Köp av foderhäst

zitasmatte

Trådstartare
Vet ej om denna tråd hamnar rätt, ni får flytta den annars. Jag har sen två år tillbaka haft en häst hemma på "foder". Varmblod på 11 år som får två år sen fick skador på gaffelbanden å ej kunde starta nåt mer. De som leasade honom hade ej nån användning av han då han skadade sig å ägaren hade ej plast att ta hem honom så jag tog hem han som sällskap till min häst. Började skritta han efter en månad ca då han ej trivdes att bara stå i hagen å sen efter ca 6 månader började jag sakta trava med han. Han var riden när jag tog hem han men kunde inget. Det var nog mest nån som hade skrittat runt lite med han tror jag. Hetsig i travet å het. Kunde inte några sidoförflyttningar eller andra enklare dressyrövningar så jag har tränat lite sånt med han. Det går att galoppera men han kan ej ta den på kommando än,har ej lagt ner så mkt tid på de eftersom jag vill ta de lugnt. Han är världens snällaste och man har ju fastat för han. Förra sommaren frågade jag om jag fick köpa honom men då var svaret nej. Nu får jag de men då är ju frågan vad man ska köpa han för? Ägaren har fortfarande inte plats för han hemma. Vill sälja han för att hon inser att han trivs och jag trivs med han och är "rädd" att jag ska komma en dag och säga att jag ej kan ha han kvar och då kan hon ej ta hem han. Vill skriva in i kontraktet att hon får förköpsrätt att köpa tillbaka han om han ska slaktas eller säljas och de är helt okej för min del. Hon sa att jag skulle fundera vad jag ville ge för han. Jag svarade att tyvärr får man ju knappt nåt för gamla travare idag....men jag tycker ju då att hon mer eller mindre kunde ge han till mig bara men visst kan jag betala för han men vad skulle ni ge? En häst som aldrig kommer kunna starta mer och som har dåliga ben, går alltså ej att träna hårt med han. Känns som hon tror hon kommer kunna sälja han för en massa pengar....
 
Sv: Köp av foderhäst

Du tror ej att man kan ta över försäkringen som ägaren redan har på honom då ?
 
Sv: Köp av foderhäst

Upp till 5000kr tycker jag kan vara rimligt.
Utifrån det du beskriver, har du ju inte utvecklat hästen så mycket heller (jag tänker på det du skriver om att hästen ännu inte fattar galopp på kommando).
 
Sv: Köp av foderhäst

Om hästen skadade sig och gick av banan lär det väl inte finnas något försäkringsskydd att tala om?
 
Sv: Köp av foderhäst

Så 5000 kr för en häst jag ridit till själv och som aldrig kommer att kunna bli annat än en skogsmulle häst.....
 
Sv: Köp av foderhäst

Jag skulle nog vilja påstå att värdet är obefintligt....

Har hästen medicinerats med karensbelagda mediciner? Är ju vanligt framförallt hos travare. Kostnaden då för att senare ta bort dem är så pass hög att folk hellre skänker bort gamla travare... Tyvärr!

De gamla skadorna lär ju ge reservation på ev försäkring, om det alls går att A1-försäkra, har ingen koll på travare nuförtiden.
 
Sv: Köp av foderhäst

Jag skulle nog erbjuda att betala max ett par tusen för hästen. jag tror inte att hon skulle kunna få mer för den ifall hon försökte sälja den på annat håll.
 
Sv: Köp av foderhäst

Va? Jag har väl inte sagt ett ljud om något pris?

Vill du inte betala något för hästen, säg det till ägaren.
 
Sv: Köp av foderhäst

Så 5000 kr för en häst jag ridit till själv och som aldrig kommer att kunna bli annat än en skogsmulle häst.....

Ja.
Och det var jag som skrev "upp till 5000kr".
Jag tycker att det är rimligt att få betala så pass mycket för en häst.
5000kr är inte mycket pengar.
Vad är det för föraktligt med "skogsmullehäst"?
Många människor betalar 30-50 tusen för en häst som används som skogsmulle. Jag har en kompis som köpte sin drömhäst för 90000kr. Och den kommer heller aldrig att bli "annat än en skogsmullehäst".

Jag har en vbl-travare som jag skolar om till ridhäst. Jag tycker att det är roligt att rida honom, jag tycker att det är roligt att träna honom i "enkla dressyrövningar" och att träna honom på galoppfattningar vid rätt ögonblick, från skritt.
Det kostar de flesta personer ett par tusen per månad att hålla häst. Att då tycka att 5000kr är orimligt är mig lite främmande.
Jag läste att du anser att ägaren ska skänka dig hästen, men det är en i grund ganska orimlig förväntan.
 
Sv: Köp av foderhäst

Tycker inte alls att det orimligt, med tanke på skadehistoriken lär hästen knappast gå att sälja...

Fast iofs får man ju mer om man skickar till slakt, såvida hästen FÅR slaktas...
 
Sv: Köp av foderhäst

Tycker inte alls att det orimligt, med tanke på skadehistoriken lär hästen knappast gå att sälja...

Fast iofs får man ju mer om man skickar till slakt, såvida hästen FÅR slaktas...

Jag tycker att det är en orimlig förväntan att en annan människa ska skänka något till mig bara för att jag vill.

En parallell situation:
Min kompis äger en gammal, sliten sadel som hon lånar ut till mig. Dåligt andrahandsvärde.
Jag kan väl knappast förvänta mig att hon ska skänka den till mig, bara för att jag vill ha kvar den? Jag får väl vänta mig att betala något om den ska bli min?
 
Sv: Köp av foderhäst

5000 är väl slaktvärdet på ett ungefär, så det är klart rimligt tycker jag. Jag har köpt mina för 7000 resp. 8500 och då har de varit så pass unga att de fortfarande varit möjliga att starta i lopp om det skulle vara intressant. Nu har din bara ett år kvar som potentiell starthäst vilket torde sänka värdet lite, men gratis ser jag ingen anledning till att han skulle bli. Han är ju frisk för närvarande menar jag.
 
Sv: Köp av foderhäst

Nja 3 kronor kilot, i slaktvikt, var det senaste jag hörde... Blir inte många kronor:crazy:

Menar inte att hen direkt behöver FÅ hästen, men 5000 för en travare med skadade gaffelband? Nja...

De flesta travare har ju karens, så lägg sen till kostnaden för att ta bort den (när den dagen kommer...)
 
Sv: Köp av foderhäst

Vad jag förstår så är ts häst frisk nu från gaffelbandsskadan även om den inte kommer att tränas fullt igen. Så nej, 5000 är inte orimligt i min värld för en travare. Man behöver ju inte medverka till att sänka värdet på travare mer än som redan gjorts ;) Jag menar att jag personligen inte skulle ha något problem med att köpa en frisk travare (med skadehistorik) för 5000 kr om jag tyckte om den. 5000 kr är småpotatis i jämförelse med vad det kostar att hålla häst som bekant (oavsett om den är frisk resten av livet eller ej). Så ts skulle kunna ha 5000 som en övre gräns och kanske deala med priset med tanke på hästens ålder...
 
Sv: Köp av foderhäst

Nja 3 kronor kilot, i slaktvikt, var det senaste jag hörde... Blir inte många kronor:crazy:

Menar inte att hen direkt behöver FÅ hästen, men 5000 för en travare med skadade gaffelband? Nja...

De flesta travare har ju karens, så lägg sen till kostnaden för att ta bort den (när den dagen kommer...)

Jag fick 300kr när jag skickade en fjording på slakt i somras. Stor C-ponny. Så om slaktvärdet håller jag med dig.

Dock är hästen inte skadad nu. Den har stått hos TS och ridits i två års tid. Dock har TS inte utbildat hästen så mycket, eftersom TS skriver att hästen inte kan ta galopp på kommando ännu.
5000kr för en häst som går bra att rida i skogen och träna "enkla dressyrövningar" (TS ordval) tycker inte jag är orimligt. OM TS vill ha hästen.
 
Sv: Köp av foderhäst

KL

Det verkar inte vara någon som tar med export till Italien i resonemanget. Antingen anser ägaren att det är ett möjligt alternativ, och då har hästen ett värde, eller så är ägaren emot och då är det klokt ett sätta ett pris som gör det ointressant för en köpare. Utan att ha en aning om hur priserna ser ut just nu gissar jag att 5000 kan vara en rimlig summa.
 
Sv: Köp av foderhäst

Objektivt sett tror jag hästen är m e m osäljbar på öppna marknaden. Tidigare skador, outbildad (insutten som jag läser det) - den som är intresserad av att ta månadskostnader för en sådan häst är någon som fastnat för dess personlighet vågar jag nog säga.

Om TS inte vill betala något för hästen tycker jag det är vettigt att säga det till ägaren. "Tyvärr, jag är inte beredd att betala för att ta mig an den här kostnaden som det innebär att husa din häst". Jag hade inte skämts för det, utan varit fullt ärligt med att jag inte är villig att betala mer än jag anser det vara värt.
 
Sv: Köp av foderhäst

Jag tror inte heller den har något värde på öppna marknaden, det finns ju massor av oskadade travare att köpa. Ägaren får nog vara nöjd med att ha hittat ett hem till den, så att hon slipper slakta den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 978
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
995
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp