Köpa gård - nu är det nervöst!

S

simplythetruth

Vi har ju kollat runt lite efter gård nu ett tag, och nu har DEN gården dykt upp. Den jag inte trodde fanns!

Vi var inne på att köpa mark i området, men marken är svindyr och att bygga är svindyrt. Den marken som finns vill de inte stycka av, och den mark som är avstyckad är inte lika attraktivt osv.

Vi har hästarna i samma område idag, och att något skulle säljas torde vara omöjligt då det är jätteattraktivt. Inom skrittavstånd finns 2 ridhus och tre ridbanor med hinderpark. Dessutom fantastisk terräng att rida i.

Så för 2 veckor sedan ringer en tjej jag träffade på en fest för ett tag sen och berättar att deras nämsta granne (89 år gammal) dött och att gården ska säljas snabbt. Efter lite sökande så fick vi tag på en anhörig och gården ska mycket riktigt säljas.

Hus och ladugård är riktigt skruttiga, den som ska sälja det anser att allt måste rivas (inte vi som tror det går att renovera, bygga till och bygga om).

Som det ser ut idag är inga fler intresserade, utan efter boupptäckningen nästa vecka ska de ta ut en besiktningsman och sen får vi lägga ett bud. Enligt de som känner dem vill de bli av med det fort. Så vi kan i princip lägga ett bud som inte är mycket större än vad marken är värd och han tyckte vi kunde ta över det i början av september! :o

Men jag är säker på att nåt kommer gå åt skogen. Fler lär höra om det så det blir en massa budgivningar osv.

Jag kommer fundera ihjäl mig i två veckor nu. Först alla roliga tankar på hur man kan bygga, ändra, renovera, bygga stall osv. Och sen tankarna att det kanske ändå aldrig blir något! Kommer inte kunna sova en blund.

Ska man behålla lilla huset (mer som en stuga) med jättelågt till tak och gamla kakelugnar osv, fräscha upp det och bygga till. Eller ska man riva och bygga helt nytt?

Ska man riva ladugården som ändå är sned och bygga nytt, eller ska man rensa ur, göra om det gamla kostallet, kanske sänka golvet el lyfta taket osv.

Och ur i hela friden ska min man hantera det? Han vill verkligen också ha det här men är egentligen rätt lat och vi har sagt att vi absolut inte ska ha ett renoveringsobjekt. Det kanske bli skilsmässa innan jul?

Eller så blir det inget av det för att det skiter sig.

Någon som kan lugna ner mig? Finns det drömaffärer som faktiskt gått i lås?

GAAAAAAH!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hihi- du är verkligen lyrisk just nu!
Hoppas att det blir ditt- men smid lagom med planer, fall i fall.

LYCKA TILL!!!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Grattis,
Välkommen in i nervösa klubbens skara... Min man och jag har inte sovit som folk på en månad...
Vi tillträder vår gård (med ett apskruttigt gammalt hus och ett tvingade behov att bygga stallar mm) på måndag. Några turer har det varit vill jag lova.
Och man skall väl inte hoppa över bäcken och vråla alltför högt innan man står där med lagfarten i handen.. men jag tror att ibland så går det vägen..

Dock kan man få lov att vara beredd att få betala en del för marken, sånt är svårt att pruta på.

mvh Eva
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Finns det drömaffärer som faktiskt gått i lås?

Jodå, det kan gå vägen :D

Förra våren hittade vi en annons på drömgården på internet - 50 mil bort (!), utan att ha planerat att flytta, och efter att visningen varit... Jag ringde ändå mäklaren, vet knappt varför :crazy: Och gården var inte såld! Jag kastade iväg en jobbansökan och samma vecka åkte vi både och tittade på gård och jag gick på anställningsintervju :eek:

Sedan var det nervöst ett tag... Innan jag fått något besked om jobbet så blev gården såld till en annan. Vi vågade ju inte lägga bud utan att ha (minst) ett jobb där uppe :cry:

Men så gick det nån vecka till och mäklaren ringde plötsligt upp! Köparna hade backat ur och gården var till salu igen! Och dagen efter detta fick jag besked om att jag fick det jobb jag ville ha!! Så vi slog till och bara någon månad senare gick flyttlasset :banana:

En stor varning bara, om det är såna renoveringsbehov som det låter som... Allting tar minst dubbelt så lång tid som man tror och kostar minst dubbelt så mycket. Och om ni inte tycker att det är roligt att renovera kanske man inte ska ge sig på en hel gårdsrenovering? (Vi håller på just nu och vet hur jobbigt - men roligt!! - det är) Men om det är beboeligt och man kan ta lite eftersom, eller om ni ändå funderat på att köpa mark och bygga nytt - då funkar det säkert!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Tänk på om det blir något, att riva helt kan vara dumt. Det beror på att du kanske inte kan få bygglov och måste då dessutom söka nytt.

Men renoverar du gården så behövs inte bygglov. Samt så ska inte riva lillstugan!!!!!!!!

Det finns inte något annat som är så charmigt som ett gammalt torp/stuga, samt dessa kakelugnar.

Lycka till och hoppas det går bra!:banana:
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Visst finns drömgården, vi flyttade hit för ett år sedan ungefär :angel:

Vi fick höra talas om att gården skulle bli till salu och lyckades köpa den innan den kommit ut till försäljning. Vi hade aldrig hängt med i en budgivning, så vi är otroligt glada för att vi lyckades luska reda på att den skulle säljas, och att ägarna gick med på att sälja utan att lägga ut gården hos mäklare (otroligt!). Det var som en dröm!

Vi hade turen att få nyrenoverat bostadshus, så vårt krut (och pengar...) lades på att bygga om ko-ladan till stall och stängsla med allt vad det innebär. Har inte funnits djur här på över 50 år.
Skulle vi renoverat huset också hade vi nog gått på knäna...
Tre barn, flytt, heltidsjobb och fem hästar...

Hur har det gått för dig?
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Fortfarande lika nervöst. Först så skulle det vara bouppteckning (typ nu i dagarna) och sedan skulle de ta ut någon att värdera det.

Än så länge verkar ingen annan ha hört talas om det och ägaren verkar inte vilja lägga ut det hos mäklare, men det verkar för bra för att vara sant att det ska fungera så här bra så det är bara upp till oss att komma med ett bud! :eek:

Men tankarna snurrar! :D Har en ny häst på gång som kommer direkt om vi får gården. Ingen gård - ingen ny häst!

Hur vet man hur man vill att ett stall ska ser ut?

Hur ver man om det går att bygga i ladugården eller om man måste bygga nytt. Kommer säkert bli lika dyrt, det har inte varit djur där på 10 år och det blev då utdömt som ko-stall. Men byggnaden är rejält stor och timrad. Men den kanske får bli foderförråd samt förvaring åt foder, båtar och släp så får stallet bli nytt.

Om det nu blir någon gård.

Jodå, det är fortfarande nervöst! ;)

Grattis till er gård förresten!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Vad kul att drömmen fortfarande lever! Håller tummarna för att allt går vägen!

Hur stallet ska se ut - surfa runt på nätet och kolla på stallbilder och besök så många stall du kan. Sen plockar du godbitarna. Jag hade en mapp med bilder på smådetaljer och anteckningar på saker jag tyckte var bra, t ex kallstall med öppet upp till nock, vattenhinkar, inte målade utan betsade boxväggar, galler mellan boxarna men inte nödvändigtvis i fronten, skjutdörrar istället för slagdörrar osv. Flera här på buke har frågat om tips på planlösning, kolla vad de har fått för tips. Och plocka godbitarna som sagt, hur kul som helst. Sen kommer man ju på en massa under arbetets gång och när hästarna flyttat in. Det är det roliga jobbet!

Det är en fantastisk känsla att släppa hästarna i sin egen hage för första gången, eller släppa in dem i sina boxar i sitt eget stall!

Om väggar och tak är timrade och stabila kanske man kan bygga om inredningen? Gör en vettig kalkyl bara, och ta in offerter på inredning och ev nybygge så du inte får några kallduschar.

Hu vad spännande, du måste rapportera vidare om hur det går!
Lycka till!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Jag rapporterar. Just nu vill jag bara att ägaren ska höra av sig. Kan nämligen tänka oss att ta hela allt som det är. Han var inne på att hyra in folk som rensar allt, men det kan lika gärna vi göra och sen kanske få det lite billigare. Det verkar ju jättekul att rensa en ladugård som inte ens är urmockad på 15 år! ;)

Jag har förresten redan döpt hästskrället som kommer om gården blir vår, så nu MÅSTE det fungera!!

Håll tummarna åt oss!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hahaha.. vet jag hur det där känns eller.. :D Samma känslor när vi köpte hus. Det var stort för oss för jag hade veckan innan gått ut gymnasiet, hade inget jobb på g, huset var perfekt och jag ville absolut inte flytta in i killes dåvarade lgh. Det var också ett projekt, renovering invändigt och utbyggnad. Innan vi kunde flytta in var det mlning, skurning - vi fick det dessutom möblerat med en massa snuskiga gamla möbler, osv..

Kan säga att vi planerat utbyggnaden (dvs halva huset) till 100% samma dag som visningen. ;)

En stund ger man upp för att inte bli besviken över att man inte fick det, en annan stund är man arg på de andra som budar, sen är man entusiastisk som bara den - humöret åker bergochdalbana, men det är ju vi kvinnor ganska vana med. ;)

Planera är roligt så det kan man göra, men ma måste kanske då ch då komma tillbaka ner på jorden och tänka - det kanske inte blir det här. Men vara bara bestämd på din sak, hur mycket ni ska lägga max och TRO att det ska bli erat - samt buda smart - så är chansen större. :) Man fr fundera - hur mycket är detta värt om det skulle säljas på "normalt sätt", och hur mycket skulle en sån budgivning kunna stiga? Vad kan detta vara värt för oss? Hur stor är chansen att vi får detsamma en annan gång, i samma skick, i samma område och vad skulle prislappen för det vara då?

Börja lågt och satsa högt, buda upp ca 10 000 i taget (eller mer) och verka väldigt generösa när ni budar, då brukar andra ge upp lättare och välja att inte lägga mer än de satt som mål - är man snål i sin budning kan det hända att de budar över sin "gräns" i ett sista hopp att få det straxt däröver.

Vi hade 1 budare till, det är ett litet hus och inte så dyrt. Men OJ vad magen kurrar för det tar tid att buda. När de dessutom st'nger budgivningen på em för tt fortsätta nästa dag - du förstår vilken katastrof. :D Men det gick upp 100 000, vi hade båda satt ut samma gräns men vi nådde dit först varpå de andra la sig och huset var vårt. Shit - vad gör vi nu lixom?? :D Det hade man inte tänkt på. ;)

Lycka till!! :D
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Börja lågt och satsa högt, buda upp ca 10 000 i taget (eller mer) och verka väldigt generösa när ni budar

Vi hade 1 budare till, det är ett litet hus och inte så dyrt. Men OJ vad magen kurrar för det tar tid att buda. När de dessutom st'nger budgivningen på em för tt fortsätta nästa dag - du förstår vilken katastrof. :D Men det gick upp 100 000,

Jösses!
De budgivningar jag har varit med på har stigit med ca 100 000:- per bud. Detta har inte varit dyra gårdar, runt 1 miljon. Hade varit superglad om buden bara steg med 10 000:- .
// Linda
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hola,

Jag håller tummarna för att det skall gå vägen för dig. Vårt blev äntligen vårt i måndags så nu har vi pustat vad det anbelangar i alla fall.
Ikea och kök är veckans projekt, nästa vecka dra in vattnet och fixa toan.
Aproå att buda så lade vi ett bud om 200 tusen mer än den som låg högst vilket avskräckte tillräckligt för att alla andra skulle hoppa av.

mvh Eva
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Nu har mäklare varit och värderat gården. Fotograferat och fixat. På måndag el tisdag ska denne redovisa gårdens värde för ägaren och sedan är det vi och en granne som får börja budgivning. Det är vi som vill köpa det. Inga fler inblandade. Synd dock att inte grannen drog sig ur som de trodde.

Jag kommer dö innan detta är klart! :eek:

Några tips inför kommande vecka? Gården kan värderas från allt mellan 500 000 till 1 000 000. Vi har verkligen ingen aning...

Stötta mig nu! :D
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Har du pratat med banken så att du har ett lånelöfte? Då kan du med råg i ryggen kan bjuda till ditt tak!
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hola,
Tänk oxå på att det inte går att låna i alla banker till Jordbruksfastigheter.
Dessutom lånar de bara ut till 75% av de som dom värderar gården till, oavsett vad prislappen är.

mvh Eva *håller tummarna för dig*
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Köp en stor flaska stopp och väx... annars lär du bita ner naglarna tills det bara är nagelbanden kvar... så kände jag det när vi budade på vårt hus i alla fall. Började faktiskt gråta när mäklaren ringde och berättade att vi vunnit :D

Som tidigare sagts, kolla lånelöften etc. så att allt är klart på den fronten. Trist att falla för att man inte fixade fram lån liksom. Många banker lånar visst ut mer än 75% - men ofta får man inte mer än 75-80 % i bottenlån.
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hola,
Vilka banker lånar ut till mer än 75% på Jorbruksfastigheter?

mvh Eva
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Jag lånade 100% på en fristående sparbank och fick dessutom allt som bottenlån. Jag gissar att antingen värderade de gården till mer än köpesumman eller så ringde jag en dag när de var på bra humör :D
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Önskar er lycka till :D

Förhoppningsvis vill de inte få ut allt för mkt av gården, för att slippa vinstskatten :angel:
 
Sv: Köpa gård - nu är det nervöst!

Hjälp hjälp!

Ingen som ringde idag. Tankarna snurrar. Tänk om vi inte har råd. Tänk om de vill sälja till den andra istället. Osv osv osv.

De skulle höra av sig måndag eller tisdag. Tisdag är imorgon. Hjälp! :eek:

Håll tummarna! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana: Så olika...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 054
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan *flytta tråden om den ligger fel* Nu har jag hittat min drömgård. Åhh så fin den är. Allt är i timmer och uppfört år 1888. :love...
Svar
7
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp