köpa häst som är registrerad som död?

Linaaa

Trådstartare
fick en fråga av en kompis om jag ville, eller hade nån kompis som ville ta sig an ett tre årigt varmblodssto.
då jag redan har en häst och inte har råd med en till för tillfället frågade jag en kompis om hon var intresserad.
vi åkte och tittade på hästen och hon blev såklart helt förälskad, hästen var jätte söt och jätte charmig! hon har varit i travträning tidigare hos en känd travtränare men stog nu hos en tjej som hade tagit hem hästen då "den skulle slaktas annars".
hon hade själv inte passet till hästen utan det ska denna travtränare fortfarande ha eftersom han fortfarande står som ägare men det skulle inte va nåt problem ändå, (för hästen ska aldrig nånsin varken tränas eller tävlas i trav.)

det jag funderar över är när man söker på hästens namn på tr*vsp*rt.se så står hästen registrerad som död.
hur kan den göra det?
jag tror absolut inte att det var nån helt annan häst vi var och tittade på då beskrivningen som står på sidan stämmer helt överens men hur kan hästen vara reggad som död?! :confused:
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

men kan man göra så? måste man inte lämna ifrån sig hästen om man ska få ut på liv? :S
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Nej det måste man inte. Min förra blev utdömd av vet som skickade in det till fbolaget varpå de sa okej till utbetalning. Sen fick vi höra av oss när han var avlivad och så fick vi pengarna. De krävde aldrig "bevis" eller intyg. Hade agria på min förra häst.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Fast de brukar väl vilja ha ett kvitto på avlivning från slakteriet/veterinären? Fast t.e.x nödslakten har aldrig kollat identitet på hästar jag avlivat (4 st), så man kan lätt avliva en annan häst än den, av försäkringsbolaget, utdömda.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

känns som att det kan bli problem i framtiden när tiden är kommen och man måste avliva hästen? plus att man kommer ju aldrig aldrig kunna få ut en livförsäkring på den...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

känns som att det kan bli problem i framtiden när tiden är kommen och man måste avliva hästen? plus att man kommer ju aldrig aldrig kunna få ut en livförsäkring på den...

Frågan är ju... Kan man överhuvudtaget försäkra en "död" häst?? Skulle aldrig köpa på mig problem. Triangelmärka är ju en sak, då får man ut en viss summa, men att död förklara en häst, då skall den ju inte finnas?!
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Passet ska följa hästen.

Det verkar vara som gjort för trubbel att ta hand en "död" häst. Jag tror inte det rör sig om försäkringsbedrägeri i och med att det är en travhäst, men något är fel.

Ska din vän ta hand om hästen är det lämpligt att ta rätt på vad som hänt eller försöka. En bra start kan vara att kontakt tränaren som haft hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

hon har varit i travträning tidigare hos en känd travtränare
hon hade själv inte passet till hästen utan det ska denna travtränare fortfarande ha eftersom han fortfarande står som ägare men det skulle inte va nåt problem ändå, (för hästen ska aldrig nånsin varken tränas eller tävlas i trav.)

Jag har inget svar på din fråga men fundera över det som står här ovan ( inte för att det spelar någon roll ) Men det va så dubbla budskap.

/B
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Jag har inget svar på din fråga men fundera över det som står här ovan ( inte för att det spelar någon roll ) Men det va så dubbla budskap.

/B


vart ger jag dubbla budskap?

hästen har tränats för trav förut men ska inte göra det längre därför tyckte tjejen att det inte spelar så stor roll om hon får med sig passet eller inte...
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Frågan är ju... Kan man överhuvudtaget försäkra en "död" häst?? Skulle aldrig köpa på mig problem. Triangelmärka är ju en sak, då får man ut en viss summa, men att död förklara en häst, då skall den ju inte finnas?!

det känns inte som att man kan försäkra en död häst va? :S en sån vanlig försäkring som täcker det lite ytliga så som akuta sårskador osv som det inte krävs vet besiktning för borde man väl kunna ha men ingen hel försäkring med användbarhet på liv osv...

visst, hästen kommer inte kosta min kompis många kronor att "köpa" men det kan ju bli dyrt i framtiden, dels om det inte går att försäkra hästen och dels om man inte kan avliva den.. den är ju redan död??
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Alla hästar måste ju ha pass enligt lag. Men försäkringen blir ju ett stort problem, om hästen blir sjuk eller skadad. Och det blir alla förr eller senare, då blir det kostsamt utan försäkring.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

det känns inte som att man kan försäkra en död häst va? :S en sån vanlig försäkring som täcker det lite ytliga så som akuta sårskador osv som det inte krävs vet besiktning för borde man väl kunna ha men ingen hel försäkring med användbarhet på liv osv...

visst, hästen kommer inte kosta min kompis många kronor att "köpa" men det kan ju bli dyrt i framtiden, dels om det inte går att försäkra hästen och dels om man inte kan avliva den.. den är ju redan död??

Hon kommer nog aldrig få igenom en försäkring överhuvudtaget på en "död" häst.

Nej även om hon får den gratis så kommer hon aldrig kunna få en försäkring på den, med tanke på att den är "dödad" hos atg. Allt annat räknas nog som försäkrings bedrägeri. Finns andra "billiga" hästar med pass och rätt till försäkring!!

Passet som sagt skall alltid följa hästen, och står den som "död" så är ju även passet "dödat"!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

ja jag har förstått att det kommer bli problem.. funderar bara i av vilken anledning man registrerar en häst som död (hur man ens lyckas med det utan att döda den???) och sen ger bort den till någon.
nu vet ja att många inom travbranschen avlivar hästar bara för att de inte funkar inom travet men man ger väl ändå inte bort en häst som man först "dödar"?! :S
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Allt ifrån försäkringsbedrägeri, via felregistrering till att av misstag dödat fel häst. Kontakta tränaren och hör vet jag.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

ja jag har förstått att det kommer bli problem.. funderar bara i av vilken anledning man registrerar en häst som död (hur man ens lyckas med det utan att döda den???) och sen ger bort den till någon.
nu vet ja att många inom travbranschen avlivar hästar bara för att de inte funkar inom travet men man ger väl ändå inte bort en häst som man först "dödar"?! :S

Ja du det vet inte jag heller hur man lyckas med :P

Själv har jag en fd travare som gick av banan en vecka innan jag fick honom, 10kr samt att jag hämtade honom, Östergötland-Åby(göteborg) Fullt duglig att försäkra. Många vill "rädda" hästar och gör bort sig när känslor styr. Tyvärr!!
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

kl

Jag skulle gissa att hästen registrerades död innan den i själva verket åkte till slakt. Den person som hästen "räddades från" var nog alltså lite snabb i sitt pappersarbete. Jag vet inte hur det fungerar med försäkringsbolagen, men jag har svårt att tänka mig att de lägger tid på att kontakta de föreningar som registrerar olika raser för att berätta att de har betalat ut en livförsäkring? Och då alltså att det inte handlar om T-märkning, utan att de har godkänt avlivning och att ägaren har bekräftat att hästen är borta...
Det är väl ändå upp till ägaren att skicka in passet och anmäla till registrerande förening?

Angående passet så måste hästen ha ett pass oavsett om den ska tävla eller inte, eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass (som många redan har skrivit). Det kan säkert gå att registrera in hästen i SH och skaffa ett nytt pass till den på den vägen om din kompis nu absolut vill ha hästen ändå.. Problemet blir ju visserligen att förklara varför chippet som sitter i hästen säger att den är död...

Jag skulle aldrig i livet ta emot en "död" häst, och knappast heller en "gratis gammal travare" som skulle gått till slakt. Det kan absolut vara rena drömhästen och som i ett nummer av Min Häst... men sannolikheten för att det blir både tårar och dyra veterinärräkningar är tyvärr större.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

1: Man köper inte en "död" häst, den får man utan några frågor.
2: Man försäkrar inte utan hoppas på det bästa.
3: En död häst behöver inget pass.


McG - vars passlösa häst som aldrig var skadad blev 25 år och gick utmärkt att slakta.
 
Sv: köpa häst som är registrerad som död?

Kanske man måste regga den som "död" i STC för att man vill hindra att den rehabiliteras och senare startas igen? Alltså för att hindra att någon är smart, köper en treåring, rehabiliterar och fyra år senare kommer igen och drar in miljonvinster?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 604
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp