Köpa gård - nu är det nervöst!

Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

grattis!! men ursäkta uttrycket, vilket ruckel!!

fördelen med det är ju att ni kan få det så som ni själva vill ha det. jag skulle faktiskt tycka att det var roligare att renovera upp ett hus efter mina önskemål än att flytta in i ett färdigt.

det kommer säkert bli jättefint med lite renovering! som du säger, läget är värt mycket bara det.
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Grattis till gården! Vad roligt för er!! Det positiva som någon annan sa, är ju att ni kan få det precis som ni vill ha det. Huset var himla gulligt btw.


Lycka till med allt!!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

OMG vilket ställe :love:

Det har ju potential till att bli hur snyggt som hellst!!!
Förstår att ni vill ha det! Hade jag haft ekonomi så hade jag gärna köpt ett sånt ställe! :)
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Stjäl lite tråd:D

Måste ju få visa min "gård" oxå :angel:

Huset som är i visst renoverings behov. (sidiplattorna ska bort om några år)

untitled.jpg


Det blivande stallet. Vägg som ska rivar annars är det helt perfekt :)

untitleds.jpg
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

I GO NUTS!

Det här ÄR så snurrigt. Vet inte vart vi ska börja.

Så här ser nog planen ut:

1. Få till tre uteboxar i vinkeln vid ladugården.

2. Få ner stolp till hagar.

3. Huset. Renovera. Bygga till nu eller nästa år? Kan man öppna upp till nock över köket så inte sambon behöver stå böjd där? :D Kan man ta upp taket så det bara är bjälkarna kvar i vardagsrummet?

4. Ladugården får bli ett projekt som löper bredvid allt annat.

Imorgon ska jag skicka in vattenprover, imorgon eftermiddag kommer snickare och ska kolla huset. Onsdag kommer en besiktningsman och ska kolla fukt i huset/grunden. På fredag kommer sotaren.

Jag kommer på nya saker hela tiden!

Vad vill man ha för kök?

Vad vill man ha för badrum?

Hur ska vi bygga till huset? Hur många rum? Ett badrum till?

Hur ska stallet se ut? Hur många boxar? Ska jag bygga så många så jag måste förpröva, eller börja med 4 och sen ta resten? Ska vi riva de väggar som finns i ladugården eller ska de få vara.

Dessutom fullt kaos på jobbet och mitt uppe i tävlingssäsong med hästarna.

Kan man beställa fler timmar på dygnet någonstans?

*andas lugnt*

:)
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Ojoj, jobba inte ihjäl dig :crazy:

Uteboxar och hagar låter som bra att starta med. Sen är mitt tips - en sak i taget!! Och lägg in en PAUS mellan varje projekt där ni bara bor och myser och tränar hästar och slöar.

Jag vet precis hur det är - man ser framför sig hur man vill ha det när det är KLART - men det krävs nog 7 års dygnet-runt-arbete innan det ser ut så, och så ska man dessutom hinna med vanligt jobb, hästar, kärleken och en hel del annat samtidigt.

Vänj er t.ex. vid tanken på att använda de där uteboxarna i några år. Och så tar ni itu med huset och gör det ni vill där. Ta inte både hus och stall samtidigt och tro inte att du kan hålla igång hästarna fullt under tiden. Om du inte är stenrik och tänker låta hantverkare sköta alla byggen förstås :D

Själv har jag renoverat för fullt i drygt ett år nu... Just nu går de smällfeta hästarna och latar sig i hagen, medan vi kämpar som galningar med att byta ut ett gigantiskt lagårdstak... :devil:
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Du har nog helt rätt, men det är svårt när man vill göra så mycket.

Vi har en utlandssemester inplanerad sedan tidigare över jul. Det är nog tur att den kommer där så vi får ett break! :)
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Lite nya bilder:

Kakelugnen i vardagsrummet:



Kakelugn på övervåning, sovrum:



Köksspis:



Här ska det byggas om och bli provisoriska uteboxar:

 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

:)Först stort grattis!!!

Sedan - som du redan fått råd - ta en sak i sänder. Bo in er innan ni ändrar för mycket. Varför inte göra en lösdrift t ex i stället för uteboxar eller utgå från befintligt skjul - om det inte är för lågt och litet (svårt att se på bilden). Var rädd om köksspisen - bra reservvärme och mys. Ta in flera som ger anbud...tänk igenom vad ni kan göra själva, förbereda, riva, underarbete t ex. Räkna dubbel tid på allt (dvs man brukar vara tidsoptimist och man vet aldrig vad man hittar). Stallet - bygg så stort som du tror du vill ha från början - du måste ju pröva ändå när du bygger till och då kanske det visar sig att det blev "fel" i första skedet. Ta kontakt med insp och få råd...Lite tankar på vägen och LYCKA TILL!!!!!!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Ja ni, här är det tungt just nu.

Idag var bouppteckningen och vi räknade med att TILLSIST kunna skriva papper och betala så gården blev vår.

Men icke. En släkting till den avlidne har överklagat testamentet och nu kommer det gå till tingsrätten. Kan ta 2 - 6 månader innan det är klart. Enligt revisorn ÄR testamentet glasklart, så släktingen kan bara förhala och bråka, men det kommer inte ha någon effekt. Släktingen har inte varit på gården på 40 år och vill inte heller ha den, vill bara ha del av arvet. BLÄ!

Vi undrar om vi någonsin kommer få "vår gård". :(

Vi har väntat sen i somras nu...
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Usch vad tråkigt.. Håller tumamrna för er och er gård, jättetrist verkligen..

Lycka till med allt !
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Den som väntar på något gott... :crazy:
*försöker trösta*

Vi behövde bara vänta *räknar* knappt två månader tror jag, men jag höll på att bli tokig.
Så jag kan knappt föreställa mig hur ni har det...
Man vill så gärna.
Nuu!

Håll ut!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Åh så tråkigt att dom kom in i bilden nu när det nästan var klart!

Vi håller oxå på att leta gård, har precis lagt ett bud på 1,2 på en gård med 4,5 hektar mark. Huset behöver en hel del renovering men ekonomibyggnaderna ser fina ut.

En kompis sa att "Huset kan man alltid göra något åt men inte läget". Det brukar jag tänka på när jag letar hus. Ibland hittar man billiga fina hus, men de ligger ju helt fel. Så när man väl har hittat läget så får man satsa lite tycker jag.

Pappas tjej sa även att "Huset skall ha en själ". Nybyggda hus har ju sällan en själ. Jag tycker att "ditt" hus verkligen har det.

Lycka till!!!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

De bjöd över oss... Men det gör inget, har hittat två fina gårdar till nu.

Hur går det för er nu då simplythetruth???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana: Så olika...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 054
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp