Köpa häst utomlands - moms??

athena

Trådstartare
Försöker googla men fattar inte...

Om jag (som är näringsidkare) köper en häst från ett annat EU-land, betalar jag då moms på priset när hästen förs in i Sverige? Eller är det bara när man handlar utanför EU?

Nån tull el annat är det väl iaf inte inom EU?
 
Sv: Köpa häst utomlands - moms??

Det är nog Skatteverket som kan detta, men jag antar att det finns ett gäng bukefalister som importerar hästar regelbundet.
 
Sv: Köpa häst utomlands - moms??

...måste vara detta som gäller:

"Köpa varor från andra EU-länder
Du kan själv köpa varor utan utländsk moms från företagare i ett annat EU-land om varorna transporteras till Sverige från ett annat EU-land och du uppger ditt giltiga momsregistreringsnummer till säljaren. Det är du själv som ska beräkna och redovisa svensk moms på varuvärdet i din momsdeklaration. Den här formen av omvänd skattskyldighet kallas ofta för unionsinternt förvärv.

Du ska redovisa värdet av inköpen i ruta 20 (Inköp av varor från ett annat EU-land) i momsdeklarationen. Den utgående momsen ska du beräkna själv och redovisa i någon av rutorna 30, 31 eller 32 (beroende på skattesats). Du har avdragsrätt enligt de allmänna bestämmelserna. Du måste själv redovisa svensk moms även om säljaren har tagit ut moms i det andra EU-landet.
"
 
Sv: Köpa häst utomlands - moms??

Och jag ska alltså inte BETALA nåt utan bara redovisa det? Får lov att ringa dem antar jag...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 198
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 568
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 402
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp