Köpa föl.

Monifa

Trådstartare
Vad ska man tänka på?
Vad får man inte glömma att fråga?
Vad ska man titta extra noga på?
Vad får man inte glömma att skriva i köpekontraktet?

Ska nästa vecka åka och kolla på en ett åring, har egentligen redan bestämt mig men vill se den med mina egna ögon innan kontrakt skrivs.

Berätta gärna om när du köpte föl/åring/unghäst och vad du var extra noga med :)
 
Sv: Köpa föl.

Släkt o referenser! Vad har hingst/sto lämnat tidigare, tillsammans och var för sig. Vad har uppfödaren tidigare producerat för hästar. Vad finns bakåt i stammen... Vad gäller prestation, hälsa och lynne.
Och så ska det liksom dunka rejält i hjärtat, :love: det är svindyrt att föda upp ett föl, stundom rätt långtråkigt också, så det gäller att det är "rätta virket". :p
 
Sv: Köpa föl.

Jag som vill ha hästar som går att hantera skulle kollat på det också, om hästen är relativt lugn utan flocken och ev. Promenad. Gissar att blivande häst är sizen större än din plutt till ponny, stegrande häst är inte lika lätt att hantera som stegrande miniponny. ;) Annars har ju klockmalvan skrivit bra saker att kolla på.


Hoppas det går bra för dig och att hästen är bättre än förväntat :-)
 
Sv: Köpa föl.

Jo men den biten är jag relativt säker på, stammen är ju den jag först nappade på :angel: Har även kollat upp uppfödaren och dess företag. Ska åka dit och se hur hästen beter sig i hanteringen :)

Hur fungerar det med försäkringar?

Skogstokiga: Först tänkte jag "min mini ponny... hm ingen på buke som har koll på han" sen kom jag på vem du var ;) Beräknad mankhöjd är 170+ så ja.
 
Sv: Köpa föl.

Fölet är förhoppningsvis redan försäkrat så då är det bara för säljaren att skriva över försäkringen på dig.

Vad gäller hanteringen ska du inte bli förvånad om det inte alls funkar hos dig som det gör när du är och tittar på hästen, omställningen är stor och ibland får man börja om lite från början.

Jag har precis köpt ett föl och jag slet mitt hår i början, fick inte på grimman alls, nu får jag på den men maken kommer inte i närheten. Jag köpte iofs mitt föl osett och vet inte hur hon betedde sig där hon var innan.

Förutom allt som redan har skrivits i tråden så kolla upp hur avmaskning och vaccinationer har skötts. Vad fölet får för foder o.s.v. Hur ofta hovis har varit där. Kolla så att benen är korrekta, det är A och O för hållbarheten.

Lycka till!
 
Sv: Köpa föl.

Och då lägger jag till att man ska tänka på att föl breddar sig mellan frambenen. De ska alltså vara lite utåt med frambenen för att bli korrekta som vuxna.
 
Sv: Köpa föl.

Bra det skriver jag ner!

Minstral: Om det har någon betydelse kommer han släppas på bete ganska direkt när han kommit hem. Så efter ett par månaders förvildande bete med massa hingstar hehe :D lär jag väll få börja om som du skriver. Vet att fölet kommer vara färdig vaccinerat när jag hämtar den (juni) och nyavmaskad. Något som kommer stå i köpekontraktet.

Knapp.
Allmänna råd till att köra ungen långt? Transport eller mindre hästlastbil? Kommer åka 44 mil ungefär och funderar på om man bör dela upp det på två dagar eller om man ska ta det på samma dag?
 
Sv: Köpa föl.

När jag hämtade hem min för två år sedan åkte jag från Tingsryd till Sthlm i ett sträck, inga problem alls. Trots ganska dramatisk lastning var det en lugn å sansad liten häst som jag lastade ur :-)
 
Sv: Köpa föl.

Jag sålde en tiomånaders 80 mil från mig. Han fick åka stor hästbuss tillsammans med andra hästar och övernattning. Köparen anlitade en firma som kör travhästar och resan gick hur bra som helst med kunnigt och erfaret folk. Ska jag transportera en resovan häst igen ska jag absolut göra likadant.
 
Sv: Köpa föl.

Kontakta transportör, fölet står stadigare i en lastbil och det åker med andra hästar + att det är erfarna förare som kör. Jag anlitade transportör och är supernöjd. Finns många bra att välja på som kör dörr till dörr.

Görel - det har jag aldrig hört att de ska vara lite utåt, intressant, var kan man läsa mer om det?
 
Sv: Köpa föl.

Min 11a som jag tog hem förra året åkte själv Göteborg-Gränna och sen lastade vi sällskapet och åkte vidare till Tierp.

Hon kom fram i bättre skick än den förra jag tog hem från Göteborg med lastbil.
 
Sv: Köpa föl.

Har personer i min omgivning som kan göra lastbil och vana vid att köra hästar. Vill helst vara med hela färden :) Lutar åt att köra i lastbil mest för att det är stabilare och lite större liksom. Sen beror det lite på hur ungen är, om han fixar att åka själv eller om han är obekväm med situationen.

Men det är med andra ord möjligt att köra hela sträckan men beroende på hur det går kan man dela upp det.
 
Sv: Köpa föl.

Det säger sig ju själv. Titta på hur föl ser ut när de föds och hur benställningen förändras allteftersom de växer. Det är inget du behöver läsa dig till, det räcker att använda erfarenhet och logik.
 
Sv: Köpa föl.

Hur mycket kan man förlita sig på fölbedömningens betyg? Åringen blev klass 1, kommer inte ihåg de exakta siffrorna dock. Men är det något man kan luta sig lite mot att ungen inte är åt helskotta komponerad i kroppen?
 
Sv: Köpa föl.

Ja det kan man. Det finns studier som visar att alla egenskaper utom benställning brukar bestå från föl till vuxen. Jag är tyvärr inte hemma nu så jag kan inte länka till studien jag tänker på men den kom för 3-4 år sen.
 
Sv: Köpa föl.

Nä jag tycker inte att det är logiskt och jag har aldrig hört det av någon uppfödare eller läst det i några föl- och unghästböcker, därför hade det varit intressant om du kunnat styrka påståendet. Föder dessutom själv upp ardennerhästar och har aldrig märkt fenomenet. Jag tycker det är intressant om det är så men du får nog gärna ge mig en källa om jag ska köpa det. Är det så självklart borde det ju stå typ överallt men jag kan inte hitta något ställe på nätet eller i böcker där namnkunniga nämner det.
 
Sv: Köpa föl.

Okej då kan jag luta mig lite åt det då. Antar att hade han haft felaktig benställning hade han aldrig blivit klass ett (riktigt inåt tåad, knätrång etc. )

Har läst lite om försäkringar på föl och att de kan vara försäkrade från det att de låg i magen eller inte och det skulle man tydligen fråga om. Fattade dessvärre inte sådär super mycket av det (finns ganska knapphändig information om att köpa föl...) efter som jag inte fött upp någon själv.
 
Sv: Köpa föl.

Jag köpte en 11:a för några veckor sen som bodde i skåne och jag körde hem honom i ett sträck till norr om Stockholm. 60 mil. När vi kom fram och lastade ur var det som att han bara, jaha var vi framme nu och gick in i boxen och fortsatte äta efter en hel dags mumsande:-). Vi stannade några gånger längs vägen för att han skulle få vila lite..
 
Sv: Köpa föl.

Jag sa inte att jag inte kommer göra det :) Men vill sätta mig in i de olika försäkringsformerna för de små liven så jag inte står där med lång näsa sedan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 009
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp