Köpa föl.

Sv: Köpa föl.

Okej, körde ni i transport? Hade han åkt innan eller var det premiären?
 
Sv: Köpa föl.

Titta på hullet på alla uppfödarens hästar, är den du tittar på mager och likaså fler av hästarna. Så köp inte.

Det rubbar tillväxten och påverkar hållbarheten hos hästen i framtiden.

Titta på hovarna att de ser ok ut, på den hästen du är intresserad av.

Är hästen försäkrad redan som foster så behåll den försäkringen!
 
Sv: Köpa föl.

Min källa är förutom egna uppfödningar av halvblod samt att under många år ha sett fölvisningar, treårstest och kvalitetsbedömningar. Bland alla uppfödare jag känner är det vedertaget. Fascinerande att du lyckats missa det.
 
Sv: Köpa föl.

Hehe, ja då blir det en viss skillnad på dina hästar storleksmässigt. :) Hoppas du får massor av bra tips och råd, jag har inte så mycket att tillföra. Men det med benen på fölen verkar vettigt, fölen i stallet har breddat sig ju mer dom vuxit och på dom var inte benen helt raka när de var mindre utan snarare lite utåt. Ang. försäkringen tror jag det bästa är att ha samma som uppfödaren har på föletsö det inte blir något konstigt i framtiden. För jag gissar att du ska ha hästen ett bra tag framöver.
 
Sv: Köpa föl.

Jag säger inte att du har fel, jag och flera uppfödare har i såfall lyckats missa det. Det må vara hänt, men om det är så vedertaget borde man kunna läsa om det någonstans i alla böcker om den unga hästens exteriör. I alla böcker man läser står det att benställningen ska vara så korrekt som möjligt. Jag tycker bara det är väldigt märkligt att det inte finns någon källa alls på det. Men tydligen så har alla författare också lyckats missa det. Jag köper det - när du kan ge en källa på det:)
 
Sv: Köpa föl.

Du får tro precis vad du vill, tror du att jorden är platt är det upp till dig. Vill du vidga dina vyer så prata med erfarna uppfödare, hovslagare, domare. Jag är fortfarande fascinerad över att du undgått att se det.
 
Sv: Köpa föl.

Ja det blir viss skillnad, inser att herr B lär kunna gå under magen när lillknodden är stor. Ja det är framtida tävlingshästen om den då är lika fin :)

Moonstruck: Försäkrad som foster hette det ja! Om den inte är försäkrad som foster vad bör jag vara noga med då? Vad tar inte försäkringen då? Typ lösa benbitar etc eller?
 
Sv: Köpa föl.

Kan inte låta bli att skriva här då jag för drygt fem år sedan köpte mitt första föl och är mer än nöjd ;)

Jag hade då egentligen tänkt att köpa en tvååring men tittade också efter unga hästar e:Florestan eller Florencio. När jag sen hittade ett föl e:Florencio med bra möderne och härlig utstrålning var jag bara tvungen att titta på honom. För mig som nästan bara sett unghästar från inridningsbar ålder tidigare tänkte att det skulle bli svårt att se vad jag ville ha i en färdig häst.

Men när jag väl kom till uppfödaren insåg jag att det går att se hästens grundkvalitéer. För mig är det främst balans, hur hästen hanterar start, stop och vändningar. Sen hur hästen använder sina bakben, det kan man även se om hästen är överbyggd. Den ska inte släppa ut dem, inte heller bara lyfta i haserna utan vinkligen måste komma ända uppifrån. Visst att jag tittar efter hästar som förhoppningsvis kan gå långt men även om man inte har de ambitionerna så är det otroligt mycket lättare och roligare att rida en häst som har bra grundförutsättningar. Till sist måste personligheten måste passa, den finns där hela tiden. Undantaget är kanske en del stoföl i en viss ålder/period i livet.
Dessa tre kriterier är viktigast för mig under förutsättning att fölet har en vettig exteriör men där gäller samma saker som på en vuxen häst. Har man möjlighet att se en avkomma till mamman riden är det en stor fördel, speciellt om hästen är "ful". En del hästar gör sig först med ryttare, dock gäller de tre sakerna jag nämnt tidigare även på dessa.

Så här tänker jag kring dressyrföl men faktiskt är det inte så olika med hoppföl. Med skillnaden att det bara är galoppen som räknas. Vet en regional avelsförening som låter fölen följa med mamma över ett dressyrstaket på deras fölchampionat. Då kan man även se inställningen till hinder. Faktum är att de föl som har vunnit eller varit i topp har lyckats väldigt bra i sporten senare.

Efter mitt första fölköp har jag sett många föl och de här tre sakerna har följt med dem hela tiden. Jag har hört om tankarna kring benstället som Görel pratar om men jag tycker faktiskt inte att det stämmer speciellt väl. Men benstället följer med så är de krokiga nu kommer de att vara det även senare.

Jag har varit så nöjd med mitt fölköp att jag nu även köpt en 12:a, han är "beställd" då jag gärna ville ha en häst från det här mödernet. På tal om vinklar (jag har även lagt den här bilden i en annan tråd) men här går det tydligt att se hur det, i mina ögon, helst ska se ut. På bilden busar han med sin kompis som galopperar Han åtta månader, 144 fram och 149 bak...
Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg
 
Sv: Köpa föl.

Jätte bra inlägg! :)

Håller med dig i det du skriver. Jag går dock mycket på vad hästen har för huvud (har fått erfara hur det blir när allt klaffar utom temperamentet) och det kommer jag försöka hålla mig ifrån om jag har möjlighet.

Ang. benställningen vet jag inte hur mycket utåt med frambenen som Görel menade men jag kan tänka mig att det inte innebär en benställning: /\ utan lite utåtställning. Sen kan jag ju fundera på om man vill att det ska sitta uppe i benet eller om den ska vika ut vid knäna eller kotan :p alltså lite utåtställning på rätt ställe kan jag köpa att det kan vara bra men hur vet man vad lagom är om de tidigare hästarna man haft vart i 2,5 - 5 års åldern och ganska färdiga såsätt.
 
Sv: Köpa föl.

Men jag har pratat med mycket erfaret folk, varför kan du inte bara hänvisa till en källa? Fakta utan källor ger jag inte mycket för faktiskt. Det finns hur mycket bevis som helst på att jorden inte är platt, men när man hävdade att jorden var platt var det för att alla sa det, inga källor alltså. När man kunde presentera fakta så förstod man att jorden var rund. Så kan du inte bevisa fakta så är det för mig lika trovärdigt som att alla sa att jorden var platt:grin:

Du kan fortsätta håna mig för att jag inte tror på hörsägen istället för att hänvisa till källor, men faktum kvarstår att du inte på något sätt kan presentera fakta för att ditt påstående stämmer.
 
Sv: Köpa föl.

En källa i din värld verkar vara att det ska stå i en bok. I min värld ser man sig omkring och lär av de som har mer erfarenhet än man själv. Jag har i många år varit domarsekreterare på alla sorters utställningar och många olika raser. Jag har skrivit över 1000 hästar för många olika domare. Många hästar såg jag första gången när de var föl och har sedan kunnat följa deras utveckling. Det är min källa. Om du inte litar på dessa erfarna personer kan jag inte hjälpa dig. Jag talar om hur du ska få det jag säger bekräftat. Om det inte står i någon av böckerna du läst så kan jag inte göra något åt det. Jag läser mig inte främst till kunskap utan lär av de som har mer erfarenhet än jag.
 
Sv: Köpa föl.

Det är förstås utåtställning jag menar, inga linjer ska vara brutna utan hela benet ska vara en aningen utåt vilket blir mindre allteftersom de breddar sig i bogen och korrekt när de vuxit färdigt.
 
Sv: Köpa föl.

Jag håller med Görel här. Anser också att det är allmänt känt att föl bör vara lite utåtroterade i frambenen för att senare kunna bli korrekt när unghästen växer och breddar sig då benaxeln roterar inåt.

Detta har jag hört i alla år, av både hovslagare, uppfödare och på utbildningar. Och då pratar jag bla om hovslagare som är lärare på hovslagarutbildningen och med särskilt kompetens på föl.
Det är något jag alltid tänkt på när jag tittat på föl och följt mina egna uppfödningar. Det är också så hästar som blir korrekta ser ut som föl.
Tycker det är konstigt att en uppfödare aldrig hört talas om det men det kanske skiljer mellan hästtyperna, vad vet jag... (jag föder dock inte upp halvblod)
 
Sv: Köpa föl.

Har du (eller görel) någon bild på ett par ben som du anser är rätt? :)
 
Sv: Köpa föl.

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite..:)

Är också på gång att köpa en 12:a och funderar lite över veterinärbesiktning. Är det värt att göra en sådan? Och vad som brukar ingå när det är så pass små pållar?
 
Sv: Köpa föl.

Å andra sidan har jag aldrig sett att en helt rak och korrekt fölunge skulle bli inåtroterad med åren.
Är den rak blir den rak.
Är det utåtroterad KAN det bli bättre med åren, men inte säkert.
 
Sv: Köpa föl.

Så är min erfarenhet också, därför jag skulle vilja bli överbevisad om att det skulle vara annorlunda, men det har jag inte blivit och håller fast vid att benställningen ska vara så korrekt som möjligt. Däremot kan jag köpa hellre utåt än inåt. Men helst korrekt:)
 
Sv: Köpa föl.

Nä, en källa behöver inte vara något som står i en bok, men det kan absolut inte vara en främling på nätet, då vill jag nog att det ska gå att hänvisa till en skriven eller uttalad källa av någon som är erkänt duktig. Men det mesta som är så mycket fakta som du menar att ditt påstående är brukar finnas att hitta någonstans. Gör det inte det så brukar det vara en sanning som det inte finns något vetenskapligt underlag för. Att en så korrekt benställning som möjligt är att föredra hittar man lätt i både böcker och artiklar däremot.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 009
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 036
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp