Köpa häst på distans.. Tänka på?

Evelin

Trådstartare
Bor i lilla Norrbotten, så det verkar inte finnas så jättemycket hästar att välja på till salu här..
Har ev. hittat en intressant häst ca. 60 mil bort. Jag har därför svårt att bara fara och kolla på den över en dag. Finns det någon här som har erfarenhet av köp av häst på distans? Vad ska jag tänka på? fråga om? be ägaren göra?

Nu är jag lite långt fram i planerna, men skulle eventuellt kunna åka ner någon helg med hästtransporten, kolla på hästen, trivs jag med den så skulle jag kunna köpa den på plats och ta med den på en gång, men då vill jag ju att besiktings-papper och allt finns klart. Kan jag besikta den en gång till hemma sen, röntga osv. Vad händer om det finns något som tidigare ägaren kanske inte visste om? Har jag rätt att lämna tillbaks den?

Mycket frågor... Men om någon köpt en häst längre i från, berätta gärna hur ni gått tillväga :)
 
Kan du inte flyga ner och titta på hästen?

Om du kan besiktiga hemma etc - så allt sånt är en fråga om vad du och säljaren avtalat om.
Samma sak gäller under vilka premisser du har rätt att lämna tillbaka den.

Sen finns vissa lagregler för vad som räknas för fel i varan och vad man har rätt till eller inte då. Är säljaren en privatperson eller näringsidkare - det spelar roll för vilket lagskydd du har i fråga om det skulle visa sig vara fel på hästen som säljaren inte visste om.

Men rent allmänt, du kan avtala om att du ska få besiktiga den en extra gång och ha rätt att lämna tillbaka om den inte går igenom den besiktningen, och du kan avtala om att du under en period av x tid ska ha rätt att lämna den - men det beror helt på vad säljaren går med på.

Tänk på att ta hem en häst, besiktiga etc inte är direkt gratis - om det slutar med att du får köra tillbaka den. Åk och provrid den tycker jag, åk ner över en helg eller över dagen - men provrid.
 
När jag sålde en åring till en f d kollega som flyttat ca 80 mil norrut åkte hon ner hit över en dag, var med hästen under dagen, på kvällen skulle veterinären till stallet i annat ärende så då passade han på att besiktiga åringen, och veckan efter åkte åringen hästbuss till sitt nya hem.
 
Vad och hur beror mycket på vad du ska hästen till och hur mycket du tänker/kan betala för den.
Som exempel så har jag köpt avelsston från norra Norrland till sydligaste Skåne utan att ens ha sett hästen på bild. Men här har då stam, prestationer och tidigare avkommor istället talat sitt eget språk.

Jag har sålt unghästar andra hållet från söder till norr där köparen varit nöjd med bild, ibland en enklare video och stammen på hästen. Men jag också de som flugit ner bara över dagen för att titta innan köp.

Köper man unghäst eller avelssto så kan man mycket väl köpa utan att titta och är prislappen låg kan man chansa även på andra hästar. Men om det är en ridhäst man vill ha som redan utbildad o s v så är oavsett avståndet bäst att åka dit och prova hästen, kanske till ock med lägga lite pengar på att övernatta och prova flera hästar och kanske de mest intressanta flera gånger innan man bestämmer sig.
 
Åk ner och provrid, passa på att testa flera hästar, ta sedan hem hästen med lastbil. Så har jag gjort när jag köpt hästar i tex. Göteborg (bor lite norr om Sundsvall).
 
Som de andra säger så är nog det bästa att åka och träffa hästen, för de flesta spelar kemi ganska stor roll, och det är inget du kan avgöra förrän ni träffas.
Som en första gallring kanske du har någon du känner som kan åka och "för-kolla" lite, eller någon här på buke kanske. Det har gjorts förr :)
Om man ska åka långt kan det vara skönt att någon opartisk tittat först och kan ge ett hum om hästen verkar motsvara säljarens beskrivning.
 
TS: Planera en resa på några dagar i området, titta på så många du hittar till salu och intressanta. Absolut ska du åka och titta, ska du ha hästen i flera år är det väl värt en liten resa?

Jag gjorde en liknande resa för ett par veckor sedan: Bokade 2 nätter i närliggande centralort, första em tittade jag på två hästar, en ville jag ha och en uteslutade jag ganska direkt. Hade sedan ett par till som verkade intressanta. Åkte tillbaka och tittade på häst nr 1 från dagen innan + en till dag nr 2. Sista dagen red jag bara häst nr 1, eftersom jag uteslutade de andra. Ofta känner man ju rätt snabbt om det är intressant.

Sedan åka hem och fundera, höra sig för om lokala veterinärer, transportbolag osv som är aktuellt. Sedan åka tillbaka och köpa när det passar. Viktigt är att man har en plan och att säljaren är med på samma plan. Då slipper man missförstånd och impulsköp.
 
Hej!

Det kan vara jattelomskt att kopa hast osedd. En hast kan se kanonlugn ut pa film med en ryttare som tidigare tuktat den ordentligt. Sen nar du sitter upp kan det bli riktig rodeo. Att se den riden pa film visar bara att nagon lyckats rida den, det sager inget om ifall du kan det. Och tyvarr ska man aldrig lita pa att folk ar arliga nar man koper hast.

Ta dig tiden att aka och provrida! Bo pa vandrarhem en eller flera natter och prova flera hastar. Pa sa satt hittade jag min senaste och de gjorde vi eftersom jag hade tidigare provridit en hast som pa film sag snall ut men som sedan gjorde allt for att fa av mig nar vi kom dit.

Ar det helt om;jligt att aka och titta kan jag ge dig dessa tips:

- Kop inte om det inte i kontraktet klart och tydligt skrivs in att om du har ratt att lamna tillbaka hasten inom 3 manader och fa pengarna tillbaka. Hasten skall da aterlamnas i samma skick som den kom till dig eller battre och besiktigas innan hemfard. Du riskerar att hasten inte gar igenom besiktning hos dig, och du kommer inte fa tillbaka pengar for besiktningar.

- Om saljaren inte vill skriva in ovan i kontraktet (vilket jag inte gatt med pa som saljare) sa far du cceptera att du koper grisen i sacken. Slanger den av dig tills du inte orkar mer kanske du maste slumpa bort den till halva priset eller i varsta fall bekosta att avliva den. Har du tur funkar allt. Kanske funkar det men du inte gillar hasten och far da forsoka salja den vidare. Som sagt, grisen i sacken.

- Klinikbesiktiga och ta blodprov samt kolla hals och tander. Ar den en dyrare hast och som inte har forsakring som tacker dolda fel som du kan ta over fran agren skulle jag aven rontga hasten.

- Se till att du far se besiktningsprotokollet innan du betalar och hasten skickas. En gang fick vi hem en som skulle vara u.a. men som visade sig ha 3 ganska allvarliga anmarkningar i protokollet som den fick med sig nar den kom. Lita inte pa ord. Ring aven garna kliniken och tala sjalv med veterinaren som utforde besiktningen. Fraga vad denne tycker.

- Gor klart for saljaren att kommer hasten upp utan pass med sig sa aker den med tillbaka ner igen pa saljarens bekostnad. Ta aldrig emot en hast utan pass.

- Var valdigt tydlig med vad du ska ha hasten till och se till stt det star i kontraktet, ordagrant.

-Om nagot verkar skumt eller om du far en dalig kansla av hastagaren - kop inte! Oftast stammer magkanslan.
 
Det första att tänka på är den överhängande risken att känna sig lurad. Inte förväxla med att bli lurad, utan just att känna sig lurad.

Om det för dig spelar stor roll att hästen motsvarar dina förväntningar, gör inget distansköp. Om du däremot är beredd att riskera köpeskillingen och få hem något som inte alls är vad du trodde du köpte - chansa.
 
Bor i lilla Norrbotten, så det verkar inte finnas så jättemycket hästar att välja på till salu här..
Har ev. hittat en intressant häst ca. 60 mil bort. Jag har därför svårt att bara fara och kolla på den över en dag. Finns det någon här som har erfarenhet av köp av häst på distans? Vad ska jag tänka på? fråga om? be ägaren göra?

Nu är jag lite långt fram i planerna, men skulle eventuellt kunna åka ner någon helg med hästtransporten, kolla på hästen, trivs jag med den så skulle jag kunna köpa den på plats och ta med den på en gång, men då vill jag ju att besiktings-papper och allt finns klart. Kan jag besikta den en gång till hemma sen, röntga osv. Vad händer om det finns något som tidigare ägaren kanske inte visste om? Har jag rätt att lämna tillbaks den?

Mycket frågor... Men om någon köpt en häst längre i från, berätta gärna hur ni gått tillväga :)

Jag sålde min kallblodstravare till en tjej jättelångt bort. Hon flög hit (så nära det går) och provred en dag. Sen kom hon tillbaka till besiktningen och red igen efter besiktning och sen åkte han lastbil ner till henne. Och då var han inte dyr.

Jag har bara åkt och hämtat de, orkar inte klydda. Men så har jag i stort sett bara köpt ungponnyer med två undantag.
 
Jag bor ju också långt upp och har gjort lite olika då jag köpt häst. Ett alternativ är att åka ner en helg och prova så många intressanta hästar som möjligt i området. Jag har då åkt till Skåne men har vänner som istället har besökt Stockholmstrakten (det finns säkert fler "häst-Meckan"). Har du ett intressant prospekt letar du helt enkelt runt det området efter fler hästar till salu som verkar passa dig.
Sist gjorde jag dock ett helt annat val, tittade igenom en abnorm mängd försäljningsvideos som jag förkastade en efter en tills jag hittade en lämplig kandidat. Åkte dit och provred (ca 10h körning fram och tillbaka) och sedan fick de besiktiga den och jag fixade transport upp med en travtränare.
Att dra transport hela vägen för en häst man inte är helt säker att man klickar med hade jag nog inte gjort. Bättre de får åka lastbil upp i såfall.
 
Den ena hästen for jag och tittade på. Dock bara 25 mil dit. Bokade klinikbesiktning och körde ner igen med transporten för att vara med på besiktningen.

Häst nr 2 köpte jag osedd. Bild och en sämre film räckte för mig. Den var oinriden och kände att det blev för mycket pengar att lägga ut på att flyga ner och bara se den. Hade den varit inriden hade jag självklart velat provrida. Den besiktades och kom upp med lastbil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 905
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 135
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp