellan 148-155 cm har du mycket att välja mellan om du riktar in dig på 149-155.
De flesta tävlingsryttare tycker att de hästarna är för små, så priserna kan vara bättre på de hästarna än om du går upp en dm.
Du har då också rätt många raser att välja mellan förutom halvblod.

Jag reste 100 mil enkel väg två svängar för att titta på hästar. Det tror jag inte att du behöver - jag bor i norrbotten...
 
Sv: Köpa häst

Jo,men jag menar att jag redan nu betalar fodret själv, det är ju inte så att ägarna betalar det.
 
Sv: Köpa häst

1. Om jag vill ha hästen till sommaren, när ska jag börja kolla efter en häst isåfall? 2. Hur långt borta är max för hur ¨långt man kan åka för att köpa en häst, tycker ni?

3a. Vilken typ av försäkring rekomenderar ni?
3b. Hur mycket ska man vara beredd att betala för denna försäkring?


4. Vilket försäkringsbolag har ni? Är ni nöjda med det?

5. Framför Allt: VAD ÄR ERA BÄSTA TIPS NÄR MAN SKA KÖPA HÄST?!;)

6.Vad ska jag vara beredd att betala för en sådan häst?

7. Vilka kostnader måste jag räkna med vid själva köpet av hästen?

8. Tror ni att det kommer bli några skillnader i kostnad att ha egen häst jämfört med att ha foderponny?

Är det dom enda skillnaderna?

Du kan ju börja kika lite smått till våren,om du hittar din drömhäst så kan du ju köpa den tidig sommar och släppa på bete om du bara har en box.

Hur långt man ska åka är ju upp till var och en,jag har åkt ca 5 mil på första hästen,1,5 mil på andra,och 38 mil på min nuvarande. (enkel resa)
Det man ska tänka på är ju hur du ska få hem hästen,finns ju regler för hur länge man får ha häst i tranport och sånt,och det är jobbigt att köra med 110% fokus i timtal,jag var jättetrött när jag hämtat min nuvarande häst,körde hem helt själv (men hade sambon och två vänner med,så jag hade ju kunnat bli avbytt) gick jättebra att köra,men nör hästen stog i boxen var det som nån slog en klubba i huvudet på mig,OJ vad trött jag var,och vilken huvudvärk jag fick! Om ni hittar hästen längre bort rekomenderar jag att ni beställer "hemkörning" från ett företag,då kommer hästen i lastbil,och åker mycket bättre än i en trång transport.

Ang försäkring så har jag alltid haft Folksam,hade Agria på en häst,men jag tyckte dom betedde sig så himla dåligt så jag bytte till folksam,plus att jag fått massa konstiga reservationer på min hund som står i Agria,som jag inte tycker stämmer,men,men... Vart mycket billigare också hos folksam,trots att jag höjde försäkringen. Försäkringen delas upp i två delar,en veterinärvård,och en livförsäkring,som nu har jag 50.000:- i veterinärvård,och livförsäkring på 20.000:- och jag betalar ca 240:-/månaden. Livförsäkringen vet jag att det är många som inte har,men jag vill ha det,för händer det något och hästen dör så får jag (förhoppningsvis) ut mina 20.000:- till att kunna lägga på ny häst.

Veterinärvården är ju den delen som ersätter räkningarna man får hos veterinären,så den är bra att ha ganska högt,kommer nog höja upp min till 100.000.- i framtiden,men än så länge är han bara ett år och går bara och skrotar i hagen. Försäkringen kostar olika mycket på olika raser också,på kallblodet jag hade betalade jag bara runt 500:- i halvåret! Min bästa vän har typ alla extra tilläggsförsäkringar man kan ha (hon har en dyr tävlingshäst) och hon betalar strax över 1000:- i månaden,så det skiljer en hel del. Bara du ser till att ha veterinärvårdsförsäkring så får ni diskutera där hemma vad ni tycker det är värt att betala för ev tiläggsförsäkringar.

Mina bästa tips är att låt det ta tid,provrid flera gånger,se till att göra en veterinärbesiktning,provrid hästen även ute i naturen,vissa är hur lugna som helst på ridbanan,sen när man kommer ut i skogen så blir dom som förbytta! Om du vill åka och träna,se till att ha en häst som är relativt lättlastad. Bestäm dig för INNAN du börjar kolla för vad det är du söker,vilka krav du har,och vad som INTE är intressant,då har du en bra mall att gå efter,sen kan man ju ändra lite i mallen under vägen,men då har du en bra grund iallafall.

Vad som är värt att betala är ju helt upp till dig vad DU tycker är värt! Men som nån annan sa så under 10.000:- så skulle jag bli lite misstänksam,om det inte var en gammal häst,eller varmblodig travare,även att mindre hästar (runt 155) oftast är lite billigare är 165+ hästar håller jag fullständigt med om!

Det man får räkna med är ju ägarbytet,veterinärbesiktning,transporten hem till dig,sen beror det på vad som följer med hästen,har den all utrustning den behöver? Annars så tillkommer ju det också,samt köpa in foder och liknade,men det är ju sånt du betalar i dag.

Jag har haft en häst på foder,och då betalade jag allt utom försäkringen,så det var ju ungefär samma summa som med egen häst.

Är lite funderas på du har det i dag,först skriver du att du hyr en häst,sen foderhäst,så jag undrar om du betalar hyra på hästen till hästens ägare,eller är det bara ett fodervärdsavtal,då du inte betalar något till ägaren?
 
Sv: Köpa häst

Jag hyr henne fråm ett ridläger, jag får med sadel och träns och står för alla kostnader förutom försäkringen. Ridlägret jag hyr ifrån ligger 20mil hemmifrån där jag har hästen nu, så det är liksom jag som tar hand om hästen helt och hållet.
 
Sv: Köpa häst

Nej, för det första kommer hon antagligen vara för liten i storlek till mig nästa år, För det andra känner jag att hon har lärt mig så mycket under de 6 månader jag har haft henne och kommer antagligen lära mig ännu mer de 6 månader som återstår, att jag helt enkelt vill "avancera" lite, och för det
tredje kostar hon mer än vad hon igentligen är värd, detta för att ridlägret såklart inte vill sälja henne, då måste dom ju leta efter en ny häst och det blir jobbigt för dom. =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 909
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp