Könsskillnader

Jenka

Trådstartare
Vi funderar på kattungeköp…

Hur är det egentligen med skillnader temperamentsmässigt med hane respektive hona? Den kommer kastreras.
Jag kan inte minnas att jag hört något om problem med skvättande med hane som kastreras runt halvåret, stämmer det?

Vi har en kastrerad vuxen hona hemma idag.
 
Kastrerar du vid 5 månader är det mycket liten risk för skvättande hanar.

Jag har bara haft kastrerade honor. Sköldpaddorna har haft lite mer humör.
 
Jag skulle säga att det mest beror på ras och uppväxtmiljö.

Kaaaanske att vissa honor är lite grinigare vid typ kloklipp. Vissa hävdar att honor är bättre jägare men jag vet inte, har varit med om duktiga hanar också.

Och jag träffar väldigt mycket katter av alla dess slag.
 
Jag har 4 honor, alla kastrerade som vuxna förvisso. Men det är som att ha ett dagis fullt med 5-åringar ärligt talat. Drama, drama och drama.
Nästa blir en hane, helt klart.

Tillägger att mina inte är dumma mot mig alls, tvärtom! Men mot varandra...
 
Mindre drama katterna emellan låter ju väldigt bra!
Vi har alltid haft honor tidigare, så det står lite mellan köra på vinnande koncept eller prova hane för att testa. Lutar åt det sistnämnda just nu.
 
Hade nog letat efter individ, haft en del katter genom åren, men har nog faktiskt inte upplevt att honor skulle vara... skarpare? Iaf inte dom vi haft. Haft både superkelsjuka jätte"snälla" honkatter och mer standard katter liksom haha. Samma med hanarna :)
Den mest kelsjuka och sociala jag haft var en hona, och den med mest integritet är en hane jag har nu :)
 
I min ras, burma, brukar honorna allmänt ses som lite skarpare och har mer attityd medan hanarna är mer laid back och chilla. Men allt beror naturligtvis på individen.
 
Vi har alltid haft honor (kastrerade) så jag har inte så mycket närmare erfarenhet av hanar. Den lilla jämförelse jag kan göra med tanke på de hankatter jag känt/känner är att de är lite mer chill och samarbetsvilliga :angel: :D

Personligen klickar jag bäst med honkatter och ston, min hjärtehäst var ett fuxsto :love: De har lite mer av egna idéer :laugh: men det gillar jag. Jag och min nuvarande katt Isis är tajta, hon är verkligen min sidekick.
 
Kan uppdatera med att vi beslutade att det inte verkar finnas tillräckliga skillnader för att vara en faktor, så vi gick efter individ vilket blev hane 🙂
 

Bifogade filer

  • IMG_3523.jpeg
    IMG_3523.jpeg
    245,9 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 003
Senast: Migo
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp