Köpa häst med skador

Dolce

Trådstartare
Hejsan alla kloka hästmänniskor.

Jag ska köpa min första häst och undrar om ni med erfarenhet skulle köpa en häst som haft hovbölder?
Förändringar i si leden eller hovbölder vad är värst?

Tack för svar :)
 
Sv: Köpa häst med skador

En hovböld möjligtvis (som nu är helt utläkt) men absolut inte en häst med förändringar någonstans på/i kroppen.

Finns tusentals friska hästar till salu, köp en av dom istället!
 
Sv: Köpa häst med skador

När du köper din första häst ska du alltid köpa en häst som är frisk och kry så att du får ha det roligt med din kuse ! Inte kul att köpa en första häst och så kommer gamla skador tillbaka ! :)
 
Sv: Köpa häst med skador

Hovbölder kan ju vilken häst som helst få när som helst . Förändring i si leden skulle jag aldrig gå på
 
Sv: Köpa häst med skador

Hovböld kan vilken häst som helst få så det ser jag inte som något hinder. Förändringar i SI-leden skulle jag ALDRIG acceptera. Been there, done that, never again.
 
Sv: Köpa häst med skador

Hovbölder är ingen konstigt alls, om den inte får 10 per år, då skulle jag fundera...
SI leden, nope, icke.
 
Sv: Köpa häst med skador

Hovbölder (flertal) hade jag absolut passat mig för. Det kan påverka hovbenet om det vill sig illa, jag har tyvärr sett det på nära håll (total sulavlossnad vid ett tillfälle efter försäljning).

Förädnringar i leder (röntgenförändringar) hade jag inte heller köpt på mig. Det finns hästar som är hela och friska, jag vill inte lägga pengar och tid på att reparera.
 
Sv: Köpa häst med skador

Nåon enstaka utläkt hovböld ser jag inte som hinder men väl en häst med så dålig hovkvalitet om den drabbas ofta. Röngenförändringar hade jag inte accepterat någonstans.
 
Sv: Köpa häst med skador

Det finns så många hästar där ute som är friska så jag råder dig till att köpa en sån istället.

Jag har sett en häst som fick en hovböld som exploderade så hela hoven fick gröpas ur!
Har hästen upprepade hovbölder så hade jag avstått köpet.
Den hästen jag nämnde fick avlivas. Hon blev aldrig frisk trots över två års behandling.
 
Sv: Köpa häst med skador

Hej
En utläkt hovböld skulle jag inte backa för. Många hästar har små pålagringar i SI-leden men det beror ju på om hästen har problem med det. Hur många hästar har aldrig haft en hälta eller skada? Kanske där ägaren inte märker att de är halta :meh:
 
Sv: Köpa häst med skador

Hej
En utläkt hovböld skulle jag inte backa för. Många hästar har små pålagringar i SI-leden men det beror ju på om hästen har problem med det. Hur många hästar har aldrig haft en hälta eller skada? Kanske där ägaren inte märker att de är halta :meh: Det är ju också en avvägning vad man kan få för de pengarna man kan lägga. En fin häst med helt rena plåtar brukar vara dyr.
 
Sv: Köpa häst med skador

En fin häst med massor av anmärkningar lär vara billig i inköp, men dyr i veterinärkostander. Sammantaget lär det vara billigare att köpa den hästen med rena plåtar, särskilt om man lägger in att man vill rida och inte bara mata och vårda konvalcent.
 
Sv: Köpa häst med skador

Det är ju alltid en avvägning, sedan beror ju det på vad som finns på plåtarna. Allt behöver inte betyda veterinärvård.
 
Sv: Köpa häst med skador

Finns det anmärkningar som påverkar användbarheten är hästen väldigt billig. Är det anmärkningar utan betydelse för användbarheten (enligt veterinär) bör priset ligga något under vad en häst utan anmärkningar betingar. Då köper jag hellre en utan anmärkningar.
 
Sv: Köpa häst med skador

Precis vad jag menade :) . Jag skulle kunna tänka mig att köpa unghäst med lösabenbitar om det gick att operera, men en viss prisreduktion så klart.
 
Sv: Köpa häst med skador

Om man konstaterat pålagringar på SI-leden så lär hästen haft problem. Det lilla jag kan om den typen av problem så tar det ofta lång tid innan man hittar dem och börjar behandla. En häst med den typen av problem skulle jag definitivt inte köpa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 921
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 388
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp